Olika programmeringsspråk

Här diskuteras programmering och utveckling
mannealm

Olika programmeringsspråk

Inlägg av mannealm »

Hej! Jag kan ingenting om programmering och min enda erfarenhet av det är när jag knappade in ett spel i min miniräknare på gymnasiet.

Det jag undrar är hur pass stor skillnad det är på olika programmeringsspråk? Och hur många stora språk finns det egentligen. De jag har hört talas om är nog c, c++ visual(det som var på miniräknaren, kanske?) Java, och nu även Python(som väl är typ Linuxspråket?)

Fick jag med alla stora? Och hur stora skillnader är det egentllgen mellan dessa? Är det liksom samma grunder i alla, så att man har mycket lättare för de andra om man lär sig ett, eller blir det som att lära sig ett helt nytt språk varje gång.

Skulle även vara kul om någon skulle vilja reda ut för och nackdelarna med de olika språken, ochg gärna även berätta lite mer, om nån har lust.

Något som jag skulle tycka vore kul är om nån skulle kunna klistra in en kodremsa på något enkelt i de olika språken så att man ser(jag som gillar grafik :)), eller lätt kan få en känsla för, hur pass olika de egentligen är.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Galgalid

SV: Olika programmeringsspråk

Inlägg av Galgalid »

Där finns ett flertal stora språk. C, C++, Java, Python, Perl, Ruby, PHP(klassas som ett språk men är utvecklat för web-design) är dom största. Grunderna i språken är inte helt lika, men där finns en viss gemensam grund, så det är enkelt att komma igång med ett nytt språk.

C: Ett ganska gammalt språk, men det är rankat som världens 2a mest använde under 2006. Syntaxen(hur koden ser ut) kan vara ganksa svår i början men efter ett tag så blir det jätteenkelt. Den främsta fördelen med C är att programen man skriver blir snabba. Det tar dock ganska långt tid att koda dom

Kod: Markera allt

#include <stdio.h>

int main() {
    int n;

for(n=0; n < 10; n++) {
        printf("Hello %d!\n", n);
    }

return 0;
}
C++: Ungefär som C. Kan du ett av språken kan du ganksa stora delar av det andra ;)

#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char **argv) {
    for(int n=0; n < 10; n++) {
        cout << "Hello " << n << '!' << endl;
    }

return 0;
}
Java: Världens populäraste språk. Java utvecklades ifrån C++, så likheterna är många, men i java är det mycket enklare att tillexempel skriva ett grafiskt gränssnitt.

public class Hello {

public static void main(String[] args) {

for(int i = 1; i < 10000; i++) {
           System.out.println("Hello " + i);
       }
   }
}
Python: Python är antagligen det mest användarvänliga språket. Enkel syntax och det går fort att koda program(och enkelt att lära sig nya saker). Mer avancerade program riskerar dock att inte bli lika snabba som om du kodar dom i C. Större 3D-spel ska man inte koda helt i python, eftersom 3D-rendering är pythons svagaste sida. Annars lämpar sig python för det mesta :)

#!/usr/bin/python

for n in range(10):
    print "Hello %d!" % n
Perl: Perl är ett snabbt script-språk som är utmärkt för text-formatering och systemunderhållning(enligt DrMegaHertz)

#!/usr/bin/perl

for $n (0..9) {
    print "Hello $n!\n";
}
Eftersom du aldrig hållit på med programmering i någon större utsträckning tycker jag du ska prova python. Se http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,13808.0.html för länkar till tutorials med mera

Hoppas det här hjälpte
mannealm

Inlägg av mannealm »

Tack så mycket!

Det var "hello" du skrev i de olika programmen va?

Det här BASIC då, är inte det ganska känt? Var nog förresten det som man använde i den där räknaren jag hade på gymnasiet(vet inte vad det är för skillnad på BASIC och visual BASIC...

Har python nåt med basic att göra, eftersom båda verkar vara ganska "lätta"?

Skulle vara kul att vete mer om hur de olika språken är släkt med varandra. Varifrån kommer tex Python? Finns det inget släktträd någonsstans?

Och tack för länken, ska kika nu.

Fanns det förrensten inte lite roliga spel och grejer man kunde ladda ner i lagg till/tabort program för att lära sig grunderna i programmering? Vad hette dom?
Nybliven nörd!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

mannealm skrev: Det här BASIC då, är inte det ganska känt? Var nog förresten det som man använde i den där räknaren jag hade på gymnasiet(vet inte vad det är för skillnad på BASIC och visual BASIC...
BASIC utvecklades speciellt för nybörjare (Beginners All-purpose ... någonting) men nu tiden har sprungit ifrån språket. Problemet är att det aldrig har standardiserats så det har funnits tusen varianter. Numera är det nog bara Microsoft som klänger sig kvar med sin variant (Visual Basic), och kanske några miniräknarare. Syntaxen är väldigt inkonsekvent och om man ska lära sig modern programmeringsteknik så finns det bättre språk. Så här ser BASIC-kod ut (medvetet skrivet för att avskräcka):

10 x = 10
20 IF x > 100 THEN GOTO 100
30 PRINT "Hello world",
40 x = x + 10
50 IF x < 0 THEN GOTO 10
60 GOTO 20
100 PRINT "End"
Basic-programmerare är (var) kända för att skriva så kallad spaghetti-kod med mycket GOTO hit och dit. "Riktiga" programmerare föraktar Basic, med all rätt ;)

Min favorit är Python eftersom syntaxen är enkel och att det finns mycket att växa i när man lär sig mer.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Lars skrev:
mannealm skrev: Det här BASIC då, är inte det ganska känt? Var nog förresten det som man använde i den där räknaren jag hade på gymnasiet(vet inte vad det är för skillnad på BASIC och visual BASIC...
BASIC utvecklades speciellt för nybörjare (Beginners All-purpose ... någonting) men nu tiden har sprungit ifrån språket. Problemet är att det aldrig har standardiserats så det har funnits tusen varianter. Numera är det nog bara Microsoft som klänger sig kvar med sin variant (Visual Basic), och kanske några miniräknarare. Syntaxen är väldigt inkonsekvent och om man ska lära sig modern programmeringsteknik så finns det bättre språk. Så här ser BASIC-kod ut (medvetet skrivet för att avskräcka):

10 x = 10
20 IF x > 100 THEN GOTO 100
30 PRINT "Hello world",
40 x = x + 10
50 IF x < 0 THEN GOTO 10
60 GOTO 20
100 PRINT "End"
Basic-programmerare är (var) kända för att skriva så kallad spaghetti-kod med mycket GOTO hit och dit. "Riktiga" programmerare föraktar Basic, med all rätt ;)

Min favorit är Python eftersom syntaxen är enkel och att det finns mycket att växa i när man lär sig mer.
Hehe, ja, det där känner jag igen från min casio(tror jag det var)räknare från gymnasiet.

Men det absolut största är väl C? Är det inte förresten det som Linux är skrivet i?

Hur är det med python då, är det besläktat med något annat språk, eller är det någor som är helt byggt från grunden. Annars verkar det ju som att de flesta populära språken har sina rötter i just c, typ c++, java osv(?).
Nybliven nörd!
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

Galgalid skrev: PHP(klassas som ett språk men är utvecklat för web-design)
Nej, det är inte utvecklat för web-design. HTML är ett "språk" (nåja, en standard) för web-design. PHP är ett språk som kan användas på server sidan och göra mer dynamiska hemsidor. Tillexempel hämta data från databaser, utföra beräkningar och allt möjligt som ett vanligt programmerings språk kan.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Python har sina rötter i C, och Java är det största språket. Man ska dock inte hänga upp sig för mycket på vad som är störst. Huvudsaken är att man förstår hur man ska skriva för att få programmet som man vill ;)  C och Python är det som används mest i Linux-system :)
mannealm

Inlägg av mannealm »

Galgalid skrev: Python har sina rötter i C, och Java är det största språket. Man ska dock inte hänga upp sig för mycket på vad som är störst. Huvudsaken är att man förstår hur man ska skriva för att få programmet som man vill ;)  C och Python är det som används mest i Linux-system :)
OK, nice. Finns det inga underhållande tutorial program för python eller c för att lära sig, på ett kul sätt?

Hittade det där kturtle, men det verkade inte så lattjo tyckte jag. och Logo har väl heller inte så mycket med de där stora språken att göra va?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
mannealm

Inlägg av mannealm »

Tackar, tackar; jag bockar och bugar. Verkar vara mycket bra guider

Men det finns inga, typ, "spel" för att lära sig hur man gör? Tänker på tyxtyping, ungefär, fast det gäller python(alternativt c/java/c++) istället för tangentbordet?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Tangentbordet + en tutorial är det bästa sättet att lära sig.... det krävs att du själv är intresserad och vilja lära dig och förstå....inget man kan få "gratis" så att säga
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Möjligen att du kan lära dig GÖRA spel med pygame, men grunderna måste du nog snappa först.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
steqve

Inlägg av steqve »

ingen nämner pascal :( ett bra språk på vägen till C anser jag...

jag gick i den här riktningen: BASIC -> pascal/assembler -> C/assembler -> C++ och nästan till: java

måttlig OOP är bästa OOP :)

// hårdvarunära programmerare som tycker att en stack över 4k är rena rama oceanen av minne :P
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag vill nog hävda att python är det trevligaste att börja med... grunderna är väldigt lätta och när man väl kan grunderna så rinner resten på lite av sig självt... BASIC är enligt min uppfattning kanske ännu lättare precis i början, men det är lätt att trassla in sig i GOTOs och att gå från BASIC till ett lite mer "vettigt" språk blir en ganska stor skillnad...
steqve

Inlägg av steqve »

både ja och nej :) variabeltyper samt en del syntax och kontrollkommandon är samma i basic, pascal, c, java mfl.

Dock rekomenderar jag inte att någon efter år 1995 börjar lära sig basic...pascal har ju dött, annars är det ett mycket bra nybörjarspråk.

Idagsläget vill ju folk inte skriva konsolprogram längre ;) så det är det väl java som är bästa nybörjarspråket. Då kan man ju i alla ramla bakåt åt C++ och sen C utan för mycket arbete :)
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

steqve skrev: Idagsläget vill ju folk inte skriva konsolprogram längre ;) så det är det väl java som är bästa nybörjarspråket. Då kan man ju i alla ramla bakåt åt C++ och sen C utan för mycket arbete :)
Är du på riktigt eller? Man kan ju isåfall undra varför minst 50% av alla linux program finns(eller ett annat program som utför samma uppgift) i cli version... ::)
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

steqve skrev:
Idagsläget vill ju folk inte skriva konsolprogram längre ;) så det är det väl java som är bästa nybörjarspråket. Då kan man ju i alla ramla bakåt åt C++ och sen C utan för mycket arbete :)
Nu kanske det är jag som är dålig, men jag tyckte verkligen att java var riktigt mycke svårare att komma igång med än python (ja, jag är en python förespråkare :P)
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Chippen skrev:
steqve skrev:
Nu kanske det är jag som är dålig, men jag tyckte verkligen att java var riktigt mycke svårare att komma igång med än python (ja, jag är en python förespråkare :P)
Ja, det är svårare att komma igång med
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Om jag får lägga mig i debatten så är det faktiskt ganska enkelt att bygga GUI's i Python också. Om man till exempel vill bygga grejer i GNOME eller Xfce (eller bara med GTK i största allmänhet) kan jag mycket varmt tipsa om PyGTK. Jag skrev en liten tutorial om det i början på veckan.
http://www.pererikstrandberg.se/blog/in ... tkTutorial

Det är lite bökigare än att bygga med Visual Studio, men man är å andra sidan helt fri från M$.

Nyckelord: Python, Glade Interface Designer, GTK, PyGTK

Även jag kan varmt rekommendera Python (och om du vill göra mer systemnära saker även C). Man kan göra i princip allt med Python (jag har själv byggt saker från kryptering till att bygga om webb-interface-prylar så Python klarar det mesta), men att bygga en ny kärna ger nog lite sämre prestanda än om man skulla bygga med C.

Ytterliggare en anledning till att välja Python är att det finns ett trevligt PythonCommunity :D

/P
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Jag får lite error 500 så sidan verkar inte så stabil :(  ha tålamod.

/P
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"