Tjena!
Mitt första inlägg som nybliven, kanske, Ubuntist...
Sällar mig till den stora skaran som undrar över detta med partitioner, partitionsstorlekar och hur man åstadkommer det man vill/behöver.
Jag har kört Ubuntu 7.04 FF från cd-n ett tag och nu var det dags att försöka installera det..
Av olika anledningar så hade jag behov av att formatera min hårddisk och därför var det ett bra tillfälle att ordna detta med Linux samtidigt.
Till vardags kör jag W XP och det är väl ok men jag vill gärna prova nåt annat där man har lite mer kontroll men jag vill inte sitta och skriva in massa "kryptiska" kommandon, eller iaf så få som möjligt, utan jag vill ha ett grafiskt gränssnitt som är anpassat för en normalkorkad windowsanvändare;)
Nåväl.. När jag formaterade och partitionerade min systemdisk (i windows) på 60 GB så gjorde jag enligt följande..
20GB avsattes till XP där detta och de program man behöver installerades utan bekymmer. 10 GB, kanske lite snålt(?), avsattes till Linux och resterande ca. 26 GB skulle vara till "diverse".
När jag startade liveskivan, Feisty Fawn 7.04 Nordig Remix, var det inga bekymmer förrän man kom till partitioneringen.
Av de alternativ som enligt vissa guider skulle finnas saknades en del så det enda jag vågade mig på var den manuella partitioneringen.
Efter vissa om och men lyckades jag skapa en "/" men sen var det stopp.. Först lät jag den ta hela utrymmet (ca. 10 GB) och tänkte att man av dessa i ett senare steg "tar" en del till /home och swap..
Försökte några gånger utan att lyckas så till slut gick jag vidare trots att den varnade om att "swap" var bra att ha.
/home har jag förstått är bra om inte annat i händelse av ominstallation så det vill jag också ha!
För tillfället har jag alltså varken /home eller en swappartition..
Övriga partitioner (/tmp) mm ser jag som överkurs och lämnar därhän iaf tills vidare!
Ber om ursäkt för allt ordbajs men jag hoppas att det gör att ni förstår bättre vad jag menar!?
Nåväl (2)..
Nu har jag alltså en partition på ca 10GB där "/" ligger. När jag formaterade disken i windows gjorde jag alla partitioner till NTFS men den med linux är nu ext3 och den sista på 26 GB gjorde jag först till FAT32, sen till ext3 och nu är den "oformaterad" eller vad det står i gparted..
Det är 2 saker jag skulle vilja ha hjälp med..
Det ena är:
Kan jag klara mig med 10 GB till Linux tills vidare om jag har tänkt att öva ett tag... surfa, chatta med gaIM, installera/avinstallera lite program och så vidare? Allmän Linuxträning som man säger.. Inga nerladdningar eller så via torrent tills vidare..
Dessa 10 GB som är till Linux skall helst innehålla "/", "/home" och "/swap".
HUR åstadkommer jag i så fall detta i gparted, eller annat program, alltså delar de 10GB som nu är "/" så att den partitionen också innehåller de andra 2 partitionerna?
Om det inte räcker med 10GB, hur gör jag då för att slå ihop min "linuxpartition" på 10 GB med de 26 GB som för närvarande är tomma/oformaterade?
F.ö samma fråga igen då..
OM jag kan slå ihop dessa 2 partitioner hur gör jag då för att skapa en home och en swap på dessa 36 GB?
Jag har inte sparat nåt viktigt så om det lättaste alternativet för att få Linux att fungera är en ominstallation med ny partitionering av det utrymme som finns utöver windowspartitionen så gör jag det! Bara jag får hjälp att avinstallera Linux
För övrigt funkar det bra, dual-boot inga problem, xp funkar som vanligt, inget krångel med internet heller..
Och en sista fråga... när man formaterar/partitionerar för Linux finns ju alternativen "Primär" och "Logisk/utökad" med?
Det nämns inte i de guider jag läst om det spelar roll vad man väljer?
Jag såg i en guide där det visades en bild över partitionsinfon och den såg ut så här:
blablabla/hd0
partition siochså
partitionsiochså2
och så vidare...
När jag försökte blev det:
blablabla/hd0
partition siochså
partitionsiochså2
Spelar det nån roll? Har jag gjort fel?
Jag hoppas att ni orkat läsa ända hit och jag är väldigt tacksam för all hjälp och alla tips angående detta!
/Ragamuffin