Felmeddelande när jag försöker montera hemmakatalog från min stationära till...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Millard

Felmeddelande när jag försöker montera hemmakatalog från min stationära till...

Inlägg av Millard »

Felmeddelande när jag försöker montera hemmakatalog från min stationära dator på min bärbara.

Hejsan!

Det här med Linux  kan  vara ett äventyr ibland. Oftast ett  roligt sådant.  Dagens äventyr blev att lyckas montera min /home/jonas  på den  stationära ubuntudatorn till /stationär på min laptop. Som jag brukar gick jag in  på Bossiemans blogg och hittade en utsökt guide om detta: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/02/dela-en-hrddiskmapp-mellan-flera.html. Följde länken till punkt och pricka, men tyvärr kom blev  det fel  när jag gjorde följande:

Kod: Markera allt

jonas@jonas-desktop:~$ sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart
 * Stopping NFS kernel daemon                                                                                                                                       [ OK ] 
 * Unexporting directories for NFS kernel daemon...                                                                                                                 [ OK ] 
 * Exporting directories for NFS kernel daemon...                                                                                                                          exportfs: /etc/exports [1]: Neither 'subtree_check' or 'no_subtree_check' specified for export "192.168.1.5:/home/jonas".
  Assuming default behaviour ('subtree_check').
  NOTE: this default will change with nfs-utils version 1.1.0
                                                                                                                                                                    [ OK ]
 * Starting NFS kernel daemon                                                                                                                                       [ OK ] 
min /etc/exports ser ut på följande sätt:

# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported
#               to NFS clients.  See exports(5).
#
# Example for NFSv2 and NFSv3:
# /srv/homes       hostname1(rw,sync) hostname2(ro,sync)
#
# Example for NFSv4:
# /srv/nfs4        gss/krb5i(rw,sync,fsid=0,crossmnt)
# /srv/nfs4/homes  gss/krb5i(rw,sync)
#
/home/jonas             192.168.1.5(rw,async)
Den stationära datorn IP är : 192.168.1.34
Den bärbara datorns IP är: 192.168.1.5
Jag vill alltså montera mappen /home/jonas (som finns  på den stationära) till  /stationär på min bärbara.
Vet inte om det kan ha något med saken att göra, men jag försökte ställa in allt det här  på min stationära över SSH. Efter felmeddelandet kom upp fortsatte jag ändå guiden,  men mappen /stationär var tom efter omstart.  Någon som kan tyda detta felmeddelande?
Since light travels faster than sound, isn\'t that why some people appear bright until you hear them speak?
Tomas Å
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Felmeddelande när jag försöker montera hemmakatalog från min stationära till...

Inlägg av Tomas Å »

Så mycket vet jag att meddelandet:

exportfs: /etc/exports [1]: Neither 'subtree_check' or 'no_subtree_check' specified for export "192.168.1.5:/home/jonas".
  Assuming default behaviour ('subtree_check').
  NOTE: this default will change with nfs-utils version 1.1.0
har inget med saken att göra. Dvs det är inget felmeddelande, utan bara en varning om att nfs-servern kommer byta standardinställningar i framtiden. Om du tycker meddelandet är irriterande och vill ta bort det, lägg till "no_subtree_check" i /etc/exports, dvs:

/home/jonas             192.168.1.5(rw,async,no_subtree_check)
(Vill du veta på djupet vad detta handlar om, läs manualsidan för "exports". Men vad jag förstår ska det inte ha så stor betydelse för oss vanliga användare.)

Varför inte mappen syntes är en annan sak. Testa att köra kommandot

mount 192.168.1.34 /stationär
på laptopen, och se om du får ett felmeddelande. Kanske har det något med faktumet att du använder svenska tecken i mappnamnet att göra, sådant kan ställa till det ibland?
marko

SV: Felmeddelande när jag försöker montera hemmakatalog från min stationära till

Inlägg av marko »

Har själv precis suttit och försökt i några timmar, och fick igång det så här.

Exempel:

-På stationära:
sudo apt-get install nfs-kernel-server portmap nfs-common
sudo nano -w /etc/exports
/home/jonas 192.168.1.5(rw,insecure,async,no_subtree_check)

sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart
sudo /etc/init.d/nfs-common restart
sudo /etc/init.d/portmap restart

Sen på laptopen:

sudo apt-get install portmap nfs-common
sudo /etc/init.d/nfs-common restart
sudo /etc/init.d/portmap restart
sudo mkdir /media/jonas_nfs
sudo mount 192.168.1.34:/home/jonas /media/jonas_nfs

hoppas det hjälper.., (jag var tvungen att ha med option 'insecure', annars vägrade min osx att montera sharen.)
Sen kan du nog redigera din /etc/fstab till att se ut typ så här:

192.168.1.34:/home/jonas /media/jonas_nfs nfs proto=tcp,defaults 0 0

(gjorde en liten film över nfs klient delen :).. http://youtube.com/watch?v=tBzpiWGfMcs )
Senast redigerad av 1 marko, redigerad totalt 25 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"