ollebro skrev:
tack för svar, men jag fattar inte? när jag ska installera ser jag tre partitoner, en på 50gb alltså min windows partition. sedan är den en tom 20gbare och sedan mina 250gb. då ska jag alltså ta min 50gbare och döpa den till /windows? och då kommer inget hända med den partitonen? och så döper jag 20gbaren till / som då är linux? och så kan jag döpa mina 250gb till /nadladdat då eller? och ingen av partitionerna kommer påverkas förutom "/" då eller? jag har ju läst att man ska ha olika typ "/" ""/swap" "/home" är detta inget jag behöver?
Du behöver inte döpa om dem alls, det är bara att jag tycker det är smidigare om de heter nåt vettigt. Detta med omdöpandet påverkar heller inte partitionen på nåt sätt, bara var du hittar den i filssystemet och vad den heter där. Låter man dem heta typ /media/sda eller vad det här så lägger de sig så på skrivbordet - vilket jag tycker är irriterande.
Det enda sättet att påverka partitionerna är om du ändrar nåt annat.
Det du kan göra för att fixa en swap är att först markera den tomma 20 gig partitionen, ta edit och skapa en swap på några hundra mb, markera sen återstående av det tomma utrymmet och skapa en ext partition som du monterar till /. Dessa två måste även formateras, dvs den där rutan ska vara iklickad(kolla så att den inte är iklickad på din windows eller nerladdat-partition).
Se är det bara att köra.
Säg till om det är nåt mer du undrar över.