Det har blivit att flertalet uppstarter har gjorts i Windows och på något sätt håller jag nu på att övertyga mig om att jag borde köra Windows utan dual boot och ta bort Ubuntu. Har funderat på det här ett tag nu och det känns som att fördelarna med Windows är fler än fördelarna med Ubuntu.
+ Windows
- Ubuntu
Bättre drivrutin för mitt ATI X1950XT kort (på ATI's hemsida, finns det ingen linux drivrutin för detta kort ens )
Större utbud på spel. ( spelar spel från blizzard, och får dom inte tillfredställande att fungera genom Wine eller Cedega, tyvärr )
uTorrent - tycker utorrent är den bästa torrent klienten, har testat KTorrent men den vägrar öppna vissa torrent filer, som fungerar utmärkt genom uTorrent. För tillfället kör jag uTorrent genom wine vilket visserligen fungerar men hade varit allra bäst med en native torrent klient för linux liknande uTorrent.
Adobe Photoshop - Gimp är säkert jättebra om man lär sig det, men jag tycker det inte verkar ha alla de finesser som finns i photoshop. Är ganska van att arbeta med photoshop och vill helst inte lära mig något nytt.
Spela midi filer, genom exempelvis Winamp. I windows är det inga problem med att spela midi filer. I Ubuntu fick jag ladda hem Timidity för att spela midi filer genom terminalen, vilket fungerade men vissa av midi filerna lät lustigt. För att kunna spela midi filer i XMMS fick jag ladda hem en plugin. Detta gjorde att jag kunde spela en midi låt i XMMS sedan kraschar det.
Snabbare boot. För mig bootas Windows XP något snabbare än Ubuntu 7.04.
Realtek HD Audio Manager - Jag vill kunna reglera mina ljud utgångar till mina högtalare samt headset. I windows kan jag genom detta program välja vilken port som ska agera ljud-ut till headsetet samt för högtalarna. I Ubuntu har jag inte hittat något program eller guide för att ställa in att en viss port ska vara ljud-ut till mitt headset.
Ashampoo Burning Studio - Ett enkelt o bra brännarprogram för mina behov. I linux så har jag testat K3B vilket verkar vara helt okej, dock så har jag förstört få DVD skivor när jag skulle bränna iso filer till dom. Skivorna kunde inte läsas från min externa dvd-spelare, kan ha varit fel på iso filerna så kan egentligen inte klandra K3B för detta. Har även hört talas om GnomeBaker samt Brasero men inte testat på desas än.
blip.se - Den senaste tiden har jag och en kompis spelat lite spel på blip, bland annat yatzy. I ubuntu lyckades jag inte koppla upp mot servern. Vet inte om detta beror på någon avsaknad av schockwave eller någon inbyggd brandvägg som blockerar.
Intel Core 2 Duo - I ubuntu går processorfläkten igång lite väl ofta utan att jag kör något krävande. Med kommandot top visas Python, Xorg, samt Firefox högst upp. Vet inte vad detta beror på.
+ Ubuntu
- Windows
Stabilare och säkrare operativsystem - Behöver inte ha några anti-virus program, eller extra brandväggar än det som redan finns i Ubuntu 7.04 från start vilket känns tryggare.
Pakethanteraren - Mycket flexiblare sätt att installera program, bibliotek och annat genom synaptic, istället för att googla efter det man söker och sedan ladda hem det, och installera som man får göra i windows. Problemet med linux är dock om det inte är färdigpaketerat i .deb filer, då får man oftast kompilera det själv och följa långa guider hur man gör det, där det nästan alltid är något steg som inte fungerar för mig.
Support - Mycket bra support från Ubuntu Sverige, samt att det var 6e månad släpps en ny version vilket ungefär är som att prenumerera på en bra tidning man får var 6-e månad

Live CD - Skönt att kunna boota datorn utan att installera Ubuntu. Effektivt i dom lägena man kanske behöver partitionera om något, eller bara vill testa Ubuntu. Mer användarvänlig installation också jämfört med Windows XP.
Terminalen - Kan väl inte jämföras med Kommando prompten i Windows egentligen. I terminalen kan man utföra allting på ett snabbare sätt, förutsatt att man lär sig de kommandon som finns.
Katalogstrukturen - Verkar mycket mera logisk än det som finns i Windows efter en tids användning.
Filsystem - Av det jag har läst så är både ext3 och reiserfs mycket bättre filsystem än NTFS, samt att man slipper defragmentera hårddisken vilket klart är ganska gott.
Öppen källkod - Kanske det allra bäst med Ubuntu, är att det är gratis att använda samt att man kan få tillgång till koden för att lära sig, eller optimera sitt system.
Slutsats : Som operativsystem i sig tycker jag Ubuntu är bättre på nästan alla punkter. När det kommer till användandet av datorn ingår ju även programmen som finns, och där finns det fler program som är portade till Windows. Av att döma så kan jag klara mig utan saker som finns i Ubuntu som deb package, terminalen och kan leva med att ha ett anti virus program igång, bara för att kunna få köra mina favorit program och spel som jag har gjort tidigare innan jag fick höra talas om Ubuntu.
Alternativet wine / Cedega / Crossover tycker jag är bra alternativ men Win32 programmen flyter aldrig lika bra som i Windows tyvärr.
Så snälla hjälp mig att övertyga mig att ha kvar Ubuntu, innan jag blir ännu mer windows van, vilket gör det svårare att anpassa mig till ett nytt OS.