turbo 3g via USB i FF

steqve

turbo 3g via USB i FF

Inlägg av steqve »

Hej!

Pga en mycket klantig upphandling i min samfällighet kommer internet dröja å det grövsta innan det kommer. Således tänkte jag skaffa mig turbo 3g som finns att tillgå hemma (bor granne med en mast).

Jag kan få turbo 3g (3,6mbit) för 300 spänn i månaden, klockrent...men man måste köpa 3s USB-modem. Och frågan är ju om det kommer att fungera under linux (ubuntu). Jag har ju mina tvivel...

Någon som vet mer om detta? Jag har bara kikat lite snabbt på 3:s hemsida samt geab.se
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: turbo 3g via USB i FF

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag har för mig att 3 använder Huwais modem, som iaf diskuteras i en hel del forum och folk påstår att de fått igång det :D

Vodafones (Bredbandsbolaget) använder något annat modem, det finns ytterst lite dokumenterat om det, håll dig borta från det tills vidare.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tele2 har ju mobilt bredband och jag vill minnas att deras USB-modem fungerar väldigt bra med Ubuntu?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 10 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

Telenor/Vodafone/Bredbandsbolagets USB-modem för mobilt bredband heter Qualcomm 3G CDMA, gjort av ett företag som heter Option..
Har googlat lite om det, och det verkar som det SKA gå att få igång i Linux, men historian förtäljde inte om det skulle funka med Turbo3G.
Men säger som dom ovan, kör på nån av dom 2 tillsvidare, eller tills det framkommer mera om Telenor's (eller att jag orkar sätta mig ner en dag och testa mig fram med det) ;)
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

Efter en stunds idoga tester, med både det ena och det andra.
En hel del pillande, och kombinerande av olika saker så måste jag tyvärr ge upp :(

Telenor's nya modem (Option Icon 7.2) får anses vara ej fungerande i Linux, tyvärr.
Datorn hittar, och hänger med såpass långt så att det går ifrån Qualcomm -> Option i lsusb, men det dyker aldrig upp som modem och går aldrig att skicka AT-kommandon till (så att det registrerar på Telenor's nätverk och/eller får PIN-koden inmatad).

Option som företag säger sig inrikta på utveckling för Windows (undrar när dom ska förstå att Linux är en växande marknad även på Laptop fronten?).
Nån som känner för att skriva ihop ett engelskt mail som vi kan börja dumpa iväg till Option så dom ger oss en drivrutin som ger stöd i Linux?

Eller om vi råkar ha nån som är haj på hårdvara och programmering av drivrutiner för hårdvara här på forumet, och bor kring gävle så har jag ett Option Icon 7.2 här som jag kan låna ut ett tag om det ger oss en drivrutin för alla oss stackars Telenor kunder i sverige :)
Senast redigerad av 1 Rag3Rac3r, redigerad totalt 11 gånger.
steqve

Inlägg av steqve »

Jo, problemet är ju att de flesta företag ser det som en för stor kostnad att utveckla linuxdrivrutiner.

Vi får hoppas att det blir skillnad nu när Dell säljer datorer med Linux. Då kanske de andra företagen resonerar som att om Dell, "dom som är så stora" ser linux som en marknad - ja då ska vi inte vara sena att hänga på.

Nåväl, jag skrotade iden med 3g internet, inte pga modemet, utan pga att företaget 3 var lite väl snabba att lova en fina hastigheter, men när man började ställa jobbiga frågor så ja...då var det ju som ett gammalt 56k modem.

3 sa att jag kunde få 3,6mbit (nåja "upp till"), men ingen annan leverantör klarade det. Jag rinde Telia, Tele2 därefter 3. På 3 svarade man att dom kan leverera upp till 3,6mbit. Jag frågade då var det betyder att dom kan "leverera" betyder det att jag verkligen kan få det? Nja, asså, egentligen inte....du kan få max 1,8 med lite tur. Men vi kan leverera när nätet är utbyggt. Så köper du nu, får du 1,8 tills dess att vi byggt ut. Men 1,8 är under gynsamma förhållanden, det kan ju bli bara 384kbit...och då lade jag på. Då hade dom själva lyckats förhandla ned sitt erbjudande från solklara 3,6 till ganska säkert 384kbit :)

Man måste ju älska försäljare...
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

Haha, detta lät ju som en urkass försäljare, jag får min beskärda del av dom för att jag vägrar lägga till mig i NIX enbart för att ha lite roligt åt alla dessa telefonförsäljare. ;)

Telenor är iaf lite ärligare vad det gäller sitt, dom skriver att Turbo 3G (3.6Mbps bla bla) byggs ut på semesterorter i förstahand såsom Gotland ???, Stockholm, m.m. och att nätet förväntas vara fullt utbyggt nästa år.

Har testat mitt modem litegranna med Tptest och får ut ca 340/110Kbps, fullt acceptabelt med tanke på att den visar 4-5 staplar av 6st... Så är ganska synd att just Telenors val av modem inte funkar i Linux. :( Ska dra iväg ett mail till dom senare och fråga varför dom arbetar med skygglappar och väljer saker som bara har stöd i Windows (och ev. Mac OSX), det finns faktiskt en lukrativ marknad när fler och fler börjar använda Linux. :)
andrew_dotdot

Inlägg av andrew_dotdot »

Det jag undrar är varför man inte kan använda Telenors USB 3G modem med windoze under VMware för Linux. När man kopplar in den under Linux börjar lampan på modemet blinka jättefort (=fel) och det syns inte som en ikopplad USBenhet.  ???

Jag har andra hårdvara grejer som Linux inte vet vad det ska göra med som fungerar superfin med windoze/VMware.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Om du har en telefon som stöder turbo 3g, så kanske det kan vara ett alternativ att använda den som modem? Annars måste man ju betala extra för det med :)
Har inte turbo 3g där jag bor, men har skaffat ett dataabbonemang hos just 3, och använder min telefon som modem när jag inte är hemma vid bredbandet.
Här är en länk till en howto med sony-ericsson-telefon:

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10058.0.html
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

andrew_dotdot skrev: Det jag undrar är varför man inte kan använda Telenors USB 3G modem med windoze under VMware för Linux.
Telenors usbmodem låtsas först vara ett "minne" från qualcomm och switchar efter att ha noterat att ditt virtuella windows har rätt drivrutiner till ett modem från option. Då måste helt enkelt säga till vmware att låta windows ta hand om usbenheten från option.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
NikeG

Inlägg av NikeG »

Fick igång Telenor i en Vmware XP nu, tog ett par omstarter men till sist hittade den modemet. I början hittade den bara storage delen.

// NIklas
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"