Hej jag har skrivit ett litet bibliotek i php som jag vill släppa under någon öppenkällkod licens.
Mina krav på licensen är:
1. Jag ska själv ha rätt att ändra licensen på ny kod, men all gammal kod ska ha kvar den licens som den är släppt med. Alla ändringar som görs av andra måste släppas under samma licens som originalkoden och rapporteras till mig.
2. Jag vill att mitt namn och e-mail alltid måste finnas med som skapare, även om någon annan modifierar koden.
3. Man ska ha rätt att använda min kod till andra projekt som är slutna.
Någon som kan tipsa om någon licens som uppfyller kraven ?
Val av licens
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Val av licens
LGPL tror jag passar bäst av de licenser jag håller koll på.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Men om man använder LGPL så måste väl även slutna projekt ha öppen källkod? Annars kan man väl göra en egen licens?
JABBER: MasterExploder@jabber.se
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Man får länka slutna program med LGPL-licensierade bibliotek som t.ex. glibc som de flesta Linux-program är länkade med. Däremot får man inte distribuera modifierade versioner av LGPL-bibliotek under någon annan licens än just LGPL.
Så länge du själv behåller upphovsrätten till din kod så kan du när som helst byta licens för nya versioner. Man kan också släppa samma version under flera licenser (som t.ex. MySQL gör). Men om det finns (eller kommer att finnas) andra som bidrar med kod till projektet så får du tänka på att de normalt behåller upphovsrätten på sin del av koden, så de delarna kan du inte licensiera om utan deras medgivande.
Så länge du själv behåller upphovsrätten till din kod så kan du när som helst byta licens för nya versioner. Man kan också släppa samma version under flera licenser (som t.ex. MySQL gör). Men om det finns (eller kommer att finnas) andra som bidrar med kod till projektet så får du tänka på att de normalt behåller upphovsrätten på sin del av koden, så de delarna kan du inte licensiera om utan deras medgivande.
tack för svaren.
Lars du verkar vara rätt insatt, vad är skillnaden på GPL och GPL ?
Lars du verkar vara rätt insatt, vad är skillnaden på GPL och GPL ?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
LGPL (lesser GPL eller library GPL) tillåter som sagt att man använder ett bibliotek tillsammans med sluten kod. LGPL tillkom för att hantera just bibliotek och inte program. Den normala användningen av bibliotek är ju att länka till andra program, men det är inte tillåtet under GPL såvida inte programmet också använder GPL.durus skrev: vad är skillnaden på GPL och GPL ?
Du kan alltså länka med glibc och använda printf() bäst du vill, oavsett licensen på ditt program, men du får inte plocka ut källkoden till printf() och klistra in i ditt eget program. Ett GPL-bibliotek får du inte länka till alls från ett program med sluten källkod. Det är den viktigaste skillnaden.
Men det var länge sedan jag faktiskt läste GPL/LGPL så jag kommer inte ihåg detaljerna.