Installera utan synaptic

Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Installera utan synaptic

Inlägg av Turbo »

Någon som kan om detta? 

http://cnr.com/

Efter vad jag förstått ska det gå med ett klick att installera sådant som inte är .deb
Hur blir det med beroenden?    :P
Okänd

SV: Installera utan synaptic

Inlägg av Okänd »

Jag antar att dom kommer att lägga ut program som rpm, deb, med mera.
Annars funkar det ju inte i alla distributioner.

LJ
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Okänd

Inlägg av Okänd »

WOW! Det där var ju spännande.
Aldrig hört talas om cnr formatet.

LJ
Användarvisningsbild
max_

Inlägg av max_ »

Är det ett steg närmare windows - klicka för att installera?
va? sa du nått?
Användarvisningsbild
WilhelmBerg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av WilhelmBerg »

Är detta källan till kommande Linux virus ??
Om man kan ladda ner och starta program så enkelt, så kan ju programmet lika väl vara ett virus?
Detta är mer en fråga än ett påstående, jag är inte insatt i den problematiken.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM  320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT

Hardy Heron 8.04

Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

Att installera via aptitude, synaptic eller Lägg till/Ta bort program är alla betydligt lättare metoder än att installera genom att leta på internet efter program som ofta kräver flera steg för att installeras samt kräver en omstart.

Den andra nackdelen är som WilhelmBerg säger att detta är vägen till virus, men ockspå spywarez, program som inte avinstalleras riktigt, samt kan sabotera stabileten rejält.

Om vi gör ovanstående metod till standard så befinner vi oss på vägen till att göra ubuntu till samma skräpoperativ som Windows 95/98/2000/XP/Vista. En sådan utveckling får inte accepteras!

Nej, istället ska vi se till att fylla våra mer kontrellarede repositories med all bra programvara som finns. Finns det bra program som inte saboterar så ska man kunna installera dem via en rad text i terminalen(eller synaptic/adept/Lägg till Ta bort program).
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Sonrep! 
Att installera via aptitude, synaptic eller Lägg till/Ta bort program är alla betydligt lättare metoder än att installera genom att leta på internet efter program som ofta kräver flera steg för att installeras samt kräver en omstart. ???

Cnr installerar allt med ett klick.!

Den andra nackdelen är som WilhelmBerg säger att detta är vägen till virus, men ockspå spywarez, program som inte avinstalleras riktigt, samt kan sabotera stabileten rejält.

Hur då virus? Linux bygger ju på ett annat system där man bla.a. måste vara admin för att installera. Dessutom måste virus vara skrivna för Linux för att fungera.  ::)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

turbo skrev: Cnr installerar allt med ett klick.!

Hur då virus? Linux bygger ju på ett annat system där man bla.a. måste vara admin för att installera. Dessutom måste virus vara skrivna för Linux för att fungera.  ::)
Det gällde väl i huvudsak kommande virus, d.v.s. att det här skulle kunna öppna dörren för virusskapande för linux i framtiden. Det finns dessutom olika sätt att "lura" mindre noggranna användare att installera skadlig kod, och tanken är nog att den risken blir större när användarna lär sig att man kan installera saker när man surfar bara genom ett enkelt klick följt av lösenordsinmatning.

Jämför t.ex. med phishing och liknande metoder. Eller för den delen med alla pop-up-fönster som är ack så luriga för Windowsanvändare (något som säkert kan dyka upp i framtiden även för oss).

Jaja, detta må låta lite väl negativt, men jag tror personligen att det är en bättre idé att tillhandahålla och underhålla en ordentligt uppdaterad och säker tjänst (läs: Ubuntus förråd). Visst, getdeb.net har väl sina fördelar, och CNR kanske kan bli en än bredare och bättre bas för detta, men låt isåfall inte installation ske via ett plugin till webläsaren!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
max_

Inlägg av max_ »

Jag skulle föredra att ha alla program i synaptics förråd, det är så behändigt att ha allt på ett ställe.
Men de program som inte finns i förråden borde vara "one click" installerbara. Istället för behöva öppna terminalen och skriva massa kod.

I och med CNR kan Ubuntu/Linux bli mer tilltalande till den allmänna skaran.
va? sa du nått?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Det har diskuterats flera gånger tidigare:

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5276.0.html
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9445.0.html
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11265.0.html

När fiesty släpptes så innehöll pressreleasen: "Ubuntu 7.04 will also work with Linspire's upcoming open CNR (Click 'N Run) application installation program, which will let users easily install both open-source and proprietary programs."

Och cnr är alltså en extra pakethanterare som synkar med ubuntus övriga förråd, och innehåller en del extra samt dessutom har en betaltjänst.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

DeepThought! OK. Det köper jag.  Men om nu Ubuntu ska växa så som vi hoppas och bli ett OS som många använder så måste installationsfasen av program bli enklare.  Att installera en icke .deb-fil idag är ju inte helt lätt för massorna.
Dessutom: Om Ubuntu blir ett OS som växer sig stort så är jag övertygad om att virusmakarna börjar visa intresse för nämnda OS. Då blir det nödvändigt att ha antivirus och trojan-dödare även till Ubuntu?
:P
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

turbo skrev: DeepThought! OK. Det köper jag.  Men om nu Ubuntu ska växa så som vi hoppas och bli ett OS som många använder så måste installationsfasen av program bli enklare.  Att installera en icke .deb-fil idag är ju inte helt lätt för massorna.
Dessutom: Om Ubuntu blir ett OS som växer sig stort så är jag övertygad om att virusmakarna börjar visa intresse för nämnda OS. Då blir det nödvändigt att ha antivirus och trojan-dödare även till Ubuntu?
:P
Jo, tyvärr är det väl så att det blir ett större intresse ju större OS:et är, och en av sakerna som gör det svårt att fixa fram "bra" skadlig kod till linux kan väl vara avsaknaden av "standard" vid installationsförfarandet (rpm, deb, ebuild, .tar.gz m.fl.). Och jag håller med dig om att installation av icke .deb-fil må vara lite klurigt. Men på något vis känns det ändå som att det hade varit bättre att bättra på utbudet i de existerande förråden, snarare än att skapa ytterligare ett sätt att installera program.

"Massorna" får det nog absolut lättast om man som användare vet att det man söker finns på samma ställe, oavsett vad det är man söker! Nu kommer väl aldrig alla program finnas som .deb-paket, och än mindre i förråden, men jag tror som sagt att förbättring av Ubuntus förråd (och alla andra distars förråd också, så klart!) är en bättre väg. Det kanske kan kännas som att man uppfinner hjulet flera gånger om varje dist skall ha sina egna paket, men frågan är om inte detta ändå kan ha vissa fördelar i det långa loppet.

Om inte annat så bidrar diversiteten och olikheterna mellan distarna nog till att hålla nere spridandet, och framför allt utveckladet, av skadlig kod för GNU/Linux.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

DeepThought! Det skulle som sagt vara det bästa om alla program fanns som deb-paket.

Vi har ju länge talat om att vi önskar att program-makarna (spel)(nytto-program) skulle satsa på Linux också. Som det tidigare varit så skulle de vara tvingade att göra programmet i många format.
: .deb ,rpm  m.m.  Linux är ju så splittrat med en massa olika  distar med olika slags paket-lösningar.    Med cnr har de då lyckats samla alla till en gemensam lösning. Därav underlättas skapandet av kommersiella program, även för Linux.  Och om spelen och nytto-program blir tillgängliga även för Linux så kommer fler bli intresserade av att köra Linux istället.

Men som sagt. Negativt om vi av detta också får in en massa skit i Ubuntu.  :o
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tror att många spelutvecklare idag använder sig av Loki, men det skulle nog inte skada med ett nytt, och bra fungerande, gemensamt installationsprogram för vissa saker. Men isåfall skulle jag helst se att det enbart rörde sig om saker som inte kan installeras via den vanliga pakethanteraren (t.ex. proprietära spel och program och inte saker som OpenOffice), och att det inte var en hemsida och ett plugin till Firefox :-\

Men jag vet ärligt talat inte vilket som egentligen är bäst, det är ett svårt ämne det här...
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

turbo skrev:Cnr installerar allt med ett klick.!
Jag försökte ta reda på hur det skulle gå till men deras sajt var inte tillgänglig så jag jämförde med windows. Hursomhellst så antar jag att det kommer att poppa upp andra sajter med liknande tjänster som fungerar lite olika. "Ett klick" är väl ändå lite simplificierat. Man måste gå in på sajten, söka, hitta och kolla beskrivning, rescensioner, kanske installera via någon guide där man väljer olika preferenser likt windows.

Alltså, om det är terminalen man skräms av så kan man använda synaptic eller Lägg till/Ta bort program. Där kan man också installera väldigt lätt, troligtvis lättare än via webben.

Behovet av installera från webben uppstår när det finns många bra program till linux som man inte kan installera via aptitude. Därav kan man se till att fixa kvalitetsprogram för att just kunnas installeras på detta sätt. Ett framtida problem, om detta blir mycket vanligt kan vara att användare blir förvirrade, eftersom vissa program ska installeras via aptitude och andra via att man besöker en webbsida där man kan ladda ner olika program med tveksam kvalité, jobbiga licenser, som leder till att man måste rensa sitt ubuntu OS från spywarez och virus.
turbo skrev:Hur då virus? Linux bygger ju på ett annat system där man bla.a. måste vara admin för att installera. Dessutom måste virus vara skrivna för Linux för att fungera.  ::)
Saken är den att admin inte alltid är tillräckligt kritisk mot vad den installerar. Du kan se detta fenomen från windowsvärlden. Därav är ett repostery med öppen och någorlunda översedd programvara en bra lösning på problemet.

Tycker man att viktig programvara saknas från reposteryt så kan man skriva en buggrapport där man önskar lägga till just detta. Mer om detta i en annan tråd:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,14409.0.html
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

För att ytterligare förtydliga detta.

Idag så installerar medelanvändaren program via synaptic/aptitude eller Lägg till/Ta bort Program.

Mer avancerade användare hämtar även program på webben som de kompilerar. Dessa program kan innehålla vad som hellst, ha vilka licenser som hellst osv.

Så denna begränsning är ett slags sätt att säkra datoranvändningen för medelanvändarna.

Skulle det vara jättelätt att installera vad som hellst för dessa, så skulle problemen för dessa att öka.

Därför är det bättre om vi istället fokuserar oss på att utöka utbudet av säker och öppen mjukvara som går att nås via aptitude, istället för att komma på bra lösningar för sådan mjukvara som inte tillåts att göra entré till reposetoryt.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"