http://cnr.com/
Efter vad jag förstått ska det gå med ett klick att installera sådant som inte är .deb
Hur blir det med beroenden?

Det gällde väl i huvudsak kommande virus, d.v.s. att det här skulle kunna öppna dörren för virusskapande för linux i framtiden. Det finns dessutom olika sätt att "lura" mindre noggranna användare att installera skadlig kod, och tanken är nog att den risken blir större när användarna lär sig att man kan installera saker när man surfar bara genom ett enkelt klick följt av lösenordsinmatning.turbo skrev: Cnr installerar allt med ett klick.!
Hur då virus? Linux bygger ju på ett annat system där man bla.a. måste vara admin för att installera. Dessutom måste virus vara skrivna för Linux för att fungera.![]()
Jo, tyvärr är det väl så att det blir ett större intresse ju större OS:et är, och en av sakerna som gör det svårt att fixa fram "bra" skadlig kod till linux kan väl vara avsaknaden av "standard" vid installationsförfarandet (rpm, deb, ebuild, .tar.gz m.fl.). Och jag håller med dig om att installation av icke .deb-fil må vara lite klurigt. Men på något vis känns det ändå som att det hade varit bättre att bättra på utbudet i de existerande förråden, snarare än att skapa ytterligare ett sätt att installera program.turbo skrev: DeepThought! OK. Det köper jag. Men om nu Ubuntu ska växa så som vi hoppas och bli ett OS som många använder så måste installationsfasen av program bli enklare. Att installera en icke .deb-fil idag är ju inte helt lätt för massorna.
Dessutom: Om Ubuntu blir ett OS som växer sig stort så är jag övertygad om att virusmakarna börjar visa intresse för nämnda OS. Då blir det nödvändigt att ha antivirus och trojan-dödare även till Ubuntu?
Jag försökte ta reda på hur det skulle gå till men deras sajt var inte tillgänglig så jag jämförde med windows. Hursomhellst så antar jag att det kommer att poppa upp andra sajter med liknande tjänster som fungerar lite olika. "Ett klick" är väl ändå lite simplificierat. Man måste gå in på sajten, söka, hitta och kolla beskrivning, rescensioner, kanske installera via någon guide där man väljer olika preferenser likt windows.turbo skrev:Cnr installerar allt med ett klick.!
Saken är den att admin inte alltid är tillräckligt kritisk mot vad den installerar. Du kan se detta fenomen från windowsvärlden. Därav är ett repostery med öppen och någorlunda översedd programvara en bra lösning på problemet.turbo skrev:Hur då virus? Linux bygger ju på ett annat system där man bla.a. måste vara admin för att installera. Dessutom måste virus vara skrivna för Linux för att fungera.![]()