Olika distar

SoftLan

Olika distar

Inlägg av SoftLan »

Jag har en ganska klen dator med Windows XP och inte mycket kvar på hårddisken, men jag har en extern USB-hårddisk på 320 GB som är nästan tom. Frågan är om det är möjligt att installera och testa olika distar på den, däribland Ubuntu? Jag kollade på Fedora och där går det inte:
...you cannot install Linux on a removable or network drive.
http://www.redhat.com/docs/manuals/linu ... lboot.html

Mvh,

Thomas
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Olika distar

Inlägg av DeepThought »

Det är inte ett svar på din fråga, tyvärr. Men jag ville bara tipsa om att väldigt många distar idag tillhandahåller en s.k. LiveCD (eller LiveDVD) som gör att man kan starta upp och använda hela systemet från en skiva, utan att installera, just för att man skall kunna testa först :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Luk@$
Kontakt:

Inlägg av Luk@$ »

Om du har ett så klent system så kan du köra xubuntu, jag har för mig att skillnaden är att den kör en enklare fönsterhanterare!

Vet dock ej om du kan installera på extern...
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

LiveCD (eller LiveDVD)
Hur kommer det sig att man kan välja mellan CD och DVD? Det är väl samma version? Får man "mer" Ubuntu om man väljer DVD?  :D
Vet dock ej om du kan installera på extern...
Förmodligen får man anta att det inte går...så det får bli LiveDVD...inte LiveCD  ;D
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Jag installerade Ubuntu på en kompis externa USB-hårddisk för ett halvår sedan. Det fungerade finfint. De enda flaskhalsarna som finns är att LiveCDn kanske inte hittar den externa hårddisken eller att din dators BIOS inte har stöd för att starta från en USB-enhet.
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Det fungerade finfint
Hur gick det tyckte du när du körde systemet? Flöt det på bra? Anledningen till att jag inte vill köra Live-CD är ju att jag tycker det går så trögt. Sen vet jag inte, ingenting man sparar finns ju kvar sen nästa dag när man startar upp? Sen, dessutom vill jag prova flera distar, som sagt.
Jag får ser hur det blir nu...är alldeles rådvill :) Rekommendationen är ju också att ta back--up innan man installerar men det tycker jag är jobbigt så...
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

SoftLan skrev:
Det fungerade finfint
Hur gick det tyckte du när du körde systemet? Flöt det på bra? Anledningen till att jag inte vill köra Live-CD är ju att jag tycker det går så trögt. Sen vet jag inte, ingenting man sparar finns ju kvar sen nästa dag när man startar upp? Sen, dessutom vill jag prova flera distar, som sagt.
Jag får ser hur det blir nu...är alldeles rådvill :) Rekommendationen är ju också att ta back--up innan man installerar men det tycker jag är jobbigt så...
Vi lyckades aldrig få igång hans trådlösa nätverkskort och det var en såpass viktigt komponent för honom så när jag pratade med honom idag avslöjade han att han knappt har använt Ubuntu sedan vi installerade det :S Men när vi väl höll på så tyckte jag att det flöt på bra, betydligt snabbare än LiveCDn iaf.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Puppy Linux kan man installera på ett USB-minne. OSet väger på ca 80MB, har jag för mig. Egentligen är det ett live-distro men går att installera.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Även om datorn är klen; Ubuntu borde funka OK om XP gör det. Hur klen är den?

Det som brukar vara problemet är RAM-minne, men det brukar gå att sätta i mer och det sätter sprätt på gamla burkar...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

att läsa röd-hatt 9s dokumentation är kanske inte det bästa man kan göra om man är ute efter dagens sanning. den är nämligen gammal som gatan.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om datorn kan köra XP och kanske har 1GB RAM kan man alltid virtualisera om man är intresserad av att pröva ett annat OS. Installera VMware eller VirtualBox och skapa sedan en virtuell dator där du kan installera Ubuntu. Tröttnar du kan du bara radera den. Har du tillräckligt med utrymme på hårddisken kan du ha flera virtuella datorer. De lagras helt enkelt som filer på hårddisken. En fiffig sak är att man på det här sättet kan gå igenom hela processen med att installera för att se hur det går till.
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Hur klen är den?
CPU 1.4 GHz, 511 RAM
att läsa röd-hatt 9s dokumentation är kanske inte det bästa man kan göra om man är ute efter dagens sanning. den är nämligen gammal som gatan.
Det du säger är alltså att det går installera på extern hårddisk via USB!  :D

Annars är matsh57 förslag VMware och VirtualBox klart intressant.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om du väljer VirtualBox kan du kolla den här tråden: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... 09746.html.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"