Dags att leka lite!

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
upnorth

Dags att leka lite!

Inlägg av upnorth »

Jag har skaffat ett gratis konto hos aleborg solutions, läs mer i den tråden.

Jag tog givetvis freeBSD med PHP5. Hursomhelst har jag tänkt lära mig lite mera om webbutveckling/administration med den här webbplatsen.

Det jag är sugen på att installera för att lära mig ställa in och utforma är följande:

Blogg
Fotogalleri
Webshop
Forum

EDIT: OCH en webbradio där man ska kunna välja lite olika stationer  ;D

Jag har ca 500 MB tillgodo på det här webbkontot vilket inte kräver mycket tankeverksamhet för att framstå som ganska begränsat. Några förslag på moduler/verktyg/tjänster som skulle kunna fungera?

Opensource är givetvis att föredra, men inget krav.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 6 gånger.
Okänd

SV: Dags att leka lite!

Inlägg av Okänd »

Japp.
Jag hade också tecknat avtal med aleborg.
Jag kör nu Drupal 5.1 samt kommer att installera phpBB3 där.
Därmed har jag allting som du skrev ovan  ;D
Det finns massvis med moduler för Drupal, om man vill ha mer funktioner.

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Går det att anpassa Drupal till en egen layout, eller måste man använda menyer osv. som de är gjorda på Ubuntu-sidorna?
Jag kommer ju att göra en mycket mindre webbplats och jag ska såklart göra en egen design för den. Går Drupal att anpassa till en viss layout mm?

Angående platsbrist är det väl mest för bilderna det gäller.
Du kör på privatkontot antar jag?
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

Drupal går att anpassa en hel del efter eget huvud, och har stöd för themes/skins. Har inte kikat på att skapa egna, men innehåller väl som vanligt en hel del pillande med PHP ;)

Här har du en (nästan) fullt fungerande installation av Drupal du kan kika runt i :)
http://www.opensourcecms.com/index.php? ... iew&id=132
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rag3Rac3r skrev: Drupal går att anpassa en hel del efter eget huvud, och har stöd för themes/skins. Har inte kikat på att skapa egna, men innehåller väl som vanligt en hel del pillande med PHP ;)

Här har du en (nästan) fullt fungerande installation av Drupal du kan kika runt i :)
http://www.opensourcecms.com/index.php? ... iew&id=132
Då så, då är det väl bara att börja  :D

Schysst sida förövrigt, hittade den förut.
En sak bara, är de listade projekten saker som går att integrera i Drupal, eller är det helt enkelt moduler till Drupal?

Skulle gissa på det första... men finns det ingen webbradio isåfall?
Skulle vara grymt att kunna integrera en lastfm-lirare med sidan, någon som vet om man ens får göra det?
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

upnorth skrev: Då så, då är det väl bara att börja  :D

En sak bara, är de listade projekten saker som går att integrera i Drupal, eller är det helt enkelt moduler till Drupal?

Skulle vara grymt att kunna integrera en lastfm-lirare med sidan, någon som vet om man ens får göra det?
Jepps, den sidan bidrog till valet av Drupal för min egen blog så ;)

Jadu, med tanke på att du kan leka med block, artiklar, m.m. så kan du väl i stort sett göra vad du vill om du bara kan knacka lite php/html kod...
Att integrera en Last.FM spelare får väl anses tillåtet då jag tyckt mig se att dom erbjuder såna via Widgets länken när man är inloggad. :)
Finns en hel del olika moduler, med olika stöd, har märkt att dom som gör modulerna inte alltid är så värst duktig på att uppdatera i takt med att Drupal släpper nya versioner :(

Kan rekommendera att du drar in Form_Store & MyCaptcha i din drupal, så slipper du spambotar ^^
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rag3Rac3r skrev:
upnorth skrev: Då så, då är det väl bara att börja  :D

Jepps, den sidan bidrog till valet av Drupal för min egen blog så ;)

Jadu, med tanke på att du kan leka med block, artiklar, m.m. så kan du väl i stort sett göra vad du vill om du bara kan knacka lite php/html kod...
Att integrera en Last.FM spelare får väl anses tillåtet då jag tyckt mig se att dom erbjuder såna via Widgets länken när man är inloggad. :)
Finns en hel del olika moduler, med olika stöd, har märkt att dom som gör modulerna inte alltid är så värst duktig på att uppdatera i takt med att Drupal släpper nya versioner :(

Kan rekommendera att du drar in Form_Store & MyCaptcha i din drupal, så slipper du spambotar ^^
Jahaja, allt verkar vara möjligt hittills  :D

Synd bara att min linuxburk FORTFARANDE inte har kommit tillbaka, lite knöligt att packa upp och ladda upp ett .tar.gz arkiv i windows....eller?

Hursomhelst vore det kul med några exempel på implementeringar av Drupal där det inte är en hel portal det är frågan om. Jag ska trots allt bara göra en ego/portfolio/experiment sida. Eventuellt separata med olika design... haha, nu är jag bra krånglig  ;D
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

.tar.gz i windows så är det bara att packa upp som vanligt med WinRAR, så är inte bökigare än vilken zip/rar fil som helst ;)

Du fick 2 länkar via PM där jag använder Drupal, och det är väl åt Blog-hållet precis som nåt du hade tänkt dig :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rag3Rac3r skrev: .tar.gz i windows så är det bara att packa upp som vanligt med WinRAR, så är inte bökigare än vilken zip/rar fil som helst ;)

Du fick 2 länkar via PM där jag använder Drupal, och det är väl åt Blog-hållet precis som nåt du hade tänkt dig :)
Då så, då har jag lite att pyssla med när jag inte pluggar :)

Förövrigt tycker jag att <a class="postlink" href="http://www.gamereactor.se">http://www.gamereactor.se</a> har en suverän layout, jag vill ha något liknande, fast mer avskalat... lite renare design också, även om bakgrunden är en av de läckraste på nätet idag!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

upnorth skrev: Synd bara att min linuxburk FORTFARANDE inte har kommit tillbaka, lite knöligt att packa upp och ladda upp ett .tar.gz arkiv i windows....eller?
Pröva 7-zip. Ett program för Windows som klara tarbollar.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

maths57 skrev:
upnorth skrev: Synd bara att min linuxburk FORTFARANDE inte har kommit tillbaka, lite knöligt att packa upp och ladda upp ett .tar.gz arkiv i windows....eller?
Pröva 7-zip. Ett program för Windows som klara tarbollar.
Det gick fint med Rag3Rac3r upplysning, men tack ändå ;)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"