Dual boota windows från en Slave-hårddisk?
Hallå.
Efter en lyckad slump har jag kommit över lite dator-delar från en gammal halvdassig dator som leget i mitt hem ett par år, och en av dessa delarna va ren hårddisk.
Jäkligt lätt var det att installera (Med lite fantasi och silvertejp kan man göra underverk) och partitionera. Nå, men jag hittade en installation av Windows2000 och kände en jäklig lust att lira mitt favvospel som jag inte kunnat starta eftersom X och mitt grafikkort (nVidia Corporation NV5M64 [RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro]) inte går att ha i samma rum (Jag kan faktiskt inte köra någonting som använder OpenGL). Att byta kort är inte riktigt ett alternativ om jag inte kommer över ett riktigt billigt eller riktigt gratis.
Så, ja. Hur gör jag för att dual boota från min slave-hårddisk (windows är på /dev/hdb1, och /media/windows pekar dit)?
Tackar.
(hoppas jag hamnat i rätt forum nu...)
Efter en lyckad slump har jag kommit över lite dator-delar från en gammal halvdassig dator som leget i mitt hem ett par år, och en av dessa delarna va ren hårddisk.
Jäkligt lätt var det att installera (Med lite fantasi och silvertejp kan man göra underverk) och partitionera. Nå, men jag hittade en installation av Windows2000 och kände en jäklig lust att lira mitt favvospel som jag inte kunnat starta eftersom X och mitt grafikkort (nVidia Corporation NV5M64 [RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro]) inte går att ha i samma rum (Jag kan faktiskt inte köra någonting som använder OpenGL). Att byta kort är inte riktigt ett alternativ om jag inte kommer över ett riktigt billigt eller riktigt gratis.
Så, ja. Hur gör jag för att dual boota från min slave-hårddisk (windows är på /dev/hdb1, och /media/windows pekar dit)?
Tackar.
(hoppas jag hamnat i rätt forum nu...)
Ändrar lite i din /boot/grub/menu.lst.
Förslagsvis lägger till något som liknar detta:
title Microsoft Windows 2000
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Förslagsvis lägger till något som liknar detta:
title Microsoft Windows 2000
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Tack!
Bara att stoppa in det längst ner då, eller? Och ta bort det igen när man tröttnat?
Bara att stoppa in det längst ner då, eller? Och ta bort det igen när man tröttnat?
Ja, typ...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Okej, nu har jag testat och testat och testat de flesta tänkbara kombinationerna, helt utan framgång. Finns det något annat man skulle kunna göra, eller ska jag se det här som ett misslyckande?
jag fick inte rätt på det heller.. windows började gnälla om nån jävla dll nånstans..
Jaha, ja? Så du kom så långt? Min GRUB fullständigt ignorerade faktumet att den där koden fanns i menu.lst. Samma sak händer om man kör grub-update (eller om det var update-grub), alltså att den ignorerar windows.
Men problem med dll:er går väl oftast att fixa genom att söka på dem i google? Har för mig att det finns sidor med en massa dll:er och andra windowsfiler som man kan slänga in i windiw-mappen, eller nåt.
Men problem med dll:er går väl oftast att fixa genom att söka på dem i google? Har för mig att det finns sidor med en massa dll:er och andra windowsfiler som man kan slänga in i windiw-mappen, eller nåt.
nej.. de e windows som är cp.. o anger filen som (multi(0)rdisk(0)part(0) (läs /dev/hda1) , o om den sen är /dev/hdb1 , så säger windows fark you!
Men skulle en apparat som denna kunna hjälpa?
Enkel nyckelvridning bestämmer vilken hårddisk är master.
Jo, Mycom har ju inte den kvar men kanske nån via google...
Enkel nyckelvridning bestämmer vilken hårddisk är master.
Jo, Mycom har ju inte den kvar men kanske nån via google...