Ett par frågor om GRUB
Ett par frågor om GRUB
Installationsprogrammet brukar fråga om man vill installera starthanteraren i huvudsektorn, kan man installera den någon annan stans. Hur funkar det.
Sen gjorde jag även en lite tokig grej genom att jag råkade tabort ext3 partitionen som Ubuntu ligger på från windows, vilket resulterade i att jag inte kunde komma in på datorn överhuvudtaget, inte ens i windows. Stod bara att Grub 22 error eller nåt sånt. Går det att komma förbi detta på nåt sätt så att man kan komma in i windows igen utan att ha Linux installerat, eller måste man installera om windows från grunden om man en gång har haft en dubbelboot med Ubuntu och grub?
Sen gjorde jag även en lite tokig grej genom att jag råkade tabort ext3 partitionen som Ubuntu ligger på från windows, vilket resulterade i att jag inte kunde komma in på datorn överhuvudtaget, inte ens i windows. Stod bara att Grub 22 error eller nåt sånt. Går det att komma förbi detta på nåt sätt så att man kan komma in i windows igen utan att ha Linux installerat, eller måste man installera om windows från grunden om man en gång har haft en dubbelboot med Ubuntu och grub?
Nybliven nörd!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: Ett par frågor om GRUB
På din andra fråga så borde de gå o fixa via ubuntus live-skiva (instalationsskivan).
Starta upp live-cdn och öppna en terminal skriv sedan följande i tur och ordning:
sudo -i
grub
find /boot/grub/stage1 // Den kommer skriva något i stil med (hd0,1) använd det på nästa
kommando
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
De skall nu finnas med windows (och alla andra operativsystem) när datorn startar.
Starta upp live-cdn och öppna en terminal skriv sedan följande i tur och ordning:
sudo -i
grub
find /boot/grub/stage1 // Den kommer skriva något i stil med (hd0,1) använd det på nästa
kommando
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
De skall nu finnas med windows (och alla andra operativsystem) när datorn startar.
Abusus non tollit usum
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
På din första fråga är svaret att det finns två ställen. Det ena är MBR (Mater Boot Record) och det är där man vanligen brukar lägga det. Men så finns det ett ställe till och just nu kommer jag inte på var. Om jag nu har fattat det hela rätt.
Fast problemet var att jag r[kade tabort Ubunutpartitionen och d[ existerar ju inte s;kv'gen find /boot/grub/stage1 l'ngre. G[r det fixa p[ n[t annat s'tt, eller m[ste man ominstallera hela windows, alternativt p[ nytt installera Ubuntu+zero gravity skrev: På din andra fråga så borde de gå o fixa via ubuntus live-skiva (instalationsskivan).
sudo -i
grub
kommando
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
Nybliven nörd!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det verkar ju som om du får upp Grub i alla fall. Så när du skriver att du tog bort ext3 partitionen, gjorde du det i Grub eller raderade du helt sonika hela partitionen?
Om det är Grub som knasar borde man väl kunna ange rätt sökväg i menu.lst?22 : No such partition
This error is returned if a partition is requested in the device part of a device- or full file name which isn't on the selected disk.
Ja, grejen var att jag råkade tabort hela partitionen ubuntpartitionen i Vistas diskhanterare. Nu kan jag varken starta upp Vista eller Ubuntu(ja det sista är ju inte så konstigt).
Var lägger sig det här Grub egentligen? det lägger sig ju inte på Ubunutpartitionen, trots att den verkar nödvändig för att få igång datorn.
SÅ hur ska jag göra. kan jag få igång Vista utan att installera om vare sig Ubuntu eller Windows, och ifall det inte går kan jag då lägga Grub på nåt bättre ställe så att man kan fortsätta att starta vista även om det blir fel med grub?
Var lägger sig det här Grub egentligen? det lägger sig ju inte på Ubunutpartitionen, trots att den verkar nödvändig för att få igång datorn.
SÅ hur ska jag göra. kan jag få igång Vista utan att installera om vare sig Ubuntu eller Windows, och ifall det inte går kan jag då lägga Grub på nåt bättre ställe så att man kan fortsätta att starta vista även om det blir fel med grub?
Nybliven nörd!
Grub lägger en liten kodsnutt i MBR, men eftersom MBR inte är så stor, så pekar Grub koden i MBR på Grubkoden på disken. Och eftersom partitionen med Grubkoden är borta så kommer inte Grub att funka.mannealm skrev: Ja, grejen var att jag råkade tabort hela partitionen ubuntpartitionen i Vistas diskhanterare. Nu kan jag varken starta upp Vista eller Ubuntu(ja det sista är ju inte så konstigt).

Hur du gör med Vista skräpet vet jag inte, men för XP gör du så här:
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=32492
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Ok, tack så myclket. ska testa om det funkar även med Vista.
Vad händer om man aldrig installerare GRUB i MBR? Kan man exempelvis inte låta windows starthanterare ha kontrollen, och därifrån välja att boota antingen linux eller windows?
Vet tex att Ubunutunstallationsprogrammet frågade om jag ville installera GRUB i huvudsektorn(om det även gällde live-skivan vet jag inte?) eller inte. Vad händer om man inte installerar Grub där? Kan man fortfarande starta Ubuntu då?
Vad händer om man aldrig installerare GRUB i MBR? Kan man exempelvis inte låta windows starthanterare ha kontrollen, och därifrån välja att boota antingen linux eller windows?
Vet tex att Ubunutunstallationsprogrammet frågade om jag ville installera GRUB i huvudsektorn(om det även gällde live-skivan vet jag inte?) eller inte. Vad händer om man inte installerar Grub där? Kan man fortfarande starta Ubuntu då?
Nybliven nörd!
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Windows Bootloader (ntldr) kan användas för att boota Linux, men det är bökigt och kräver en del pill så fort du byter version på grub. 
Tricket då är att man installerar grub på Linux root-partition ist för i MBR, och sen tar man dom första 512b av den partitionen och kopierar över till windows och sen pekar man på den i boot.ini
För att låna 'zero gravity's kodexempel:
Så är enda man behöver göra att ändra setup (hd0) så det blir setup (hd0,1) istället.
Sen kommer det roliga, lite lek med dd i terminalen.
Förutsatt att din root-partition heter /dev/hda2 så skriver man följande med dd
Filen ubuntu.lnx kopierar du till Windows partitionen (förslagsvis c:\)
Sen är det bara ändring kvar i c:\boot.ini (som standard är den både dold och skrivskyddad i windows).
Längst ner i den lägger du bara till
Omständig väg, men fullt fungerande om man är överförtjust i ntldr 

Tricket då är att man installerar grub på Linux root-partition ist för i MBR, och sen tar man dom första 512b av den partitionen och kopierar över till windows och sen pekar man på den i boot.ini

För att låna 'zero gravity's kodexempel:
Kod: Markera allt
sudo -i
grub
kommando
root (hd0,1)
setup (hd0)
quit
Sen kommer det roliga, lite lek med dd i terminalen.

Förutsatt att din root-partition heter /dev/hda2 så skriver man följande med dd
dd if=/dev/hda2 of=ubuntu.lnx bs=512 count=1
Sen är det bara ändring kvar i c:\boot.ini (som standard är den både dold och skrivskyddad i windows).
Längst ner i den lägger du bara till
c:\ubuntu.lnx="Ubuntu 7.04"

Senast redigerad av 1 Rag3Rac3r, redigerad totalt 10 gånger.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Om du vill fixa Vistas bootloader (nackdelen är ju att grub försvinner) så kan du starta med skivan och sen välja reparera datorn, sen söker den efter installationer,välj den du vill reparera. sen startar du en dos-prompt, skriv där "BootRec /FixMbr" så ska den reparera bootloadern, vill du se fler kommando så skriv bara "BootRec" tror att det kan vara skiftlägeskänsligt men det får du testa dig fram... hoppas att det var till nån hjälp iaf.