JVC GR-D340E [LÖST]
JVC GR-D340E [LÖST]
Halloj !!
Jag skulle behöva hjälp med att få igång min videokamera i ubuntu
Det är en JVC GR-D340E
http://www.jvc.se/product.php?id=GR-D340EY&catid=0
Som är kopplad med ett IEEE 1394a kort
http://www.kjell.com/?item=38731&path= (bilden visar 2 portar, jag har ett kort med 3 portar)
Så vad skall man göra?? och hur skall man göra det??
Tack på förhand
Jag skulle behöva hjälp med att få igång min videokamera i ubuntu
Det är en JVC GR-D340E
http://www.jvc.se/product.php?id=GR-D340EY&catid=0
Som är kopplad med ett IEEE 1394a kort
http://www.kjell.com/?item=38731&path= (bilden visar 2 portar, jag har ett kort med 3 portar)
Så vad skall man göra?? och hur skall man göra det??
Tack på förhand
Senast redigerad av 1 Pinky, redigerad totalt 13 gånger.
SV: JVC GR-D340E [LÖST]
ajaj , det går trögt på denna frågan 
Om jag inte bryr mig om att nämna kameran för er då.
Hur får jag bara kortet installerat ?
Jag har bilder på den som måste in i datorn , inte så sugen på att installera win bara för den sakens skull , nu har jag ju klarat i flera veckor utan

Om jag inte bryr mig om att nämna kameran för er då.
Hur får jag bara kortet installerat ?
Jag har bilder på den som måste in i datorn , inte så sugen på att installera win bara för den sakens skull , nu har jag ju klarat i flera veckor utan

Senast redigerad av 1 Pinky, redigerad totalt 13 gånger.
SV: JVC GR-D340E
Prova ndiswrapper och dina windows drivrutiner.
- Erik Andrén
- Kontakt:
Nu är du väl ändå ute och cyklar. ndiswrapper fungerar endast med trådlösa nätverkskort.HR skrev: Prova ndiswrapper och dina windows drivrutiner.
Tycker att det där kortet borde funka från början. Prova att mata in
Och kopiera svaret hit
Kod: Markera allt
lspci | grep 1394
x@x-desktop:~$ lspci | grep 1394Pinky skrev: Tycker att det där kortet borde funka från början. Prova att mata inOch kopiera svaret hitKod: Markera allt
lspci | grep 1394
00:0a.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 46)
Om jag förstår allt rätt så verkar kortet fungera ?
Senast redigerad av 1 lobba, redigerad totalt 8 gånger.
Att kortet syns i lspci betyder bara att det identifierats korrekt, inte säkert att det faktiskt har installerade drivisar, tyvärr.
Men låt oss anta att det funkar
(Någon annan kanske vet hur man kollar om drivisarna funkar, direkt?)
Öppna terminalen igen, och skriv, sen provar du att koppla in kameran och ser om det dyker upp nåt nytt i terminalen.
Gör det det så klistra in det här, så kan vi fortsätta att luska.
(För att avsluta tail-grejen i terminalen, tryck ctrl-c)
Men låt oss anta att det funkar

Öppna terminalen igen, och skriv
tail -f /var/log/messages
Gör det det så klistra in det här, så kan vi fortsätta att luska.
(För att avsluta tail-grejen i terminalen, tryck ctrl-c)
skriver in det, då står det
Allt gick så snabbt så jag hann inte se vad som tillkom efter jag starta kameran, men jag förmodar att det är dom 2 sissta raderna.
lobba@lobba-desktop:~$ tail -f /var/log/messages
Aug 9 13:43:01 lobba-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.host_name
Aug 9 13:43:01 lobba-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.nis_domain
Aug 9 13:43:01 lobba-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/eth0 for sub-path eth0.dbus.get.nis_servers
Aug 9 13:43:42 lobba-desktop gconfd (lobba-5440): startar (version 2.18.0.1), pid 5440 användare "lobba"
Aug 9 13:43:42 lobba-desktop gconfd (lobba-5440): Slog upp adressen "xml:readonly:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory" till en skrivskyddad konfigurationskälla på position 0
Aug 9 13:43:42 lobba-desktop gconfd (lobba-5440): Slog upp adressen "xml:readwrite:/home/lobba/.gconf" till en skrivbar konfigurationskälla på position 1
Aug 9 13:43:42 lobba-desktop gconfd (lobba-5440): Slog upp adressen "xml:readonly:/etc/gconf/gconf.xml.defaults" till en skrivskyddad konfigurationskälla på position 2
Aug 9 13:43:42 lobba-desktop gconfd (lobba-5440): Slog upp adressen "xml:readonly:/var/lib/gconf/debian.defaults" till en skrivskyddad konfigurationskälla på position 3
Aug 9 13:43:42 lobba-desktop gconfd (lobba-5440): Slog upp adressen "xml:readonly:/var/lib/gconf/defaults" till en skrivskyddad konfigurationskälla på position 4
Aug 9 13:43:45 lobba-desktop gconfd (lobba-5440): Slog upp adressen "xml:readwrite:/home/lobba/.gconf" till en skrivbar konfigurationskälla på position 0
Aug 9 13:45:03 lobba-desktop kernel: [ 175.058101] WARNING: The dv1394 driver is unsupported and will be removed from Linux soon. Use raw1394 instead.
Aug 9 13:45:03 lobba-desktop kernel: [ 175.079721] ieee1394: raw1394: /dev/raw1394 device initialized
Allt gick så snabbt så jag hann inte se vad som tillkom efter jag starta kameran, men jag förmodar att det är dom 2 sissta raderna.
Senast redigerad av 1 lobba, redigerad totalt 9 gånger.
Har ingen cykel.. men det står på nätet att ndiswrapper är till för trådlösa nätverkskort,Erik Andrén skrev:Nu är du väl ändå ute och cyklar. ndiswrapper fungerar endast med trådlösa nätverkskort.HR skrev: Prova ndiswrapper och dina windows drivrutiner.
men att den även fungerar för andra (pci)kort.
Då så, det ser ut att fungera.lobba skrev: skriver in det, då står detKod: Markera allt
Aug 9 13:45:03 lobba-desktop kernel: [ 175.058101] WARNING: The dv1394 driver is unsupported and will be removed from Linux soon. Use raw1394 instead. Aug 9 13:45:03 lobba-desktop kernel: [ 175.079721] ieee1394: raw1394: /dev/raw1394 device initialized
Har du kameran påslagen

Du vet inte vart du har sett det?HR skrev:Har ingen cykel.. men det står på nätet att ndiswrapper är till för trådlösa nätverkskort,Erik Andrén skrev:Nu är du väl ändå ute och cyklar. ndiswrapper fungerar endast med trådlösa nätverkskort.HR skrev: Prova ndiswrapper och dina windows drivrutiner.
network driver interface specification wrapper o är för nätverkskort.
vore kul att se det bara om du vet vart bara.

nu e den påslagen igen ??
Det ser ju helt klart ut som att kortet funkar, och kameran hittas.
Sen har jag då aldrig använt en dv-kamera i linux (fastän jag har en.. kanske borde prova
), men nästa grej jag hade provat skulle väl vara att leta upp ett videoredigeringsprogram för linux och se om man kan få in nån bild.
Ska prova lite med min egna kamera
Återkommer!
Sen har jag då aldrig använt en dv-kamera i linux (fastän jag har en.. kanske borde prova

Ska prova lite med min egna kamera

Häpp, det vart inga större problem 
Först och främst så öppnar dy synaptic och söker på kino. Jag installerade alla 5-6 paket som dök upp där. Nåt av dem hade med inspelning från 1394-enheter att göra, och resten var videoredigeringsprogrammet Kino m. plugins.
Sen var det bara att starta Kino (det lägger sig i program -> ljud & video) och välja spela in-fliken.
OBS!
Jag kör på Debian för tillfället, och då fick jag ett felmeddelande i Kino som sa att det var fel på raw1394 nånting, på grund av att jag inte hade rätt rättigheter. När jag startade det med sudo kino från terminalen så funkade det fint. Det är dock inte säkert att du får detta problem i Ubuntu. Men så vet du om det händer

Först och främst så öppnar dy synaptic och söker på kino. Jag installerade alla 5-6 paket som dök upp där. Nåt av dem hade med inspelning från 1394-enheter att göra, och resten var videoredigeringsprogrammet Kino m. plugins.
Sen var det bara att starta Kino (det lägger sig i program -> ljud & video) och välja spela in-fliken.
OBS!
Jag kör på Debian för tillfället, och då fick jag ett felmeddelande i Kino som sa att det var fel på raw1394 nånting, på grund av att jag inte hade rätt rättigheter. När jag startade det med sudo kino från terminalen så funkade det fint. Det är dock inte säkert att du får detta problem i Ubuntu. Men så vet du om det händer

weehee , 1000 tack för hjälpen , nu fungerar det juPinky skrev: Häpp, det vart inga större problem
OBS!
Jag kör på Debian för tillfället, och då fick jag ett felmeddelande i Kino som sa att det var fel på raw1394 nånting, på grund av att jag inte hade rätt rättigheter. När jag startade det med sudo kino från terminalen så funkade det fint. Det är dock inte säkert att du får detta problem i Ubuntu. Men så vet du om det händer![]()

sorry Bill Gates .. Det blev ingen träff denna gången iheller
tack tack

Alltid kul att kunna hjälpa 
Nu kan nån moderator gärna märka tråden löst!

Nu kan nån moderator gärna märka tråden löst!
http://ndiswrapper.sourceforge.net/joomla/zenbios skrev:Du vet inte vart du har sett det?Har ingen cykel.. men det står på nätet att ndiswrapper är till för trådlösa nätverkskort,
network driver interface specification wrapper o är för nätverkskort.
vore kul att se det bara om du vet vart bara.![]()
Although ndiswrapper is intended for wireless network cards, other devices are known to work: e.g., ethernet cards, USB to serial port device, home phone network device etc.