Jag önskar verkligen jag slapp säga det här men nu börjar jag tröttna svårt på Ubuntu. Installerade detta i början av sommaren och har varit mycket öppensinnad för detta operativsystem och älskat att slippa dras med windows! Men nu är snart Windows tillbaka i min burk av den enkla anledningen att jag inte orkar längre. Varje gång man ska installera ett program som inte råkar finnas i Synaptic blir det genast trubbel... Först ville jag ha dc++ för linux. Då det inte fanns att finna i Synaptic började ett par timmars resa på tutorial-sidor osv osv. "Hämta hem källkod från den här adressen sen är det bara åka!" Ja, men tack för infon, jag ska bara läsa hur man kompilerar och sånt först. Sen ringa några polare för att komma fram till att nåra "header-filer i kärnan" saknas. Finner dessa i synaptic och lyckas glatt efter några timmar så slutligen få igång programmet. Fungerar det? Nej, såklart inte. GTK som tydligen är något bibliotek för knappar och sånt verkar bråka så man kan inte fylla i något i inställningar utan att hela programmet ballar ur och man blir utslängd.
Ikväll försökte jag mig på att hitta ett sätt att konvertera avi till 3gp.... och nu har jag installerat 20000000000 onödiga prylar för att slutligen inse att jag måste kompilera in nån codec i ffmpeg vilket jag inte har en "#!"#¤" aning hur man gör. Windows må vara buggigt och innehålla virus och annat, men det finns iaf en standard för hur man installerar program som är LÅÅÅÅÅNGT överlägsen Ubuntu.
Så använder man slutligen livlinan "Ring en vän" och stör sin Linux-kunniga kamrat i över en timme för att till slut höra "-Ja, men det är därför jag inte gillar Ubuntu. Gentoo har allt sådant i sin pakethanterare så då slipper man bråka. Men det är lite mer pyssel med att få igång det än Ubuntu så det kan vi ta någon dag jag har tid. (Läs ring mig aldrig mer.)"
Hjälp mig någon nu medan jag har en gnutta hopp kvar, ge mig ett skäl till att inte byta tillbaka till Windows... Bor någon i luleå så bjuder jag på kaffe med go'bullar muffins osv om ni bara hjälper mig att få igång åtminstone DC. Ja, jag provade få igång wine ikväll också men winetools ballade såklart ur.... *suck!*
Jag anser mig ändå vara hyfsat hemma på datorer då jag har programmerat i flera år och läst 4 år dataingenjör på Universitet så det borde vara lättare att lära mig än ett vanligt blåbär....
Sitter och gråter i duschen tills någon hör av sig då.