Någon som kör openbox?
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: Någon som kör openbox?
<menu id="client-list-menu"/> för att lista skrivborden.
Uppgraderar du så skall det nog inte vara några problem. Eftersom OpenBox ligger som ett helt eget paket så borde det inte påverka varken obconf eller obmenu. Sen så finns väl inte ~/.config/openbox/menu.xml med som standard heller vid en nyinstallation. Så de borde inte heller påverkas. Men för säkerhetens skull kan du backa upp din openbox katalog.
Uppgraderar du så skall det nog inte vara några problem. Eftersom OpenBox ligger som ett helt eget paket så borde det inte påverka varken obconf eller obmenu. Sen så finns väl inte ~/.config/openbox/menu.xml med som standard heller vid en nyinstallation. Så de borde inte heller påverkas. Men för säkerhetens skull kan du backa upp din openbox katalog.
Abusus non tollit usum
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Ytterligare ett tipps för er med OpenBox. Vill ni ändra gtk temat i openbox (allt som synsi fönstret som inte styrs av openbox-temat) så installera gtk-theme-switch
För att sedan ändra ett gtk2 tema skriver ni gtk-theme-switch2
Abusus non tollit usum
Har det. Det är fett softzero gravity skrev: Ytterligare ett tipps för er med OpenBox. Vill ni ändra gtk temat i openbox (allt som synsi fönstret som inte styrs av openbox-temat) så installera gtk-theme-switch

Btw. När jag kör GAIM så blir min textruta svart, och jag kan inte se vad andra skriver pga mitt GTK-Tema. Help!:)
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Tackar Zero Gravity! Det funkar nu
Nu har jag 1 fråga till..jag har ett alternativ som aktiverar gnome-desktop
Nu vill jag veta hur man fixa ett command som av-aktiverar gnome
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Det är nog snarare en gaim fråga. Testa att gå in i inställningarna på gaim och ändra teckenformateringen.oGGe skrev:Har det. Det är fett softzero gravity skrev: Ytterligare ett tipps för er med OpenBox. Vill ni ändra gtk temat i openbox (allt som synsi fönstret som inte styrs av openbox-temat) så installera gtk-theme-switch
Btw. När jag kör GAIM så blir min textruta svart, och jag kan inte se vad andra skriver pga mitt GTK-Tema. Help!:)
Abusus non tollit usum
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Jag är inte hundra på ett direkt svar på din fråga. Testa att lägga till följande i din menyfilGalgalid skrev: Tackar Zero Gravity! Det funkar nu
Kod: Markera allt
<menu id="client-list-menu"/>
<menu execute="~/.config/openbox/tjänster.sh" id="ID" label="Tjänster"/>
Då får du en pipemeny som listar alla aktiva tjänster. Möjligtvis att gnome-desktop listas och du då kan stänga av den där med exit, eller kill.
- Bilagor
-
[Filtypen har inaktiverats och kan inte längre visas.]
Abusus non tollit usum
tackar ska prova senare 

Tackar, det fungerarzero gravity skrev:Jag är inte hundra på ett direkt svar på din fråga. Testa att lägga till följande i din menyfilGalgalid skrev: Tackar Zero Gravity! Det funkar nu
och lägg till den bifogade filen i ~/.config/openbox/Kod: Markera allt
<menu id="client-list-menu"/> <menu execute="~/.config/openbox/tjänster.sh" id="ID" label="Tjänster"/>
Då får du en pipemeny som listar alla aktiva tjänster. Möjligtvis att gnome-desktop listas och du då kan stänga av den där med exit, eller kill.

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
För er som kör openbox ensamt utan gnome installerat, så kan de vara bekvämt att ändra i gdm (om ni kör grafisk inloggning).
Lägg till följande i menyn:
Kommandot gksudo gdmsetup gör att gdm hanteraren öppnas. Tänk på att ni måste köra med gksudo för att bli promtade för lösenord när ni startar administrativa saker från en meny.
Lägg till följande i menyn:
Kod: Markera allt
<item label="GDM">
<action name="Execute">
<execute>
gksudo gdmsetup
</execute>
</action>
</item>
Abusus non tollit usum
hur stänger man nu av datorn från terminalen? shutdown -r -a ? kan inte prova nu 

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
shutdown -h nowGalgalid skrev: hur stänger man nu av datorn från terminalen? shutdown -r -a ? kan inte prova nu![]()
http://www.ss64.com/bash/shutdown.html
Abusus non tollit usum
Jag har upptäckt (eller snarare lidigt av) att shutdown -h now har stängt av linux men INTE brutit strömmen.zero gravity skrev:shutdown -h nowGalgalid skrev: hur stänger man nu av datorn från terminalen? shutdown -r -a ? kan inte prova nu![]()
De gånger detta har hänt så har jag använt kommandot poweroff istället, och då har det gått bra...
Jag vet inte varför det är så, men så är det ialla fall

sudo poweroff istället...
Vill du ha "poweroff" och "reboot" i openbox menyn så har jag gjort två enkla skript för det..:Galgalid skrev: hur stänger man nu av datorn från terminalen? shutdown -r -a ? kan inte prova nu![]()
http://ubuntu-se.org/drupal/node/307
blogg @ Gargamel.NU
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
jag vet. Hörde från Sid 

Prova halt iställetBarre skrev:Jag har upptäckt (eller snarare lidigt av) att shutdown -h now har stängt av linux men INTE brutit strömmen.zero gravity skrev:shutdown -h nowGalgalid skrev: hur stänger man nu av datorn från terminalen? shutdown -r -a ? kan inte prova nu![]()
De gånger detta har hänt så har jag använt kommandot poweroff istället, och då har det gått bra...
Jag vet inte varför det är så, men så är det ialla falldessutom är der enklare och snabbare att skriva, så nu mer använder jag enbart
sudo poweroff istället...
Vill du ha "poweroff" och "reboot" i openbox menyn så har jag gjort två enkla skript för det..:Galgalid skrev: hur stänger man nu av datorn från terminalen? shutdown -r -a ? kan inte prova nu![]()
http://ubuntu-se.org/drupal/node/307
För att.....?Dilbert skrev: Prova halt istället
Vad är det för skillnad på halt och poweroff?
blogg @ Gargamel.NU
Var lite snabb när jag läste inläggen, trodde att ni körde först shutdown sen poweroff. Jag kan inte se att det är någon skillnad när jag läser i man.Barre skrev:För att.....?Dilbert skrev: Prova halt istället
Vad är det för skillnad på halt och poweroff?

Ahh... ok.. jag hade hoppats på att få lära mig någotDilbert skrev:Var lite snabb när jag läste inläggen, trodde att ni körde först shutdown sen poweroff. Jag kan inte se att det är någon skillnad när jag läser i man.Barre skrev:För att.....?Dilbert skrev: Prova halt istället
Vad är det för skillnad på halt och poweroff?![]()

Jag har nämligen inte heller hittat någon skillnad på halt eller poweroff...
blogg @ Gargamel.NU
När kommer nästa version ut?
1 fråga till. Hur installerar jag py-panel? Jag provde innan med det fungerade inte >_<
EDIT: Det var ett paket jag skulle ha, som inte fanns i förråden, och den var i sin tur beroende av paket som inte fanns i förråden
EDIT: Det var ett paket jag skulle ha, som inte fanns i förråden, och den var i sin tur beroende av paket som inte fanns i förråden