Installation Ubuntu - Raid-1

ossie

Inlägg av ossie »

Hej,
Jag har problem att installera ubuntu på en IBM 206m server/pc

Datorn har en inbyggd raid 0/1 kontroller och jag har fyra sata diskar. diskarna är konfigurerade i två raid-1 set.

När installationen av ubuntu kommer till partioneringen så hittar ubuntu inte mina raid-set utan den hittar bara fyra "enkla" sata diskar. Jag förmodar att drivrutinerna för det inbyggda raid-kortet inte finns på ubuntu skivan.

Någon som har tips på vad jag skall göra?
Användarvisningsbild
ED_209
Kontakt:

Inlägg av ED_209 »

Din kontroller verkar vara mjukvarubaserad och då tror jag enda alternativet är att låta linux sköta raid-hanteringen åt dig. Ska fungera smidigt med de partioneringsverktyg som finns vid installationen.
Ã… andra sidan har jag slitit i ett par dagar nu med att få min server att boota från en raid1-array så du kanske inte ska lyssna för mycket på mig. =)
ossie

Inlägg av ossie »

[quote="ED_209"]Din kontroller verkar vara mjukvarubaserad och då tror jag enda alternativet är att låta linux sköta raid-hanteringen åt dig. Ska fungera smidigt med de partioneringsverktyg som finns vid installationen.
Ã… andra sidan har jag slitit i ett par dagar nu med att få min server att boota från en raid1-array så du kanske inte ska lyssna för mycket på mig. =)[/quote]
Japp, så verkar det vara. Jag avaktiverade den inbyggda raidkontrollerna i servern och satte upp mjukvarubaserad med mdadm istället, verkar fungera fint.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"