Att koda ett spel...C++ VS Python

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Galgalid

Att koda ett spel...C++ VS Python

Inlägg av Galgalid »

OBS! Vill helst koda i python;)
Där är några oklara områden som jag behöver veta mer om:

1: Snabbheten vid något sånt här större projekt

Jag har alltid haft åsikten att dagens avancerade hårdvara gör upp för den lilla skillnaden i snabbheten. Stämmer det? Skulle skillnaden vara märkbar om jag gör ett detaljerat 3d-spel?

2: Grafikmotor & att koda spel
Jag kan verkligen ingenting om att programmera spel..ingenting....jag vet vad openGL är....jag vet knappt vad DSL är....jag vet att båda finns i C++ och python(DSL via pygame). Var i detta träsk ska jag börja?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Att koda ett spel...C++ VS Python

Inlägg av svartberg »

Galgalid skrev: OBS! Vill helst koda i python;)

Jag har alltid haft åsikten att dagens avancerade hårdvara gör upp för den lilla skillnaden i snabbheten. Stämmer det? Skulle skillnaden vara märkbar om jag gör ett detaljerat 3d-spel?

Jag kan verkligen ingenting om att programmera spel..ingenting....jag vet vad openGL är....jag vet knappt vad DSL är....jag vet att båda finns i C++ och python(DSL via pygame). Var i detta träsk ska jag börja?

Tacksam för svar

Har aldrig själv kodat i python, men det verkar som ett spännande språk. Av vad jag har läst så går det i regel snabbare att koda något i python än i c/c+, men bristerna finns i avancerade uträkningar (kan tänka mig 3d matris multipliceringar  :) )

Om du ska göra spelet som en hobby på egen hand rekommenderar jag dig att använda dig av det språk som du tycker känns bäst. C++ är ganska omfattande och kan lätt leda till lustiga pekar fel om man inte är försiktig.
Testa python vet jag.

På denna sida står det information om python vid spelprogrammering samt bra länkar till olika API samt annat smått o gott.
http://gpwiki.org/index.php/Python

Lycka till o berätta gärna för mig om du gör några framsteg ;D
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

svartberg skrev:
Galgalid skrev: OBS! Vill helst koda i python;)

Tacksam för svar

Har aldrig själv kodat i python, men det verkar som ett spännande språk. Av vad jag har läst så går det i regel snabbare att koda något i python än i c/c+, men bristerna finns i avancerade uträkningar (kan tänka mig 3d matris multipliceringar  :) )

Om du ska göra spelet som en hobby på egen hand rekommenderar jag dig att använda dig av det språk som du tycker känns bäst. C++ är ganska omfattande och kan lätt leda till lustiga pekar fel om man inte är försiktig.
Testa python vet jag.

På denna sida står det information om python vid spelprogrammering samt bra länkar till olika API samt annat smått o gott.
http://gpwiki.org/index.php/Python

Lycka till o berätta gärna för mig om du gör några framsteg ;D
Tackar, ska dock inte börja på det än :P samlar idéer
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag börjar läsa till Civilingenjör i Datateknik första året i höst.

Tydligen så är vår introduktionskurs till programmering i Pyton med skolans UNIX-datorer :D
Så jag kommer att kunna sitta hemma och jobba på alla projekt ;D

Hursomhelst är jag också sugen på att prova något liknande, även om jag är mer intresserad av webbutveckling med PHP.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Blir nog C++ ändå :) ganska kul språk....eftersom målet är ett 3D-spel så tror jag inte python klarar det hela vägen....att koda i python och C är ett annat alternativ...men C känns....nah....gammalt  8)
Användarvisningsbild
svartberg

Inlägg av svartberg »

Galgalid skrev: Blir nog C++ ändå :) ganska kul språk....eftersom målet är ett 3D-spel så tror jag inte python klarar det hela vägen....att koda i python och C är ett annat alternativ...men C känns....nah....gammalt  8)
Hehe har själv funderat på ett 3d spel i java med open gl stöd, vet inte hur pass flexibelt det är med java för 3d grafik i ett spel. Men C++ används ju i de flesta komersiella spel så det kan ju inte misslyckas =)
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

1. Snabbheten kommer definitivt att spela roll när spelet blir allt mer krävande i sina uträkningar, men för ett mindre spel så tror jag inte det spelar så stor roll vilket språk du väljer, jag skulle nästan uppmana dig att skriva några mindre spel i Python och få grepp om lite grundläggande tekniker för att sedan gå vidare till att skriva spel i ett lite lägre språk som C/C++. :) Just my 5 cents.

2. OpenGL skulle jag nog inte rekommendera till en nybörjare som vill koda spel.. men SDL(tror du menade det :)) däremot är mycket enkelt att använda både i python(genom pygame precis som du sa) och i C/C++. Genom att använda dig av SDL får du mycket mera på köpet också än om du skulle använda OpenGL; det finns funktioner för att läsa händelser från tangentbordet, spela upp ljud, läsa in olika bildformat, skicka data över nätverket etc. helt plattformsoberoende och allt :)

Hoppas man snart får se någon liten kreation från din sida Galgalid! ;D
BildAre you shpongled? Bild
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Yo skoj att se lite aktivitet här, Jag skulle nog också rekommendera SDL. Du kan ju använda dig av openGL i SDL så att säga. Samtidigt som du låter SDL sköta ljud / tangentbord osv...

Håller på med lite openGL programmering själv också just nu, djävligt skoj, kan ju posta nåt här om det blir nån fart på projektet.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

För er som vill koda 3D spel i Java föreslår jag http://jmonkeyengine.com/. Jag har använt det själv och det är väldigt roligt och snabbt för att vara Java.

Och att koda stora spel i Python är ingen bra idé eftersom det blir väldigt segt på grund av att det kör i en interpretator (Ja, det är ett ord :o :P).
Användarvisningsbild
svartberg

Inlägg av svartberg »

ddevil skrev: För er som vill koda 3D spel i Java föreslår jag http://jmonkeyengine.com/. Jag har använt det själv och det är väldigt roligt och snabbt för att vara Java.
...
Jag har läst lite om JMonkeyEngine och funderat på att testa det. Letade igenom lite på dess hemsida men hittade inte alla svar på mina frågor.
Är JMonkeyEngine plattformsoberoende, kan jag göra ett spel till både Windows o Linux med samma byte kod?
Hur pass enkelt är det att använda o lära sig, sköter det många lågnivå grejer, så jag i stort sett kan koncentrera mig på själva spelet ?
Om jag gör ett spel med jMe, behöver användaren som ska spela spelet, något mer installerat än jre ?
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

svartberg skrev: plattformsoberoende, kan jag göra ett spel till både Windows o Linux med samma byte kod?
Ja, det är ju Java.
Hur pass enkelt är det att använda o lära sig, sköter det många lågnivå grejer, så jag i stort sett kan koncentrera mig på själva spelet ?
Ja, eftersom det är baserat på LWJGL (OpenGL/AL lib till Java) och gjort för att vara så lätt och snabbt att använda som möjligt.
Om jag gör ett spel med jMe, behöver användaren som ska spela spelet, något mer installerat än jre ?
Testa exempel programmen på sidan innan du installerar det och bedöm själv. ;)

Btw så ska det gå att använda jME i Applets från version 0.11 och framåt. Har dock inte testat själv.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

svartberg skrev:
Galgalid skrev: Blir nog C++ ändå :) ganska kul språk....eftersom målet är ett 3D-spel så tror jag inte python klarar det hela vägen....att koda i python och C är ett annat alternativ...men C känns....nah....gammalt  8)
Hehe har själv funderat på ett 3d spel i java med open gl stöd, vet inte hur pass flexibelt det är med java för 3d grafik i ett spel. Men C++ används ju i de flesta komersiella spel så det kan ju inte misslyckas =)
Jag läste en java guide på nätet för nått år sedan om att koda spel i java... jag lärde mig dock inte så mycket för mina grunder i java är usla.. men kanske finns den kvar, ska googla lite (även om jag har ungefär lika mycket aning som du vad jag egentligen ska googla på :P)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Galgalid, jag upptäckte precis (efter några dagars felsökning i min kod, är själv nybörjare på python) att Python "fuskar" när det gäller trådar!!! :(

Parallellisering av trådar är inte möjligt i Python, och därför får man ingen prestanda förbättring vid flera kärnor eller multipla CPUer. Jag blev faktiskt lite ledsen när jag kom på detta….
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

:'(
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Barre skrev: Galgalid, jag upptäckte precis (efter några dagars felsökning i min kod, är själv nybörjare på python) att Python "fuskar" när det gäller trådar!!! :(

Parallellisering av trådar är inte möjligt i Python, och därför får man ingen prestanda förbättring vid flera kärnor eller multipla CPUer. Jag blev faktiskt lite ledsen när jag kom på detta….
http://www.parallelpython.com/

:)
Anledningen att python fuskar är lite svårigheter i hur trådar hanteras på olika system.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Smygis skrev:
Barre skrev: Galgalid, jag upptäckte precis (efter några dagars felsökning i min kod, är själv nybörjare på python) att Python "fuskar" när det gäller trådar!!! :(

http://www.parallelpython.com/

:)
Anledningen att python fuskar är lite svårigheter i hur trådar hanteras på olika system.
Trevligt.. måste kolla igenom detta ordentligt :)

Inlägg av mannealm »

Kan man inte köra med Perl istället ::)?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Vad jag vet så lämpar sig Perl för text-behandling och administration(något som python klarar av galant ;)
godz

Inlägg av godz »

Killen som startade Loki Games (tror dom heter så) har skrivit en bok som heter "Programming Linux games".
Min tolkning är att den är släppt som gratis .pdf och går att hitta om du söker. Den har några år på nacken, men
det lilla jag ha tittat i den så tycker jag det verkar vara lätt att förstå, dock i C.

Det är mycket fokus på openGL och SDL. Kanske framförallt SDL. Tar även upp lite socket hantering, men där finns det bättre
gratis guider.

Tänkte själv lägga lite tid under hösten på att lära mig openGL o SDL och tänkte utgå ifrån denna boken och sedan kompletera
med diverse. Dock lär jag skriva om allt i C++ som är mitt naturliga prog språk. Kan tyvärr inte utala mig om Python.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"