Brus i ubuntu
-
Brus i ubuntu
Ny tråd: Jag installerade ventrilo, och använde den här guiden -> http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11825.0.html. Men nu har mitt ljud blivit brusigt... Det är alltid ett svagt brus i bakgrunden när någon skriver på gaim t.ex. Jag testade att sänka PCM men det hjälpte inte. Har ingen aning om hur jag ska göra....
Senast redigerad av 1 Jonathan_14, redigerad totalt 7 gånger.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Nästan inga paket i pakethanteraren
Du har förmodligen inte aktiverat alla förråd. Starta synaptic och klicka på Inställningar > Förråd. Kolla att det finns markeringar i alla rutorna på fliken Programvara för Ubuntu och läs sedan om.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Varsågod.Jonathan_14 skrev: Tack! Det fungerar nu.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Har ett problem till
Jag installerade ventrilo, och använde den här guiden -> http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11825.0.html. Men nu har mitt ljud blivit brusigt... Det är alltid ett svagt brus i bakgrunden när någon skriver på gaim t.ex. Jag testade att sänka PCM men det hjälpte inte. Har ingen aning om hur jag ska göra....

-
SV: Brus i ubuntu
Nu har jag t om formaterat! Det brusar fortfarande i högra luren... Har även testat med högtalare!
Bara i högra luren?
Hade du det här problemet i windows?
Vet att fler haft liknande.. ska se om jag hittar något..
Edit:
Japp, har spanat runt lite i ett par trådar och ger nu följande råd: Högerklicka på högtalarikonen vid klockan, välj öppna volymkontroll (eller motsvarande på engelska, om du inte har svensk ubuntu). Där drar du ner volymen på PCM några snäpp. Se om det hjälper, har funkat för många. Det blir tydligen för kraftig förstärkning annars, och störningar från resten av datorn skapar brus och klickljud för en del.
Hade du det här problemet i windows?
Vet att fler haft liknande.. ska se om jag hittar något..
Edit:
Japp, har spanat runt lite i ett par trådar och ger nu följande råd: Högerklicka på högtalarikonen vid klockan, välj öppna volymkontroll (eller motsvarande på engelska, om du inte har svensk ubuntu). Där drar du ner volymen på PCM några snäpp. Se om det hjälper, har funkat för många. Det blir tydligen för kraftig förstärkning annars, och störningar från resten av datorn skapar brus och klickljud för en del.
Senast redigerad av 1 Pinky, redigerad totalt 8 gånger.
-
Nej, jag hade inte problemet i windows. Det har fungerta i ubuntu innna, men jag har redan sänkt pcm, det blev ju stor skillnad men det är fortfarande lite kvar...
Det beror nog mest på att hela Ubuntu är rätt buggigt. Ibland funkar det bra, ibland funkar det inte alls. Jag har testat Windowstrixet att istallera om - brukar faktiskt funka även i Ubuntu.Jonathan_14 skrev: Ny tråd: Jag installerade ventrilo, och använde den här guiden -> http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11825.0.html. Men nu har mitt ljud blivit brusigt... Det är alltid ett svagt brus i bakgrunden när någon skriver på gaim t.ex. Jag testade att sänka PCM men det hjälpte inte. Har ingen aning om hur jag ska göra....
Nybliven nörd!
-
mannealm skrev:Det beror nog mest på att hela Ubuntu är rätt buggigt. Ibland funkar det bra, ibland funkar det inte alls. Jag har testat Windowstrixet att istallera om - brukar faktiskt funka även i Ubuntu.Jonathan_14 skrev: Ny tråd: Jag installerade ventrilo, och använde den här guiden -> http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11825.0.html. Men nu har mitt ljud blivit brusigt... Det är alltid ett svagt brus i bakgrunden när någon skriver på gaim t.ex. Jag testade att sänka PCM men det hjälpte inte. Har ingen aning om hur jag ska göra....
Det fungerar inte för mig. Jag har formaterat 5 gånger ungefär.
MIssade det där med ventrilo. Så problemet fanns altså inte innan du installerade det? Kolla i volymkontrollerna om det är något annat som är uppskruvat till max, och prova att sänka det då, om du inte redan gjort det. Finns det kanske några ljudinställningar i ventrilo som kan tänkas ändra systeminställningarna?
-
Pinky, Allt började med att jag installerade ventrilo, ja, men nu har jag formaterat ca 5 ggr, och då är ju alla ljudsettings till standard, jag har testat pcm, jag fattar inte vad problemet är! Blir så trött på det bara, men det är bara ibland... och när det väl brusar så brusar det inte i firefox, när man t.ex kollar på youtube-filmer brusar det inte men när jag sätter igång en låt, eller annat ljud då brusar det, Endast från höger...