Har just nu en liten server med 4x250Gb som försöker lägga in ubuntu server på för att köra som nas här hemma.
Provade att konfigurera diskarna enligt följande:
Disk 1&2 - 2x2GB raid1 /
Disk 3&4 - 2x2GB raid0 /swap
Disk 1-4 - 4x248GB raid5 /home
Verkade fungera under installationen, men nu fastnar jag med en GRUB Loading stage 1.5.
Har jag partionerat galet eller är det grub som bråkar med mig?
Vet att swap-partitionen är onödigt stor men jag ville bara vara säker på att alla diskarna hade precis lika mycket plats kvar till raid5-arrayn.
Förslag på lösning mottages tacksamt.
Problem med boot från raid-array
Efter lite tips från en kompis kompis testade jag följande istället:
Disk 1&2 - 2x1GB raid1 /
Disk 3&4 - 2x1GB raid1 /swap
Disk 1-4 - 4x249GB raid5 /home
512MB USB-minne - /boot
Får nu GRUB error 18 "Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS"
Vad innebär egentligen detta? Räcker det inte att /boot finns på usb-minnet eller måste även / finnas där?
Har tidigare bootat freeNAS från samma minne så där ligger väl inte felet i alla fall antar jag.
Disk 1&2 - 2x1GB raid1 /
Disk 3&4 - 2x1GB raid1 /swap
Disk 1-4 - 4x249GB raid5 /home
512MB USB-minne - /boot
Får nu GRUB error 18 "Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS"
Vad innebär egentligen detta? Räcker det inte att /boot finns på usb-minnet eller måste även / finnas där?
Har tidigare bootat freeNAS från samma minne så där ligger väl inte felet i alla fall antar jag.
Vissa gamla system an inte bootas från en sektor längre fram i en stor disk.
En enkel lösning är en liten separat /boot parttion på ca 100MB i första master hårddisken.
Lycka till, hoppas det kommer att fungera.
OBS: En separat boot-partition underlättar också för att skapa ett reservsystem i en extra (dold) partition. Där lägger man en kopia av ett färdigtkonfigurerat system efter nyinstallation. Vid problem kan man starta om systemet från den stabila partitonen genom Grub-menyn. Kanske lite överkurs dock mycket användbar i en server eller laptop.
En enkel lösning är en liten separat /boot parttion på ca 100MB i första master hårddisken.
Lycka till, hoppas det kommer att fungera.
OBS: En separat boot-partition underlättar också för att skapa ett reservsystem i en extra (dold) partition. Där lägger man en kopia av ett färdigtkonfigurerat system efter nyinstallation. Vid problem kan man starta om systemet från den stabila partitonen genom Grub-menyn. Kanske lite överkurs dock mycket användbar i en server eller laptop.
/M
Har provat lite olika varianter där / och ev. /boot har legat längst fram på diskarna följt av den stora raid5-array:en men har varje gång fått en frysning vid grub loading stage 1.5 (verkar ske då jag försöker boota från hårddiskarna) eller error 18 (från usb-minnet). Ska trixa lite mer under eftermiddagen och se vad som händer.
EDIT: Senaste försöket:
/boot på array1
/swap på array2
/ på array3
array1 - raid1 på de första 500MB på disk 1 & 2
array2 - raid1 på de efterföljande 500MB på disk 1 & 2
array3 - raid1 på de första 1000MB på disk 3 & 4
Resultat: Grub error 22
Något försök till men sedan så ger jag upp och lägger in startfilerna på en separat gammal 10GB-disk.
Tappar visserligen all redundans för operativsystemet och går upp i ljudnivå men jag kanske kan få upp servern och skydda mina lagrade filer i alla fall.
EDIT: Senaste försöket:
/boot på array1
/swap på array2
/ på array3
array1 - raid1 på de första 500MB på disk 1 & 2
array2 - raid1 på de efterföljande 500MB på disk 1 & 2
array3 - raid1 på de första 1000MB på disk 3 & 4
Resultat: Grub error 22
Något försök till men sedan så ger jag upp och lägger in startfilerna på en separat gammal 10GB-disk.
Tappar visserligen all redundans för operativsystemet och går upp i ljudnivå men jag kanske kan få upp servern och skydda mina lagrade filer i alla fall.