groupwareserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
DimLux

groupwareserver

Inlägg av DimLux »

Hej Hopp.
Kolla runt lite på ubuntus hemsida men kunde inte hitta nån lista över svervrar som ingår i serverinstallationen. Undrar om någon vet ifall det ingår någon "groupwaresrver" typ open-exchange eller kolab som är hyfsat lätt att konfigurera.
I mitt fall som dataansvarig på ett mindre företag så har vi behov av att dela kalender och kunna publicera information på ett enkelt sätt. Jag har kollat på en del lösningar och inser att det kommer att ta mycket tid att implementera om budgeten är smal. Som alternativ är att skaffa SBS från "pytte mjuk" men det kostar typ 10K me alla licenser och känns lite onödigt. Kravet som jag har på servern är att den ska klara att hantera de största klienterna typ outlook, evelution, Kontact etc
Tacksam för lite reflektioner! :cool:
marwal

groupwareserver

Inlägg av marwal »

egroupware och phpgroupware finns. Om de stöder outlook vet jag inte.
Användarvisningsbild
DimLux

groupwareserver

Inlägg av DimLux »

Jag hitta denna sida som hade lite info; http://www.ubuntulinux.se/kalenderserver Men jag undrar fortfarande om ubuntu har mer ... va ska man säga ... "förkärlek" för någon speciell kalenderserver? Typ ett eget admingränsnitt eller liknande och som är på svenska om man har tur? Undrar även om någon har provat HULA server (eller nån annan liknande server) med ubuntu och som kan dela med sig av sina erfarenheter om det!!.
Jag har provat en del webb baserade lösningar bl.a eGroupware ... tycker den är för slö och trög. Provat både på win och linuxplattform. Horde verkar oxå dras me prestanda bekymmer (men jag kan ha fel). Jag har även testat Kolab server på SuSe 10.1 men tycker att det är för buggit (funka inge bra i 64 bit miljö och fick inte LDAP att funka som det skulle i 32 bit).
Skulle naturligtvis kunna testa ubuntu själv, men skulle som sagt uppskatta lite konkreta erfarenheter på området, eftersom tiden inte alltid räcker till!
BTW, tack för snabbt svar!!
/MVH/DimLux
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"