Apple köper CUPS

Nyheter i datorvärlden.
Emil.s
Kontakt:

Apple köper CUPS

Inlägg av Emil.s »

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Kerath

SV: Apple köper CUPS

Inlägg av Kerath »

Blir det stängd mjukvara nu?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Nja, tycker mest att det låter som att Apple vill ha utökat stöd till sina produkter.

Tycker inte att man ska måla fan på väggen direkt...
CUPS will still be released under the existing GPL2/LGPL2 licensing terms, and I will continue to develop and support CUPS at Apple.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

upnorth skrev: Nja, tycker mest att det låter som att Apple vill ha utökat stöd till sina produkter.

CUPS will still be released under the existing GPL2/LGPL2 licensing terms, and I will continue to develop and support CUPS at Apple.
Då är jag nöjd. Men de kan väl ändra licensen senare eftersom de äger CUPS? Jag vet att jag verkar lite paranoid nu...  ::)
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kerath skrev:
upnorth skrev: Nja, tycker mest att det låter som att Apple vill ha utökat stöd till sina produkter.

Då är jag nöjd. Men de kan väl ändra licensen senare eftersom de äger CUPS? Jag vet att jag verkar lite paranoid nu...  ::)
Ja, det kan de. Men jag litar faktiskt på dem. Hur som hellst så är det ju bara att "forka" det om de skulle få något dumt för sig... :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

De kan väl inte stänga saker som ligger under GNU GPL? :-\ Jag är inte helt säker, men tror inte att det går.. lite så: en gång fritt, alltid fritt. Däremot kan de kanske lägga framtida utveckling under en stängd licens.

Det är väl delvis därför OS X bygger på BSD - för att BSD-licensen tillåter att de ger ut kod (t.ex. Darwin) så att det sker förbättringar och bugfixar, och när de är nöjda ändå kan stänga koden och lägga på resten utan att behöva bidra med något tillbaka.

Nåja, förhoppnings blir det inte så illa :D Så mycket skurkar kan de bara inte vara!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

DeepThought skrev: De kan väl inte stänga saker som ligger under GNU GPL? :-\ Jag är inte helt säker, men tror inte att det går.. lite så: en gång fritt, alltid fritt. Däremot kan de kanske lägga framtida utveckling under en stängd licens.

Det är väl delvis därför OS X bygger på BSD - för att BSD-licensen tillåter att de ger ut kod (t.ex. Darwin) så att det sker förbättringar och bugfixar, och när de är nöjda ändå kan stänga koden och lägga på resten utan att behöva bidra med något tillbaka.

Nåja, förhoppnings blir det inte så illa :D Så mycket skurkar kan de bara inte vara!
Jo, precis. Man kan inte ändra licens på redan släppt kod. Men på egenutvecklad kod så kan man. Vi får se hur det slutar.  8)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"