Sugen på att slänga ut Win till förmån för Ubuntu, Lite frågor

Användarvisningsbild
brikeh

Sugen på att slänga ut Win till förmån för Ubuntu, Lite frågor

Inlägg av brikeh »

Hej Alla!

Jag är sugen på att installera Feisty Fawn och köra det helt och hållet på min Thinkpad men har en del frågor.

1. Jag använder ett USB-modem för turbo3g Huawei-E220 tror jag det heter, från tre. Jag har sett att folk har lyckats få igång det men det verkar omständigt. Vad är det lättaste sättet?

2. Jag har ett enormt musikbibliotek, mp3...kanske 60+gb och jag känner mig verkligen hemma med WMP11 och undrar vad som matchar detta bäst under Ubuntu och hur jag på mest smärtfria sätt kommer igång med det.

3. Är Feisty Fawn mer lätthanterligt än Edgy? När jag provade Edgy så tycket jag det var meckigt att installera program, jag kunde inte se på film med totem men visste inte hur man skulle fixa annan spelare osv, vissa hemsidor m flash osv funkade inte men jag hade ingen aning om hur man hämtade vad som behövdes...

Bara några av frågorna jag kom på just nu :P

Förresten, mitt första inlägg!  ;D Verkar vara ett sjysst forum!
Användarvisningsbild
el Davíd
Kontakt:

SV: Sugen på att slänga ut Win till förmån för Ubuntu, Lite frågor

Inlägg av el Davíd »

1. Kan jag ej svara på, oerfaren med sånt. :-[

2. Jag skulle rekommendera Rhythmbox, Banshee eller Exaile för dina musikbehov. De har lite olika infallsvinklar och har alla för och nackdelar. Dock tror jag att Banshee kan vara för långsamt med tanke på storleken i ditt bibliotek. Exaile torde vara snabbast och mest överskådligt, men det är ett väldigt ungt projekt och inte så långt utvecklat ännu.

3. Feisty torde vara enklare. Sedan kan det variera med hårdvaran. Hursomhelst tycker jag mig ha sett långt flera guider och deb-filer för feisty.

Lycka till!
Tillsammans.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Välkommen!

Här har du en tråd om Huawei E220: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,7609.0.html

:)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
FarbrorGud
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av FarbrorGud »

3. Är Feisty Fawn mer lätthanterligt än Edgy? När jag provade Edgy så tycket jag det var meckigt att installera program, jag kunde inte se på film med totem men visste inte hur man skulle fixa annan spelare osv, vissa hemsidor m flash osv funkade inte men jag hade ingen aning om hur man hämtade vad som behövdes...

När jag börja köra ubuntu för ett gäng månader sedan så tyckte jag också detta var det "jobbiga" Men med Automatix så går det snabbt och enkelt att ladda hem codecs och flash grejjset.

Välkommen till Ubuntu förresten  :)
----
Kapuch
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

brikeh skrev: 2. Jag har ett enormt musikbibliotek, mp3...kanske 60+gb och jag känner mig verkligen hemma med WMP11 och undrar vad som matchar detta bäst under Ubuntu och hur jag på mest smärtfria sätt kommer igång med det.
Hej och välkommen!

Jag tänkte bara tipsa om min favorit-mediaspelare ;) Amarok, heter den, och när man väl byggt upp biblioteket ordentligt så är den både snabb och smidig. Rekommenderas.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
brikeh

Inlägg av brikeh »

Oj...snabba svar! Tack alla. Mycket matnyttig info...ska kolla igenom!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

DeepThought skrev:
brikeh skrev: 2. Jag har ett enormt musikbibliotek, mp3...kanske 60+gb och jag känner mig verkligen hemma med WMP11 och undrar vad som matchar detta bäst under Ubuntu och hur jag på mest smärtfria sätt kommer igång med det.
Hej och välkommen!

Jag tänkte bara tipsa om min favorit-mediaspelare ;) Amarok, heter den, och när man väl byggt upp biblioteket ordentligt så är den både snabb och smidig. Rekommenderas.
Amarok får alltid 10/10 på alla tester. ;)
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
brikeh

Inlägg av brikeh »

Hur är det med den här osx-liknande "dockan" som jag sett att vissa kör i ubuntu? Hur får man det att funka?
Användarvisningsbild
el Davíd
Kontakt:

Inlägg av el Davíd »

Det finns olika dockar. gDesklets har en version den borde finnas i synaptic, då får man lite andra eyecandy också. Enklast tycker jag det är med Simdock som kan laddas ner bl.a. på http://www.getdeb.net/app.php?name=SimDock. Dock vet jag inte mera om just denna deb-fil. Den är bara att ladda ner och köra och sedan högerklicka på dockenför att lägga till nya genvägar.

Avant-window-navigator aka awn är min egen favorit, men den kräver lite mera pillande av användaren för att få att fungera. Men den är kanske snyggast och borde vara stabil, samtidigt som den även har plugins. Det är även denna dock som verkar vara vanligast här bland forumets medlemmar.

Men som med allt annat så är det smaksak, så det är bara att pröva och sedan välja.  :)

Om favoritdocks
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10088.0.html

Installera awn
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8660.0.html
Tillsammans.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"