nya ubuntu

reppson

nya ubuntu

Inlägg av reppson »

Hej. är färsk linux användare.
har just installerat nya ubuntu versionen.
när datorn startas om efter installationen kommer jag till em promt där jag skriver mina login uppgifter.
Hur kommer jag sedan vidare till den grafiska miljön med ett skrivbord likt windows?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: nya ubuntu

Inlägg av Hund »

Välkommen! :D

Det grafiska ska startas automatiskt. ???
Verkar som att inte X startar som det ska. Men när du loggat in pröva att skriv detta då:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Du konfiguerar då om X. Du kan välja Vesa som drivrutiner för grafikkortet, Vesa är All-round drivare som fungerar till allt.
Sedan är det i stort sett bara att välja det du blir uppmanad till. Bara du får igång det grafiska så kan du ordna upp det riktiga drivrutiner för ditt grafikkort etc sen mycket enklare. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
reppson

Inlägg av reppson »

Hund skrev: Välkommen! :D

Verkar som att inte X startar som det ska. Men när du loggat in pröva att skriv detta då:

Du konfiguerar då om X. Du kan välja Vesa som drivrutiner för grafikkortet, Vesa är All-round drivare som fungerar till allt.
Sedan är det i stort sett bara att välja det du blir uppmanad till. Bara du får igång det grafiska så kan du ordna upp det riktiga drivrutiner för ditt grafikkort etc sen mycket enklare. :)
ok skall testa det sedan. är program installation förenklat i den nya versionen? eller måste man fortfarande använda kommandon som  apt get install
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Inget är förändrat. Men du har ju pakethanteraren Synaptic som du finner under System / Administration.
Där är det bara att söka och klicka. :D
reppson

Inlägg av reppson »

Hund skrev: Inget är förändrat. Men du har ju pakethanteraren Synaptic som du finner under System / Administration.
Där är det bara att söka och klicka. :D
oki. har en kompis som har en gammal version av ubuntu version 5.10. går det att uppdatera därifrån till den nya versionen utan att behöva ladda hem en ny version och formatera?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det går. Men lite tidkrävande dock.

Om han ska uppdatera så se till att han har installerat alla uppdateringar, sedan uppgraderar han till version 6.04, ser till att alla uppdateringar är installerade och gör om samma visa för 6.10 och 7.04.
Det kan mot förmodan krångla om han har väldigt mycket otur enligt sägen.

Men jag skulle rekomendera att han spar det viktigaste och lägger in 7.04 på en gång. :)
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

Hund skrev: Det går. Men lite tidkrävande dock.

Om han ska uppdatera så se till att han har installerat alla uppdateringar, sedan uppgraderar han till version 6.04, ser till att alla uppdateringar är installerade och gör om samma visa för 6.10 och 7.04.
Inte 6.04.. 6.06 om man ska vara noga :)

Eller till och med 6.06.1 LTS om man ska vara pedant :)
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

popstr skrev:
Hund skrev: Det går. Men lite tidkrävande dock.

Inte 6.04.. 6.06 om man ska vara noga :)

Eller till och med 6.06.1 LTS om man ska vara pedant :)
Jag tyckte det var nått som såg fel ut. ;D
reppson

Inlägg av reppson »

reppson skrev:
Hund skrev: Välkommen! :D

ok skall testa det sedan. är program installation förenklat i den nya versionen? eller måste man fortfarande använda kommandon som  apt get install
Hej igen det funkade tyvärr inte, men jag har börjat misstänka att jag laddat hem fel Ubuntu version. Jag tror jag valde Server cd istället för skrivbords cd. Den förtsnämnda saknar grafiskt gränssnitt ser jag nu när jag läser lite nogrannare. Och så ser jag att det finns en "Nordic remix edition" an nya ubuntu. Är det den jag bör ladda hem? Nu har jag dock För intel x86 skrivbords cd under nedladdning, den funkar bra också kanske och har grafisk miljö?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kör på den du tankar hem. :) Den har GNOME som skrivbordsmiljö.

Nordic versionen har det svenska språkstödet på skivan, men har du tillgång till internet så laddas det hem åt dig om du väljer svenska.
reppson

Inlägg av reppson »

Hund skrev: Kör på den du tankar hem. :) Den har GNOME som skrivbordsmiljö.

Nordic versionen har det svenska språkstödet på skivan, men har du tillgång till internet så laddas det hem åt dig om du väljer svenska.
Ok. tack för att du hjälper mig. Juste :) Filen jag laddar hem nu är nästan 700 Mb. Den förra som var fel var på runt 400 Mb och det är väl för att den saknar grafisk miljö antar jag

Sitter du också hemma och har semester eftersom du kan svara på inlägg så snabbt? sista semester veckan för min del
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

reppson skrev:
Hund skrev: Kör på den du tankar hem. :) Den har GNOME som skrivbordsmiljö.

Ok. tack för att du hjälper mig. Juste :) Filen jag laddar hem nu är nästan 700 Mb. Den förra som var fel var på runt 400 Mb och det är väl för att den saknar grafisk miljö antar jag

Sitter du också hemma och har semester eftersom du kan svara på inlägg så snabbt? sista semester veckan för min del
Då var det garanterat server-versionen. Desktop versionen innehåller lite program etc med.
Gött med semester! :) Sitter hemma och är död känns det som.. Värmen tar ju kol på en. Funderar på att vila en stund. ;D
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"