Tjena, dags för min första post!
Har bytt till Ubuntu Feisty, relativt smärtfritt måste jag säga, nu har jag dock stött på ett problem som jag inte lyckas hitta någon lösning på.
Har under hela tiden jag haft Ubuntu installerat på min laptop kunnat bränna CD och DVD skivor utan problem, men så för ett par månader sedan slutade det fungera.
Symptomet är följande, när man startar en bränningsmjukvara ex. K3b eller GnomeBaker och väljer in en ISO fil man vill välja så hittar programmen filen och visar att de bränner precis som vanligt. Så långt allt väl. Dock läggs ingen data till på skivan, så när programmet indikerar att skivan är klar, är egentligen ingenting brännt på den.
Har inte en aning om vart jag ska börja felsöka.
Tacksam för svar...
Problem med att bränna DVD-iso
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Problem med att bränna DVD-iso
Det skulle kunna vara så enkelt som att din DVD brännare är sönder ... men titta i systemloggarna och kolla logmeddelanden för tidpunkten då du försöker bränna en skiva. Du kan kolla loggarna genom att i ett terminalfönster skriva:
Kod: Markera allt
gedit /var/log/syslog
Funkar vanliga filer att bränna? Är det ISO-filer så prova med att högerklicka på filen i fråga och välj "skriv till skiva" eller vad det nu heter 

Vart har du det? har det nämligen inte själv.Galgalid skrev: "skriv till skiva" eller vad det nu heter![]()