Gutsy Gibbon preview

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
mannealm

Gutsy Gibbon preview

Inlägg av mannealm »

Installerade Gutsy med liveskivan.

Som vanligt när jag använder en Ubuntu liveckiva så kan jag inte höga upplösningen mer än till 60hz(använder jag däremot den alternativa textinstall skivan så blir det 85hz från början). Innan, när jag använt liveskivan till feisty, så har jag fixat uppplösningen och uppdateringsfrekvensen genom att installera den propretiära drivrutinerna, dvs klicka i rutan under system, administration... I Gutsy saknas den här möjligheten, i alla fall i previewversion som jag installerat.

I synaptic hittade jag dock nvidia-glx. Installerade det, men den används inte. När jag gär in i xorg.conf så står det någonting om "nv" på drivaren. HUr får jag Gutsy att börja använd "nvidia" istället, på enklaste sätt? Få jag inte igång det där kan jag ju inte spela Neverball, har nästan klarat hela Hard nu ju...
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 5 gånger.
Nybliven nörd!
mannealm

SV: Gutsy Gibbon preview

Inlägg av mannealm »

Ok, jag bytte ut "nv" mot "nvidia", så funkade det:)

Blev massa skrivbordseggekter och grejer direkt i nya versionen. Tyvärr så var jag tvungen att stänga av dem eftersom jag inte kunde se terminalfönstret med dem påslagna. Det blev bara en vit ruta. Nån som vet hur man fixar det?

Men jag förstår forfarande inte varför de tagit bort hanteraren för propretiära drivrutiner?

Och jag föstår heller inte varför jag inte kan ha högre uppdateringsfrekvens än 60hz när jag installerar med liveskivan?
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 5 gånger.
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

När jag testkör Gutsy nu så händer det ibland att Ubunt frågar om jag vill skicka in massa grejer som gick fel så att de kan fixa till det. Men sen vill Canonical att jag ska regestrera mig och så. Vad är det bra för? Får dom inte det som jag laddar upp annars? Jag vill ju gärna hjälpa till...
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

mannealm skrev: Ok, jag bytte ut "nv" mot "nvidia", så funkade det:)

Blev massa skrivbordseggekter och grejer direkt i nya versionen. Tyvärr så var jag tvungen att stänga av dem eftersom jag inte kunde se terminalfönstret med dem påslagna. Det blev bara en vit ruta. Nån som vet hur man fixar det?

Men jag förstår forfarande inte varför de tagit bort hanteraren för propretiära drivrutiner?

Och jag föstår heller inte varför jag inte kan ha högre uppdateringsfrekvens än 60hz när jag installerar med liveskivan?
I "hanteraren för propretiära drivrutiner" var drivrutinerna så gamla att de inte fungerade på de senaste grafikkorten och den ställde till med så mycket besvär och besvikelser för dessa personer att man tog bort den. Detta är iaf det jag hört.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"