Man blir så trött... (angående swap-partitionen) Hjälp..!

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Man blir så trött... (angående swap-partitionen) Hjälp..!

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Då och då när jag använder viloläge ser jag ett felmeddelande att jag inte har någon swap, så jag tar en titt i den vanligt fstab. Swappen är ju i mitt fall sda5 och jag tittar på dess UUID. Sedan kollar jag med sudo vol_id /dev/sda5 och ser att det inte stämmer, så jag ändrar fstab och sparar. Startar om och jag kan med free -m konstatera att jag nu har en fungerande swap. Sedan, jag vet inte om det är bara när jag kör viloläge (som för övrigt inte heller fungerar som den ska enligt dokumentationen, men jag gillar faktiskt hur den fungerar bättre än hur den ska fungera...) eller om det är varje gång jag stänger av datorn, men efter ett tag märker jag i alla fall åter igen att jag inte har någon swap. Kollar UUID åter igen och finner att den ändrats igen! Hur får jag min dator att fatta att jag tycker det är onödigt att ändra UUID för min swap-partition? Har inte kollat om den även ändrar andra partitioners UUID, men eftersom de fungerar bra tror jag inte det.

Jag ska i alla fall testa att undvika vilo- och vänteläge (fungerar ju ändå inte som de ska, som sagt) och istället bara ha på datorn dygnet runt. Kanske ställa in energisparandet så att den stänger av hårddisken efter ett tag och även skärmen.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Man blir så trött... (angående swap-partitionen) Hjälp..!

Inlägg av zero gravity »

Kanske går o ändra uuid till partionen dvs. /dev/sda5
Då pekar den ju direkt på partionen istället för ett uuid (ren gissning men kan kanske funka)
Abusus non tollit usum
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"