Xubuntu och Firefox samt Gxine

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Xubuntu och Firefox samt Gxine

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Då min frus dator (HP Pavilion 5000 nånting från 2004) börjar bli seg och oduglig med sitt XP, testade vi att köra en Xubuntu-skiva på den, bland annat eftersom det bara är drygt 5 GB ledigt på hennes löjligt lilla hårddisk (40 GB).

Startade skivan och det mesta såg ut att vara ok, förutom två felmeddelanden som snabbt flashade förbi. Någonting om failed to bla bla minne nånting... Kanske har att göra med den proppfulla hårddisken, vad vet jag? Internminnet är på 512 MB så det ska väl inte vara någon fara med det. Borde ju räcka för Xubuntu tycker man.

Väl inne i Xubuntu testade vi lite saker, givetvis. Exempelvis gick inte Firefox att starta. Den läste en massa från skivan men inget hände och efter en stund sket den helt enkelt i Firefox.

Testade då att starta Firefox från terminal, bara genom att helt enkelt skriva Firefox. Samma sak då, en massa läsande från skivan, men denna gången med ett felmeddelande som resultat: Segmentation fault. Vill minnas att jag sett detta felmeddelande en hel del i början av 90-talet när Unix var det enda operativsystem jag kände till (typ...) och man i stort sett endast skrev sina egna (löjligt simpla och textbaserade) program. Antar att detta har att göra med varför Firefox inte startar när man klickar på dess ikon heller.

Testade multimediaspelaren gxine, tror jag den hette. Fungerade på de exempelfiler som följde med, för övrigt samma som för Ubuntu, vad jag kunde se.

I Gxine finns en ruta till höger om volymkontrollen. Det står -1 i den. Vad betyder det? Audio channel står det när man håller muspelaren över. När vi ändrade till 0 ändrades ljudet lite (svårt att höra annars i den inbyggda usla högtalarna), men när vi ändrade till 1 försvann ljudet helt och kom inte tillbaka förrän vi startat om Gxine! Så vad är detta?

Huvudfrågan till detta är, med anledning av att Firefox inte kunde startas: Vågar man chansa på att installera Xubuntu i alla fall i hopp om att det kommer att fungera i "skarp" version? Vi kommer då att rensa bort en hel del från hårddisken först så att det finns kanske åtminstone 15 GB ledigt på den.

Det verkar inte vara något direkt fel på skivan heller. Jag kör den just nu på min egen laptop och jag använder just nu Firefox, så det är bara på hennes laptop som Xubuntu vägrar att starta Firefox, och som sagt så har vi bara kört från Live-skivan än så länge.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

SV: Xubuntu och Firefox samt Gxine

Inlägg av toxic76 »

Hmm kan det vara så att ni fick upp  Segmention fault (core dumped)  ??
Isåfall håller jag på och undersöker detta just nu då jag har samma problem med
min hp. Dock inte med firefox utan ett annat mozilla program vid namn seamonkey..
Det är också en webläsare men innehåller en massa annat också.. Tror dock inte att
det är helt kört för eran del :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

toxic76 skrev: Hmm kan det vara så att ni fick upp  Segmention fault (core dumped)  ??
Isåfall håller jag på och undersöker detta just nu då jag har samma problem med
min hp. Dock inte med firefox utan ett annat mozilla program vid namn seamonkey..
Det är också en webläsare men innehåller en massa annat också.. Tror dock inte att
det är helt kört för eran del :)
Japp, exakt det meddelandet. Får se om man vågar sig på att installera Xubuntu på hårddisken ändå, efter lite rensande.

Har funderat på att skaffa en ny hårddisk till den annars och ha bara Xubuntu på. Det visade sig nämligen ganska lätt att byta hårddisk på den. Har för mig att man bara sliter bort den gamla och snäpper dit den nya med ett enkelt handgrepp. Inga verktyg alls behövs.

Då är det ju lite lättare att experimentera också. Går det åt skogen är det ju bara att tokrensa hårddisken och försöka med något annat eller sätta tillbaka den gamla. Den nya kan man säkert ha nytta av på annat håll i så fall.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Kan nämna också att jag nyss testade den vanliga Ubuntuskivan (7.04) som jag själv använde för att installera Ubuntu på min egen maskin, dock fortfarande utan att installerat något, körde bara direkt från skivan.

Då fungerade allt som jag testade och dessutom bra mycket bättre än på min dator. Dessutom fick hon högre upplösning än med Xubuntu: 1280·800 istället för 1280·768. Kan vara att jag kommer ihåg fel också...

Och Firefox startade och fungerade utmärkt, vilket ju var vad denna tråd egentligen handlade om. Kunde ju inte testa Gxine eftersom den inte är förinstallerad på Ubuntuskivan, men Totem eller vad den nu heter (har den inte längre på min egen dator, där jag nu sitter och skriver, verkar det som) fungerade i alla fall som den ska. Noterade också att jag fick ljud ur både lurar och högtalare samtidigt, men fann hur man kunde justera båda individuellt och hur man kunde låta den vanliga volymkontrollen styra vilken man vill av dem.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"