Döpa om mount point
Döpa om mount point
Hur gör jag för att döpa om min ntfs partition. Jag gav mountade och gav den ett namn under installationen av ubunut, men skulle nu vilja byta namn på den. Hur gör jag?
Nybliven nörd!
SV: Döpa om mount point
Det fungerade inte. Jag ändrade i filen, men mappen som partitionen ligger i, under filsystem, har inte bytt namn.
Nybliven nörd!
Aha, det är alltså inne i Gnome som det gäller? Då får någon annan rycka in.mannealm skrev: Det fungerade inte. Jag ändrade i filen, men mappen som partitionen ligger i, under filsystem, har inte bytt namn.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Varför inte bara avmontera den och montera om den?
Hur då?
Måste jag in i terminalen? Högerklickar jag och väljer avmontera så får jag ju bara felmeddelanden.
Måste jag in i terminalen? Högerklickar jag och väljer avmontera så får jag ju bara felmeddelanden.
Nybliven nörd!
sudo umount /dev/sdc eller sudo umount /media/HDD1
För att montera tar du bara bort u:et.
För att montera tar du bara bort u:et.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack så mycket. Då ska jag nog kunna fixa det.
Men går det även att göra på grafisk väg?
Men går det även att göra på grafisk väg?
Nybliven nörd!
Det borde väl gå via GNOME Partition Editor? (System / Administration)
När jag öppnar "partition editor" så är det ju bara massa lås på alla partitioner. Ska inte partition editor kunna användas ungefär på samma sätt som partition magic i Windows? Hur gör jag om jag exempelvis vill tabort eller ändra storlek på en partition genom partition editor?
Högerklickar jag på partitionen som jag vill tabort/ändra storlek på sa är ju dessa alternativ sådär ljusgråa så att de inte kan väljas.
Högerklickar jag på partitionen som jag vill tabort/ändra storlek på sa är ju dessa alternativ sådär ljusgråa så att de inte kan väljas.
Nybliven nörd!
Är enheten avmonterad när du försöker ta bort eller ändra storlek på den?
Kanske inte. Tänkte att partitionsredigerar skulle fixa det där. Hur gör man för att avmonetera volyem genom partitionsredigeraren?Hund skrev: Är enheten avmonterad när du försöker ta bort eller ändra storlek på den?
Om nu inte terminalen är enda sättet.
Nybliven nörd!