Jag har installerat, som de flesta andra, installerat Adobe Flash och det verkar fungera i de flesta fall, både med Opera och Firefox, men här finns ett fall där det inte ser likadant ut i Ubuntu som i Windows. I Firefox och Opera för Windows är bakgrunden transparent, men i Firefox och Opera för Linux är bakgrunden vit! Hur fult och oanvändbart som helst.
Finns det någon annan Flash-kompatibel plugin för Linux som faktiskt fungerar som den ska eller kan man få detta att fungera på något vis genom att rota i några inställningar eller någon konfigurationsfil någonstans?
Man blir så trött... varför det ingenting bara fungera nån enda gång?
Flash - Firefox - Ubuntu
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Flash - Firefox - Ubuntu
Det är väl ändå lite att ta i att säga att ingenting fungerar någon enda gång bara för att du har hittat en enda sida så här långt där det inte blir rätt.
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Flash - Firefox - Ubuntu
Jag menade rent generellt. När jag hade Windows funkade ingenting, nu har jag Ubuntu och fortfarande så funkar ingenting... (visst, överdrift så klart, men det trodde jag var så uppenbart att jag inte behövde nämna det). Skillnaden är bara att det nu är andra saker som inte funkar än de som inte funkade i Windows. MEst hårdvaruproblem numera, så detta är kanske ett litet undantag.Christian Johansson skrev: Det är väl ändå lite att ta i att säga att ingenting fungerar någon enda gång bara för att du har hittat en enda sida så här långt där det inte blir rätt.
Nåja, för att återgå till ämnet, så funderar jag fortfarande på varför jag inte får transparent bakgrund när jag använder Ubuntu. Webbläsarna är ju samma som jag använder i Windows och där fungerar det ju, så det borde ju inte vara ett webbläsarproblem.
Flash borde väl också vara samma? Om inte, så låter det ju underligt att man tagit bort möjligheten till transparent bakgrund just i Linuxversionen. Borde ju vara enklare att låta allting vara som det var i Windowsversionen, i alla fall kan en lekman som jag tycka det. Kanske helt enkelt en bugg i Linuxversionen?
Så vad återstår då? Inställningar? Kanske det, men var hittar jag dem? Och vad finns det för rimlig anledning till att standardinställningen i så fall ska vara att "skit i transparent bakgrund, välj VITT istället. Jippie!" i just Linux?
Och till sist: Kan någon verifiera att det verkligen blir vit bakgrund i Linux och transparent i Windows i detta fall? Bara så att jag vet om det bara är min installation av Ubuntu som strular eller om detta gäller alla Ubuntuinstallationer? Eller det kanske är ett Gnome-problem? Hur ser det ut för er som kör KDE och Xfce? Fast det kanske är långsökt, vad vet jag? Det är ju trots allt nybörjarforumet jag skriver till, alltså är jag nybörjare.