Installera med ATA-raid (SIL680)

crax

Installera med ATA-raid (SIL680)

Inlägg av crax »

Hej gott folk, sitter här och försöker installera ubuntu server 7.04, men jag kan inte lokalisera mitt kontrollerkort (SIL680 kärna) i installationen... har även testat med andra distros med samma resultat. Jag kan dock se diskarna som sitter på kortet när installationen förbereds (när all data visas efter bootloadern, har glömt bort alla dessa viktiga namn då jag inte använt linux på ett tag).

Kan någon ge mig några tips på hur jag kan få tillgång till kontrollerkortet i installationen så jag åtminstone kan installera, gärna med raid men om detta inte går så duger att köra som vanligt kontrollerkort och så lägger jag in softraid istället senare.

edit:
tittade runt lite på silicon image's hemsida precis, där hittar jag detta om man kollar på kortet och linux 32 bitar:
Linux BASE Driver  N/A  6/2/2003  0 KB  Pre-compiled Linux kernels with driver support for the SiIxxxx SATA controller chips can be found on the Linux ATA development site: http://kernel.org/. You must use a kernel version of 2.4.18-14 or later to have SATA support for the SiI3x12. More recent kernel support SiI3114, SiI3124, and SiI3132. If your distribution already uses a current kernel , please use the SiIxxxx driver included with the dsitribution.
så jag tycker att kortet borde ha stöd av de nyare kärnorna. Jag kanske endast behöver någon boot parameter.

edit:
nu har jag fått igång kontrollerkortet, fipplade lite mellan olika pci-platser så hoppade den igång, men nu kan jag däremot inte boota från min dvd-läsare längre... alla tips uppskattas mycket.
Senast redigerad av 1 crax, redigerad totalt 3 gånger.

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"