Kan någon ge mig några tips på hur jag kan få tillgång till kontrollerkortet i installationen så jag åtminstone kan installera, gärna med raid men om detta inte går så duger att köra som vanligt kontrollerkort och så lägger jag in softraid istället senare.
edit:
tittade runt lite på silicon image's hemsida precis, där hittar jag detta om man kollar på kortet och linux 32 bitar:
så jag tycker att kortet borde ha stöd av de nyare kärnorna. Jag kanske endast behöver någon boot parameter.Linux BASE Driver N/A 6/2/2003 0 KB Pre-compiled Linux kernels with driver support for the SiIxxxx SATA controller chips can be found on the Linux ATA development site: http://kernel.org/. You must use a kernel version of 2.4.18-14 or later to have SATA support for the SiI3x12. More recent kernel support SiI3114, SiI3124, and SiI3132. If your distribution already uses a current kernel , please use the SiIxxxx driver included with the dsitribution.
edit:
nu har jag fått igång kontrollerkortet, fipplade lite mellan olika pci-platser så hoppade den igång, men nu kan jag däremot inte boota från min dvd-läsare längre... alla tips uppskattas mycket.