Valet 2006

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

till Sebastean: Det med kultur som du nämner stämmer självklart. Ordet mångkultur betyder ju som man ser mång-kultur, alltså många kulturer. Självklart är detta aplicerbart på ett folk (se t.ex. samerna).
Men är inte detta etnisk? Etnicitet=det att identifiera sig med och känna att man tillhör en etnisk grupp. Etnisk=utmärkande för ett folk el. en ras; e.truk, ungrare etc.
Det Sverigedemokraterna strävar efter är ett etniskt (kutlurellt) homogent land. Men de kämpar även för samernas rätt i Sverige. Diskussionen är rätt akademisk i sin natur, men man kan i alal fall säga att etnicitet och kultrur är tätt samanlänkade.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av Quartus »

[quote="sebastean"]gurra72: Och vem är Feffe, har jag missat något?[/quote]
Tror han menar Fredrik...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

Hm läste en artikel http://www.expo.se/index_1.php?pg=http% ... _1655.html om
Andreas Lundkvist. Oroväckande läsning. Problemet tycks ju ha uppdagats inför sd, även om det inte lett någon vart. Möjligheten finns att han fortfarande umgås med personer med främlingsfietliga åsikter, även om han inte delar deras åsikter. Men en del tyder på att möjligheten finns. Nu är ju tidningen skriven av expo, en organisation som tycks ha något korståg mot sd. Men skall kolla upp hur läget ligger idag.
Men är det så att han inte delar deras åsikter, utan bara umgås med dom för dom är vänner så borde inget göras. Då borde ju jäääkligt många inom ssu uteslutas för samröre eller medelemskap i afa. Men som sagt skall kolla upp honom.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Valet 2006

Inlägg av Broder Tuck »

Feffe = Fredrik Reinfelt? Ja, faktiskt, sannolikt var det det som åsyftades. :D

Tack, Quartus. Frågetecknet rätades ut så att säga.:)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

[quote="zero gravity"]Det Sverigedemokraterna strävar efter är ett etniskt (kutlurellt) homogent land.[/quote]
Precis samma mål som t ex nationaldemokraterna och andra rasister har. Målet för alla rasister och nazister är ju ett etniskt homogent land, så även om ni säger att det inte bygger på rasistiska åsikter, så blir det ju i praktiken precis samma sak.

[quote="zero gravity"]Jag vet själv vad det innebär med kultrurkrock för jag har flickvän som är utlänning.[/quote]
I sverigedemokraternas sverige, så skulle du inte kunna ha en flickvän som är utlänning eftersom att det inte skulle finnas några. Sen har du inte specifiserat utlänning, så hon kan lika gärna vara dansk som sydafrikan, så att hon är utlänning duger inte som argument.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

till retaredpope: Nej det är verkligen inte samma mål som nationaldemokraterna och andra rasister har.
Etnisitet och kultur är inte direkt kopplat till ras. De dom vill är att ha ett rasrent folk något som Sverigedemokraterna inte står för. Att detta kanske är ett led i nazisternas tankesätt, eller kanske snarare en konsekvens av att de vill ha en ren ras gör inte att man kan koppla samman dom med SD.
Ta t.ex. en till utseendet helt svart man (vilket jag känner). Han kan vara lika svensk som du eller jag.
För en Sverigedemokrat är detta helt naturligt. En rasist däremot skulle aldrig hålla med.
Som sagt de har invandrare i partiet, och då menar jag inte bara vita.

Det andra du skrev är helt utan grund. Om du läst deras partiprogram så skulle du aldrig kunna skriva det du gör. De vill kraftigt begränsa invandringen till en nivå som kanske Danmark, eller helst som Finland. Men då borde det ju enligt dig betyda att de länderna är rasistiska? Eller för samma politik som SD vill, eller som du säger, som nationaldemokraterna vill. Alla anklagelser att de skulle vara främlingsfientliga saknar grund om man läser partiprogramet. De få individer som skulle ha nazistiska kopplingar representerar inte partiet och dessutom finns det en hel av dom i andra partier med + en hel del kriminela. De backar fullt upp de mänskliga rättigheterna. De har inget emot invandrare som personer utan är emot invandringspolitiken som är helt oförståelig (se vilka problem den lett till).
Så snälla alla som vill diskutera det här, SD ÄR EJ FRÄMLINGSFIENTLIGA!!!

Och sist men inte minnst min flickvän är sydamerikan. Med andra ord inte vit och inte heller hennes familj.
Trots detta så tycker min tjej att SD verkar helt okej som parti. De hon är mest kritisk mot är de som nu regerar och som skapat alla problem som uppstått för henne som utlänning.

Så om man skall anklaga någon så borde de vara socialdemokraterna och resterande vänster. De talar fint om att alla skall få vara med. Ändå tvångsplacerar de invandrare i samma skolor (så mkt för integration), de tvingas dessutom läsa svenska för invandrare, även om de är födda och uppvuxna i Sverige (bara för att de inte ser svenska ut).
De har inget fungerande system för att kunna kompetensbedömma invandrare med utländsk utbildning, så de får gå o sopa golv o städa toaletter i stället. Detta trots att de suttit så länge vid makten.
Man ser problem med apatiska flyktingbarn, bidragsfusk. Förortsområden med hög kriminalitet och ungdomar som inte ser någon större framtid då de redan är dömda. Vi har en stor del av befolkningen som har svårt för att prata svenska. Och problemen fortsätter, så vänd inte blicken mot ett småparti som aktivt försökt rensa upp i sina kretsar och som verkar vara ett utav få som står för yttrandefrihet i landet. Utan vänd blicken mot de som styr, mot de som misslyckats.
Abusus non tollit usum
ccc_

Valet 2006

Inlägg av ccc_ »

zero gravity:
Skulle dock tro att detta också är pesoner som inte är representativa för SD.
Så personer som sitter i SD:s styrelse är inte representativa för SD? :) Humorn fortsätter. Information om de händelser jag nämnt finns mycket väl dokumenterade, garanterat på nätet (testa Google), alla rättsdokument finns fullt tillgängliga för allmänheten att få kopior på, och du kan ju också testa att gå till ditt lokala bibliotek och leta upp boken "Sverigedemokraterna - Den nationella rörelsen" utgiven av Ordfront. Finns massor smaskiga kapitel om interna kidnappningar i SD-styrelsen, kopplingarna till Vit Makt-musikrörelsen, Front National-stödet, SD-killen på stan med en handgranat i fickan osv. Den innehåller även massor bilder på Sverigedemokrat-klistermärken med bl.a. texten: "Droger, Våld, AIDS, Kriminalitet, Invandring: Trivs du i det mångkulturella samhället?", "Moskéer idag - Sharialagar imorgon", "Inga apor i klassrummen oavsett härkomst" (med tydlig syftning), "Sverige åt svenskarna", "Bevara Sverige Svenskt - SD". Du kan tycka vad du vill om författarna, men det här är inget jag hittar på.
Visst äger den svenska befolkningen landet, är inte detta naturligt?
Äger vad? Jag bor i Sverige, som är ett litet hörn av världen. Jag känner större tillhörighet med en tidningsutdelare i Mombasa än VD:n på mitt jobb. Om nån i din släkt äger en del av Sverige får du tala för dig själv. Jag äger inget förutom lite prylar och en bunt skuldbrev. Jag tvingas jobba för att överleva och har inga övriga tillgångar, precis som större delen av befolkningen i världen.
USA: ser ju vilka som råkar vara den fattiga delen av befolkningen, Detta är en direkt effekt av vilka som tidigare haft makten i deras historia (...)
Den delen av meningen håller jag med om. Jag orkar tyvärr inte svara på resten av det du skriver, jag blir lika tom i huvudet som när jag läser på SD:s hemsida, även om det har ett komiskt värde. Nån annan kanske orkar? Lyckligtvis resonerar vanligt folk i Sverige på samma sätt som jag, det är förvirrat pladder med en stor dos oavsiktlig humor. Samma snack funkade tyvärr på 20-30-talet (prat om "nationell identitet", "vår kultur" hit och dit, "vilken klass du tillhör spelar ingen roll, det handlar om var du är född", osv), men vårt samhälle har redan gjort det misstaget en gång. Det kommer aldrig hända igen. De som dog under andra världskriget på grund av just såna här tendenser vänder sig nog i sina gravar, och de som fortfarande lever hatar era åsikter, för de har sett det förr. Att sen en yngre generation av historielösa snorungar spottar dessa i ansiktet är däremot skrämmande.
Sluta vara så rädda för andra människor! Det är precis vad er politik bygger på.

Förresten vet alla som har koll på SD att ni har några få personer som inte är födda i Sverige med i partiet, så du behöver inte upprepa det i varannat stycke. Det är fullständigt ointressant. Det är partiets politik, historia och mål som är intressant.

Maila mig namn och telefonnummer så kan vi ta det här privat istället. Jag kom på hur tråkigt det var att sitta och läsa långa utläggningar om vad "svensk kultur" är.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

Trodde att sandlådegrälet skulle sluta och vi kunde föra en mer "vuxen" diskussion men hade visst fel.
Oavsett smutskastningarna så är deras politik inte rasistisk. Vill du ha ännu mer att smutskasta så kan du börja gräva i de många brottslingar som finns i de andra partierna. Dessutom skulle jag inte tro att en förvirrad ungdom som bränner ener en moské är representativ för sd nej. Partiets historia går till viss del att beklaga, likväl som de flesta partier på vänstern. Deras politik i dagsläget kan man inte ta misste på om man läser den, den är INTE rasistisk. Likväl borde då deras mål vara rätt klara. Men som du sa vi kanske borde ta detta över telefon eller mail, för denna diskussion börjar urarta helt. Jag beklagar bara att du måste ta till påhopp för att få fram din åsikt. Och att du anser seriös politik vara tomt pladder.
Abusus non tollit usum
ccc_

Valet 2006

Inlägg av ccc_ »

[quote="zero gravity"]Trodde att sandlådegrälet skulle sluta och vi kunde föra en mer "vuxen" diskussion men hade visst fel.[/quote]
Ok, sorry, jag har jättesvårt att föra en "vuxen" diskussion med en representant för ett högerextremt rasistparti på ett forum för en afrikansk linuxdistribution med mottot "Humanity toward others". Det är svårt nog på andra ställen.

[quote="zero gravity"]Oavsett smutskastningarna så är deras politik inte rasistisk.[/quote]
Så klistermärken om att invandring innebär aids/kriminalitet/våld/droger är inte rasistiska utan smutskastning?

[quote="zero gravity"]Vill du ha ännu mer att smutskasta så kan du börja gräva i de många brottslingar som finns i de andra partierna.[/quote]
Jag försvarar inget annat parti.

[quote="zero gravity"]Dessutom skulle jag inte tro att en förvirrad ungdom som bränner ener en moské är representativ för sd nej.[/quote]
Mitt inlägg handlade inte inte mordbrännaren utan om kidnappningarna och utpressningarna i SD-styrelsen. Läs igen.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

[quote="zero gravity"]Så om man skall anklaga någon så borde de vara socialdemokraterna och resterande vänster. De talar fint om att alla skall få vara med. Ändå tvångsplacerar de invandrare i samma skolor (så mkt för integration), de tvingas dessutom läsa svenska för invandrare, även om de är födda och uppvuxna i Sverige (bara för att de inte ser svenska ut).
De har inget fungerande system för att kunna kompetensbedömma invandrare med utländsk utbildning, så de får gå o sopa golv o städa toaletter i stället. Detta trots att de suttit så länge vid makten.
Man ser problem med apatiska flyktingbarn, bidragsfusk. Förortsområden med hög kriminalitet och ungdomar som inte ser någon större framtid då de redan är dömda. Vi har en stor del av befolkningen som har svårt för att prata svenska. Och problemen fortsätter, så vänd inte blicken mot ett småparti som aktivt försökt rensa upp i sina kretsar och som verkar vara ett utav få som står för yttrandefrihet i landet. Utan vänd blicken mot de som styr, mot de som misslyckats.[/quote]
Jag kan hålla med om att de har misslyckats med integrations politiken (om de nu har någon, själv anser jag att det bara är folkpartiet som har en integrationspolitik, alla andra har bara en invandringspolitik). Jag har själv kallat vänstern för rasister ett antal gånger (t ex när de inte lät balter jobba i sverige). Det förändrar dock inte det faktum att sverige demokraterna också är ett rasistiskt parti.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

ozamosi: har inte vänsterkartellen med MP i spetsen varit drivande för att införa trängselavgifter. Det innebär att alla bilister som kör i de områdena blir fotograferade, identifierade och får en räkning hem. Kränker inte det den personliga integriteten?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Valet 2006

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Ubuntuvänner.

En stilla undran -
kommer vår dialog här inne att föra oss fram till någon form av slutpunkt? :/

Med all respekt för er andra här inne, är min uppfattning att dit kommer vi aldrig att nå.

Tyvärr finner jag nog också att tonen i diskussionen tenderar att söka sig nedåt. Mot något negativt. Det känns som att man skjuter in sig, sas., mot varandra.

Min personliga uppfattning är den, att en diskussion som den vi fört i denna tråd aldrig kommer fram till någon gemensam ståndpunkt. Vilket skulle ha kunnat vara ett ändamål i sig. Istället är risken stor för att oenigheten kan förgifta det fina umgänge vi har här inne och bygga murar mellan individer som annars hade kunnat ha så mycket att ge varandra och andra i forat.

Avstånden tycks allt för stora mellan de olika inläggen och dess olika företrädare.

Nästa fråga jag då känner pocka upp inom mig är, skall vi öda vår tid och kraft på detta? Kanske i synnerhet vår kraft?

Detta på något som troligtvis inte leder oss fram mot något slutmål? Ett slutmål som skulle ha kunnat ge lite av en segers sötma, ett konstaterande att man lyckats lösa något tillsammans, något man inte skulle ha klarat av på egen hand?

Bör vi inte istället gå framåt tillsammans, för en sak där vi kan vara enade? Där vi gemensamt kan nå ett slutmål enligt föregående? Där vi tillsammans kan glädjas åt att vi faktiskt har kunnat hjälpa andra att komma till insikt, nå ett resultat och finna glädje inför något som vi själva tidigare har upplevt på samma sätt.

Linux och Ubuntu är vad som fört oss samman. Låt oss ta ett krafttag för det istället. Alla tillsammans. Vårt operativ förtjänar det.

Om en vecka är det avgjort, vad väldigt många fler än vad vi här inne i detta fora är, har tyckt i bl.a. denna tråds olika inlägg. Vårt fora skall också fortleva framöver och för det tror jag det krävs att vi inte fastnar i stundens hetta och låser upp oss för kortsiktiga diskussioner i något som snart är överstökat. Allt för stora idéella avstånd mellan oss här inne i den snart avslutade debatten runtomkring oss, kan ge fortlöpande kommunikationssvårigheter framgent. Det tror jag ingen av oss önskar. :mad:

I respekt för var och ens individuella synpunkter på sådant som inte hör till saken för vårt huvudsakliga fora och, utan att låta det som skiljer oss åt i vår privata sfär få ta kraft ifrån det vi kan enas om, hoppas jag att vi snart kan få lämna denna splittrande diskussion bakom oss och låtsas att den inte ens förevarit.

Därmed inte sagt att de olika ståndpunkterna saknar värde....
Att andras tankar och idéer är utan värde.....
Att stupade människors offer saknat värde .....

Sannerligen inte. Men värdet de omfattar skall kanske inte ges utlopp i ett fora för ett datoroperativ. Jag hoppas att ni förstår mig rätt.

Jag skulle vilja att vi spänner blicken mot en punkt framför oss och dit vi gemensamt skall sträva att flytta vårt älskade Linux och Ubuntu. Under kampen för att nå dit är det min förhoppning att envar som deltager ger allt (järnet :lol:) och stöttar varandra. Låt det få bli vårt engagemang härinne.

Där utanför må vi få arbeta med egna saker efter eget tycke och smak.

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Valet 2006

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck: Din vishet gör mej varm.

Var ändå intressant att få höra en del från er andra. Men en tanke jag har är att kanske inte ett forum är den bästa platsen för en starkt engagerande och djupgående debatt som denna då att prata med någon öga mot öga kanske ger några grader större nyans när man uttrycker sig och också ger en annan kontakt..
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

Broder Tuck: Fint skrivet :)

Dock vet jag inte riktigt om jag kan hålla med fullt ut. Jag tycker absolut inte att det är fel att diskutera politik i ett sådant här forum. Dock tycker jag att det är synd att hela diskussionen har börjat handla om huruvida SD är rasister eller inte (försökte i och med mitt förra inlägg föra in den personliga integriteten i debatten). Sen kan jag säga att detta inte försämrar min relation till någon av deltagarna i diskussionen (är väl främst zero gravity jag syftar på). Som påve ;) tycker man ju att alla människor är lika mycket värda och ska behandlas med respekt oavsett åsikter. Att man ska nå fram till en gemensam ståndpunkt när man pratar politik kan man ju inte förvänta sig. Visst hade jag tyckt att det hade varit bra om alla tyckte som jag, men jag skulle vara oerhört naiv om jag trodde att jag skulle kunna övertyga alla om att jag har rätt.

Jag tycker att diskussionen kan fortgå så länge den inte urartar i personliga bråk utan håller sig på en acceptabel nivå.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

Låter som en bra idé Tuck :). Trots allt är vi alla här för att vi har en sak gemensam. En gemenskap som har präglat detta forum sen första dagen jag klev in i denna nya värld.

till Påven. Diskussionen har vart i alla fall intressant även om den gått överstyr på vissa ställen. Men som du säger så har den mestadels handlat om SD, vilket är lite synd.
Därför tänkte jag föreslå ett nytt ämne, kanske mer filosofiskt, men som både du och jag tycks vara intresserade av, nämligen liberalism :) (Kanske i en annan tråd +att kanske radera denna tråden då nya användare kanske får en dålig uppfattning om forumet)
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

zero gravity: liberalism är ett väldigt stort ämne och jag tycker att det skulle vara väldigt svårt att inte komma in på fri invandring/utvandring, speciellt med tanke på föregående diskussion. Jag är i alla fall aldeles för trött för att skriva en avhandling om det nu, så jag tänkte faktiskt gå och lägga mig nu, så att jag orkar programmera imorgon.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

På tal om det borde jag faktiskt ha programmerat idag... men det är ju lite off topic
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

*Hm tänkte undvika ämnet invandring. Men i alla fall ett intressant ämne som går att applicera på mkt, t.ex. fri nedladdning. Men men nån annan gång, böjrar själv bli trött och har en hel del psykologi kvar att läsa.
Jag önskar alla ubuntu användare därute en god natt och en ännu bättre morgon. /zero
Abusus non tollit usum
Okänd

Valet 2006

Inlägg av Okänd »

Ja så var det morgon. Jag ser inte fri invandring som särskilt liberalt men däremot fri kultur. Retardedpope, hur ser du på det sist nämnda? Nu måste jag göra mej klar för föreläsning..
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av ozamosi »

[quote="Retardedpope"]ozamosi: har inte vänsterkartellen med MP i spetsen varit drivande för att införa trängselavgifter. Det innebär att alla bilister som kör i de områdena blir fotograferade, identifierade och får en räkning hem. Kränker inte det den personliga integriteten?[/quote]
Mening två har inget med mening ett att göra.

Trängselavgifter innebär att bilister måste betala för att få passera vissa platser. Det är mycket populärt världen över som ett sätt för privata vägbolag att finansiera vägbyggen, även om det i sverige används främst av miljöskäl. Jag tycker inte att trängselavgifter är det bästa sättet att få ner biltrafiken i stockholms innerstad, men jag kan helt klart förstå motiven.

Hur trängselskatten har implementerats, däremot, är väl ändå tjänstemännens fel? Och tjänstemännen tillsätts väl av (regerande parti, vilket i sverige under de senaste 70 åren har varit) sossarna? Även om miljöpartiet lyckats förhandla sig till en eller ett par platser i något utskott någon stans kan det knappast väga upp den dominans som socialdemokratvänliga tjänstemän som tillsats genom åren, och som fortfarande är kvar.

I Norge har man också vägtullar, men där betalar man kontant. Fungerar bättre än det svenska systemet i och med att det helt enkelt inte Kan uppstå datafel som gör att fel personer får räkningar, och man slipper också komma ihåg exakt hur många gånger man åkt igenom en tull och vad klockan var just då.

För några år sedan tog en forskare fram ett system för trängselskatt som gjorde att du som bilförare alltid kunde bevisa när du kört igenom en tull, och även att du betalat. Däremot hade varken staten eller någon annan möjlighet att ta fram en lista över vilka som åkt förbi (om det inte gjordes genom att personligen sitta bredvid vägtullen och skriva upp registreringsnummer, vilket ju alltid är möjligt såklart). Det systemet låter helt klart trevligare, speciellt som betalningarna skedde automatiskt på något skumt sätt så man slapp komma ihåg vart man skulle betala, och man slapp ha med sig kontanter. Självklart väljer tjänstemännen inte det här systemet, utan det som ger staten störst kontroll över invånarna :(
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"