Ardour
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ardour
Hej!
Installerade en massa Ubuntu Studio-relaterad igår. Som vanligt blev det en massa felmeddelanden under installation. Hur allvarligt ska man ta på dessa egentligen? Man ser dem ju inte om man inte klickar på "detaljer" och inga varningar visas (förutom i detaljfönstret, som man ju oftast inte ens öppnar) om att något inte gått som det skulle.
Hur som helst, tänkte drista mig till att starta Ardour för att testa lite. Får då upp ett felmeddelande, precis som jag alltid får vad jag än gör i livet... Denna gång lyder det så här:
Ardour kunde inte ansluta till JACK
Det finns flera möjliga anledningar:
1) JACK är inte igång.
2) JACK har startats av en annan användare, kanske root.
3) Det finns redan en annan klient som heter "ardour".
Överväg dessa möjligheter, och starta måhända (om) JACK.
Okej, låtom oss analysera:
1) JACK är inte igång. Nej, det är det ju förmodligen inte eftersom jag inte startat något annat än Ardour. Tittar Ljud och VIdeo och hittar några grejer där som heter något med JACK. Provar att starta alla. Startar om Ardour. Samma fel.
2) Uteslutet. Finns bara jag och jag har inte startat något annat än Ardour, vare sig som root eller som mig själv.
3) Otroligt uteslutet.
Hm... hjälp...?
Någon som har några fler förslag? Angående 1: Vilket JACK är det jag ska ha igång?
Kan något ha gått snett under installationen? Exempelvid alla de där felmeddelandena? Fast jag är inte säker på att de var för just Ardour eller JACK i och för sig. Installerade ju 191 filer i samma session, så att säga, och alla visade ju inte varningar och felmeddelanden.
Johnny Rosenberg
Installerade en massa Ubuntu Studio-relaterad igår. Som vanligt blev det en massa felmeddelanden under installation. Hur allvarligt ska man ta på dessa egentligen? Man ser dem ju inte om man inte klickar på "detaljer" och inga varningar visas (förutom i detaljfönstret, som man ju oftast inte ens öppnar) om att något inte gått som det skulle.
Hur som helst, tänkte drista mig till att starta Ardour för att testa lite. Får då upp ett felmeddelande, precis som jag alltid får vad jag än gör i livet... Denna gång lyder det så här:
Ardour kunde inte ansluta till JACK
Det finns flera möjliga anledningar:
1) JACK är inte igång.
2) JACK har startats av en annan användare, kanske root.
3) Det finns redan en annan klient som heter "ardour".
Överväg dessa möjligheter, och starta måhända (om) JACK.
Okej, låtom oss analysera:
1) JACK är inte igång. Nej, det är det ju förmodligen inte eftersom jag inte startat något annat än Ardour. Tittar Ljud och VIdeo och hittar några grejer där som heter något med JACK. Provar att starta alla. Startar om Ardour. Samma fel.
2) Uteslutet. Finns bara jag och jag har inte startat något annat än Ardour, vare sig som root eller som mig själv.
3) Otroligt uteslutet.
Hm... hjälp...?
Någon som har några fler förslag? Angående 1: Vilket JACK är det jag ska ha igång?
Kan något ha gått snett under installationen? Exempelvid alla de där felmeddelandena? Fast jag är inte säker på att de var för just Ardour eller JACK i och för sig. Installerade ju 191 filer i samma session, så att säga, och alla visade ju inte varningar och felmeddelanden.
Johnny Rosenberg
SV: Ardour
Hej!
Kolla den här länken. Alla JACK program och tillägg finns i synaptic.
http://jackit.sourceforge.net/docs/faq.php
LJ

LJ

- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Har inte kollat länken än, men jag tror svaret var enklare än så, nämligen att jag är dum i huvudet. Jag startade just nyss JACK Control och fann där att det i listen bland annat står "stopped". Klickade på "Start" och sedan gick det att starta Ardour..! Ursäkta att jag skriver om sådana här "problem" som jag egentligen borde löst själv istället för att skriva hit och störa. Fast å andra sidan kanske det är tillåtet att vara lite klantig när man är nybörjare...Little John skrev: Hej!
LJ
![]()
Så, nu återstår bara att lära sig hantera Ardour också, men det är en senare fråga kanske. Har ju ändå inte något optimalt ljudkort för att göra seriösa inspelningar. Fast man kan ju kanske spela in via USB eller Firewire om man köper till lite ytterligare hårdvara, men det får bli ett senare problem. Har ju min 24-kanalsporta som duger fortfarande, och är stabil som en gräsklippare. Och motorreglar låter sig inte ersättas av en mus eller ett tangentbord i första taget!

Oroa dig inte. Vi har nog alla gjort något liknande 

People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
- maths57
Jack är en ljudserver och många program i Linux använder den, t ex Ardour och Rosegarden. Man måste alltså starta Jack först, som du upptäckte. Har själv brottats med det här den senaste veckan. Fram för allt för mina barns skull. Har skaffat ett litet mixerbord att plugga in gitarren och mikronfon i. Mixerbordet ansluter jag till line-in. Det funkar bra.
Kolla de här länken:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,486.0.html
http://hem.wtnord.net/k05816/linintro.html
http://linux-daw.blogspot.com/
Kolla de här länken:
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Jaha, så hade jag skrivit ett långt svar, men fick för mig att tangentbordet hade slutat fungera. Det var nämligen så att jag tydligen höll nere en tangent mer än 8 sekunder varpå en ruta dök upp I BAKGRUNDEN, som frågade om jag vill aktivera "Långsamma tangenter". Eftersom rutan hamnade bakom mitt Firefoxfönster så såg jag den ju inte och stängde därför Firefox för att se om tangentbordet skulle börja fungera igen...maths57 skrev: Jack är en ljudserver och många program i Linux använder den, t ex Ardour och Rosegarden. Man måste alltså starta Jack först, som du upptäckte. Har själv brottats med det här den senaste veckan. Fram för allt för mina barns skull. Har skaffat ett litet mixerbord att plugga in gitarren och mikronfon i. Mixerbordet ansluter jag till line-in. Det funkar bra.
Kolla de här länken:
Nåja, orkar inte skriva allt en gång till, så jag gör en kortversion:
Normalt när jag spelat in, i alla fall sedan 2001, har jag använt min 24-kanaliga portastudio (Roland VS-2480) vilken jag köpte för lite drygt 40 papp år 2001. Låter kanonbra, men känns idag lite gammalmodig rent användarmässigt, även om den har ett grafiskt användargränssnitt som fungerar hyfsat bra om man kopplar in en extern skärm på dess VGA-port. För sitt pris låter den förvånansvärt bra. Tänk på att den faktiskt innehåller 16 ingångsförstärkare, varav 8 av dem med fantommatning. Det blir bara 2500 spänn per förstärkare, så det borde ju inte låta så bra som det gör, kanske man kan tycka.
Så ska man nu börja ersätta denna maskin med en laptop, så är det ett rejält steg bakåt att börja koppla in sig på line-ingången. En PC är ju som bekant full med störkällor, varav grafikkortet tydligen anses vara en av de värsta. Att då koppla in sig analogt känns inte vettigt alls. På min laptop ser jag då bara två möjligheter, eftersom digitalingång saknas (observera dessutom att min 2480 har 18 digitala ingångar och lika många digitala utgångar), nämligen USB och Firewire. Har sett att det exempelvis finns mikrofoner att koppla in direkt på USB, men jag är tveksam till om dessa håller semiproffskvalitet, en nivå jag vägrar lägga mig under, så länge det gäller mer seriösa inspelningar än rena plojgrejer, men inte ens då har jag någon större lust att pruta på kvaliteten.
Däremot kan jag ju göra mina inspelningar på min 2480 som vanligt och sedan kopiera varje kanal till min laptop (kan exportera dem som 24-bits wav med 2480) och mixa skiten där. Då får jag ju full ljudkvalitet om inget märkligt händer på vägen.
Men även mixningen funkar ganska bra att utföra på 2480 om man använder automix. Dessutom ser det ju lite kul ut med alla reglar (faders) som rör sig upp och ner automatiskt under låtens gång. Därefter brukar jag ta de resulterande två kanalerna av slutmixen och exportera till datorn, för att därefter justera nivåer och lite annat.
En av de mest avgörande saker jag saknar i min 2480 är nämligen en "brick wall limiter", som det så fint kallas. Fanns en extremt bra sådan i Sound Forge, redan i version 4 faktiskt, men förhoppningsvis kan jag hitta en bra i form av någon plugin på nätet. Hittills har jag hittat några, men inga riktigt bra än så länge.
En brick wall limiter är nog bland det oumbärligaste som finns när det gäller att höja totalnivån på en slutmix utan att äventyra ljudkvaliteten (om man använder den förnuftigt och försöker låta bli att vara korkad). Sen att alla idag använder multibandkompressorer vid mastering har med lite andra saker att göra än bara nivån och kan nog vara relativt oumbärligt även det. Nåja, jag kan nog skriva åtskilliga A4-sidor om bara detta om det är så, men det ska jag bespara alla här, som säkert hellre diskuterar mer Ubunturelaterade spörsmål. Jag får väl hålla mig till vsplanet.com istället, när det gäller musikproduktion.
Men tack för hjälpen vad gäller det problem jag hade. Har nu fått en något större förståelse för JACK i alla fall. Dock funkar ju inte mitt ljudkort ordentligt än, så jag antar att jag hellre kanske borde jaga drivrutiner till det istället för det jag håller på med nu...
Jag fick ju i alla fall en hel del nya ikoner i Program - Ljud och Video, men när det gäller många av dem händer ingenting alls när man klickar på dem, så jag antar att installationen av allt på en gång inte gick helt felfritt, kanske därav alla de felmeddelanden jag fick. Kanske till viss del kan bero på mina felaktiga drivrutiner.
Är jag verkligen den ende som försöker köra Ubuntu på en Packard Bell EasyNote MX66-204 D? Har varit och kikat på nån sida där folk skriver om sina erfarenheter med olika bärbara datorer och ingen verkar ha använt just en sådan som jag har. Det kanske finns en anledning till det...
Nåja, ska snart, så fort jag har råd, köpa en desktop och ENBART köra Linux i. Kanske Ubuntu, men inte nödvändigtvis. Då ska jag absolut inte välja någon hårdvara där jag har minsta misstanke om att det kan vara klurigt att hitta drivrutiner för Linux. Först kolla vad som stöds, sedan välja den som jag tror är bäst av dem och bäst fyller just mina behov och lite till (ifall behoven ändras, framför allt ökas). Kanske kan jag till och med hitta en skanner som fungerar (och så störande att min gamla HP-skanner tydligen ska funka i Linux, för den gick sönder någon månad innan jag dumpade Windows och nu sitter jag här med en Canon multimaskin som vägrar att fungera med Linux, så varje gång man vill skanna måste Windows startas, varför jag helt enkelt slutat skanna...

Bla bla bla... nej, nu orkar ni inte läsa mer. Sov så gott!
Johnny Rosenberg
Kort sa du? 

- maths57
Ja, det var en lång utläggning. Jag förstod inte mycket, faktiskt.
Vilka program är det?Jag fick ju i alla fall en hel del nya ikoner i Program - Ljud och Video, men när det gäller många av dem händer ingenting alls när man klickar på dem, så jag antar att installationen av allt på en gång inte gick helt felfritt, kanske därav alla de felmeddelanden jag fick. Kanske till viss del kan bero på mina felaktiga drivrutiner.
Finns det ingen line-in på bärbara?Så ska man nu börja ersätta denna maskin med en laptop, så är det ett rejält steg bakåt att börja koppla in sig på line-ingången. En PC är ju som bekant full med störkällor, varav grafikkortet tydligen anses vara en av de värsta. Att då koppla in sig analogt känns inte vettigt alls. På min laptop ser jag då bara två möjligheter, eftersom digitalingång saknas (observera dessutom att min 2480 har 18 digitala ingångar och lika många digitala utgångar), nämligen USB och Firewire.
Mitt lilla mixerbord är betydligt enklare (Phonic 220). Ambitionen är inte så stor ännu. Men det funkar som det är tänkt. Även om ingången är analog.Normalt när jag spelat in, i alla fall sedan 2001, har jag använt min 24-kanaliga portastudio (Roland VS-2480) vilken jag köpte för lite drygt 40 papp år 2001.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Oj, bra fråga. Jag installerade ju en massa olika program samtidigt och det var ju inte ALLA som gav felmeddelanden och jag tittade inte så noga. Bara hoppades på det bästa, ungefär... Men en ledtråd kan ju vara att de 191 filer jag installerade kom av att jag bockade i allt som hade med Ubuntu Studio att göra, dock utelämnade jag några enstaka program som mer var av utvecklarkaraktär (debugging tools och sådant).maths57 skrev: Ja, det var en lång utläggning. Jag förstod inte mycket, faktiskt.Vilka program är det?Jag fick ju i alla fall en hel del nya ikoner i Program - Ljud och Video, men när det gäller många av dem händer ingenting alls när man klickar på dem, så jag antar att installationen av allt på en gång inte gick helt felfritt, kanske därav alla de felmeddelanden jag fick. Kanske till viss del kan bero på mina felaktiga drivrutiner.
Jodå, det gör det nog oftast, dock ej på min, men det var inte det jag saknade heller. Som jag skrev så brukar inte line in på en dator hålla särskilt mycket högre kvalitet än normal leksaksnivå och det är ju inget man vill byta ner sig till när alternativet är att använda sig av den semiproffsutrustning man redan har, även om den är gammal. Vad jag saknar är DIGITALINGÅNG. Alltså möjligheten att via en BRA förförstärkare digitalisera signalen UTANFÖR datorns störmiljö, eftersom den digitala signalen är mer "immun" mot yttre störningar (det ligger i sakens natur men kan ta ett bra tag att förklara).maths57 skrev:Finns det ingen line-in på bärbara?Så ska man nu börja ersätta denna maskin med en laptop, så är det ett rejält steg bakåt att börja koppla in sig på line-ingången. En PC är ju som bekant full med störkällor, varav grafikkortet tydligen anses vara en av de värsta. Att då koppla in sig analogt känns inte vettigt alls. På min laptop ser jag då bara två möjligheter, eftersom digitalingång saknas (observera dessutom att min 2480 har 18 digitala ingångar och lika många digitala utgångar), nämligen USB och Firewire.
Så för att få in signalen i datorn digitalt återstår bara USB, Firewire och CD/DVD (alltså att jag spelar in på min VS-2480 och exporterar till 24-bits wav som jag bränner på en CD som jag sedan stoppar i datorns spelare och drar över filerna till datorns filsystem). Det är den sista metoden jag praktiserar för närvarande. Det låter så bra som det någonsin kan göra, men är något tidsödande, så jag inte kan bränna RW-skivor särskilt snabbt på VS-2480. Dock är det hela uthärdligt då jag oftast kan sysselsätta mig med annat medan den bränner.
Japp, att det funkar tvivlar jag inte på, men då jag själv stör mig på det mesta när det gäller allt från brus till störningar av alla möjliga slag, så är det inget som jag ser som ett alternativ. Man kanske tycker att det låter kanonbra när man sitter där vid datorn i en hemmamiljö med hur mycket ljud som helst i omgivningen, allt från kylskåp och grannars ungar till förbipasserande bilar, men rätt var det är ligger man i nästan total tystnad i mörkret och avnjuter sina inspelningar med ett par kanonbra hörlurar och då hör man allt brus och alla störningar som tidigare drunknade i den normala omgivningen, och då, när inspelningen är "färdig", är det så dags att inse det... bara att göra om skiten från början igen. Så mitt sätt att slippa detta problem är att lägga kvalitetsambitionerna några snäpp över vad jag tror att jag kan höra. Bara en av de erfarenheter mitt långa liv givit mig...maths57 skrev:Mitt lilla mixerbord är betydligt enklare (Phonic 220). Ambitionen är inte så stor ännu. Men det funkar som det är tänkt. Även om ingången är analog.Normalt när jag spelat in, i alla fall sedan 2001, har jag använt min 24-kanaliga portastudio (Roland VS-2480) vilken jag köpte för lite drygt 40 papp år 2001.
Det kanske kan vara jag som är överkänslig också. Jag kommer ihåg en inspelning jag gjorde en gång som jag tyckte blev i brusigaste laget. Det var på den tiden jag spelade in på rullband med en utrustning som bara hade fyra kanaler. För att kringgå detta förmixade jag på DAT och kopierade denna förmix till ett annat rullband för att där kunna lägga ytterligare två kanaler.
När jag skaffat digital inspelningsutrustning några år senare passade jag på att försöka bli av med bruset på denna inspelning genom att försöka synka de två banden till varandra, så att ingen kanal fick mer än bruset från ETT enda rullband. Förut fick ju de instrument jag spelade in först dels brus från band 1 och dels från band 2.
Så sagt och gjort, jag lyckades synka de två banden och blev av med nästan allt hörbart brus, men fann ändå att det brusade lite för mycket. Efter lite "felsökning" fann jag att det mesta av bruset låg på kanalen med sologitarren (inspelnignen var instrumental, så sologitarren hördes ju nästan hela tiden och därmed också dess brus. Vad jag gjorde då var att jag helt enkelt skippade sologitarren och spelade in den "från scratch", direkt på den digitala inspelningsutrustningen och därmed var det bruset också borta.
Jaha, allt var frid och fröjd tills jag spelade upp de båda versionerna för en kompis. Först spelade jag upp den brusiga versionen, sedan min andra version, nästan helt fri från hörbart brus. Tror ni han märkte någon skillnad? I helvete heller...

Och jag kan bara inte fatta det! Den brusiga versionen brusade rejält alltså, men han hörde inte det... Ja, vad ska man säga... Men jag kan ju inte göra mina inspelningar efter vad andra hör. Det räcker ju att JAG hör det för att jag ska störas av det. Om han störs av det eller inte är kanske egentligen hans problem, eller i detta fall brist på problem, om man kan uttrycka sig så...
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 3 gånger.