OpenGL vs DirectX

Här diskuteras programmering och utveckling
steqve

OpenGL vs DirectX

Inlägg av steqve »

Hur är ration mellan spelen? Är det 50/50 mellan teknikerna?

Om man skriver spelet med oGL får jag för mig att det är lättare att porta mellan plattformar och konsoler. DirectX måste ha några mycket bra features som gör att man väljer att utveckla med detta.

När Linux nu är på antågande (vilket vi faktiskt måste erkänna att det är) kommer fler företag att intressera sig, och jag tror att spelföretagen kommer ta det första steget (gamers har pengar och betalar gärna för sina spel).

Så....varför väljer spelföretagen att satsa på DX? Har openGL standarden blivit sämre på senare år? Hänger den inte med i konkurrensen?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: OpenGL vs DirectX

Inlägg av webaake »

Marknadsbasen för DirectX spel måste vara mycket större än OpenGL, tyvärr. Microsoft m fl är bäst på markandsföring och det handlar bara om produktlivslängd, markandsandelar och avkastning på eget kapital.

Jag är ny på Ubuntu och har tyvärr en windowsmaskin med Battelfield2 kvar. Kommer det riktigt bra spel för linux så dumpar jag Micrososoft helt och hållet.

Spel med större spridning kostar att utveckla och man får nog vara beredd att betala även för ett riktigt bra linux-spel.

Eller?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
steqve

Inlägg av steqve »

kommer starcraft2, command & spanker mfl till linux tänker jag lätt betala för dem. Jag har köpt alla mina favoritspel och bara för att jag kör linux kräver jag inte att de skall vara rabatterade eller gratis eller ens open source. Bra program betalar man för :)

Men om man som spelutvecklare skriver sin kod för openGL är det ju lättare att porta spelet till linux. Och då borde man ha större chans att få in mer pengar.

Är det bara marknadsföring som är problemet? Är openGL likvärdigt för speltillämpningar? Är inte openGL frön början en standard som härstammar från Silicon Graphics?

Om ogl standarden skulle fokuesera hårt på att konkurrera ut directx så borde dom ju kunna få draghjälp i marknadsföringen av speltillverkare?

Äldre renderingsprogram skrevs väl uteslutande för ogl?
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Man får ju komma ihåg också att OpenGL står för Open Graphics Library och således bara är ett bibliotek för att rita grafik med, till skillnad från DirectX som tar hand om allt från grafik och inläsning av tangentbordshändelser till nätverkskod.

Med DirectX får man alltså en massa saker "gratis" som man måste skriva själv i OpenGL, såsom matrisklasser och texturinladdning etc..

Men som sagt, den stora fördelen med OpenGL är ju att det går att köra på så många olika plattformar och visst vore det kanon om fler spelföretag faktiskt kunde se fördelarna med detta.
BildAre you shpongled? Bild
steqve

Inlägg av steqve »

Där har du en klar poäng. Men jag vill minnas att det fanns något projekt som skulle inbaka in olika fria standarder till ett koncept som kunde jämföras med DX. Kanske aldrig blev något av det....

Men ljud och input separat med openGL är ju ingen höjdare förståss.
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

steqve skrev:
Där har du en klar poäng. Men jag vill minnas att det fanns något projekt som skulle inbaka in olika fria standarder till ett koncept som kunde jämföras med DX. Kanske aldrig blev något av det....

Men ljud och input separat med openGL är ju ingen höjdare förståss.
Du tänkte nog på SDL http://www.libsdl.org/ väldigt kraftfullt bibliotek som stödjs på iaf ett par plattformar:

SDL supports Linux, Windows, Windows CE, BeOS, MacOS, Mac OS X, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, BSD/OS, Solaris, IRIX, and QNX. The code contains support for AmigaOS, Dreamcast, Atari, AIX, OSF/Tru64, RISC OS, SymbianOS, and OS/2, but these are not officially supported.

Sedan så är väl DirectX ett lite mer högnivå 3d-bibliotek? Fast jag kan ju svamla också, har aldrig kodat nåt för DirectX
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

SDL är en finfin kombination med OpenGL, har för mig att Doom3 eller Quake4 använder SDL för att hantera tangentbordshändelser.. Men jag kanske minns fel. :)

Och precis som gasol säger så ligger DirectX på en lite högre nivå rent biblioteksmässigt, så man "slipper" lite lågnivå-grejjor.
BildAre you shpongled? Bild
steqve

Inlägg av steqve »

jag har inte kodat varken dx eller gl på flera år, men visst är gl mer lågnivå. Jag skulle säga gl = asm och dx = c++ :)

Men det har ju hänt saker på båda fronterna sen jag höll på.

SDL var nog det jag täntke på! Vi får hoppas att det blir vida spritt och med en gudomlig support ;) så spelutvecklarna tycker att SDL - det är den sanna läran det :D
Användarvisningsbild
PissedJelly
Kontakt:

Inlägg av PissedJelly »

SDL är bra grund  ;D
JABBER: pissedjelly@jabber.se
Projekt: TuxBoy & TuxCube. robin@PC:~$ make clean && make food
|| Corsair 520W // Asus M2NPV-VM // AMD Athlon 64 X2 4600+ // GeForce 8800GTS 640MB // Corsair 2048MB DDR2 PC2-6400 // Seagate 250GB ||
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"