SV: Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitionera)

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

naesa skrev: Ny fråga: Finns det någon anledning att konvertera en befintlig NTFS-partition där man har hundratals GB med film/musik till något annat eller är det bara att montera den under /home/användare/musik och tuta och köra?
Har du möjlighet att byta filsystem på den så ska du göra det tycker jag. :) NTFS är inte det bästa och kan krångla, men behöver för den sakens skull inte göra det.
Sedan är det bättre att montera den under /media/.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
gish

Inlägg av gish »

Har installerat Ubuntu på /dev/sda. Sitter på en NTFS-partition på 400GB (/dev/sdb) som är mountad under /media/sdb5. Funderar nu på att göra om filsystemet till reiserfs och sätta /home som mountpoint. Frågan jag har är då hur mina filer i /home/gish kommer påverkas. Ligger de kvar som vanligt i /home/gish på /dev/sda eller blir det konflikt med partitionen på /dev/sdb?
ollebro

Inlägg av ollebro »

jag har lite problem tror jag, jag vill nämligen installera Ubuntu och just nu har jag en hårddisk på 320gb där 70 är till win xp 20gb inget och 210gb till allt möjligt de där 20gb vill jag installera ubuntu på men fattar inte hur, jag kan inte se att jag kan välja någonstans på vilken partition jag vill installera.
ollebro

Inlägg av ollebro »

min förra fråga spelar inte så stor roll längre eftersom jag har fått tillbaka ett problem jag har haft förut med ubuntu, jag kan inte starta det alls fattar inte varför det gick för 10 min sedan bara.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ollebro skrev: min förra fråga spelar inte så stor roll längre eftersom jag har fått tillbaka ett problem jag har haft förut med ubuntu, jag kan inte starta det alls fattar inte varför det gick för 10 min sedan bara.
Vad händer när du försöker starta det? Inge text som kan vara till hjälp? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ollebro

Inlägg av ollebro »

Hund skrev:
ollebro skrev: min förra fråga spelar inte så stor roll längre eftersom jag har fått tillbaka ett problem jag har haft förut med ubuntu, jag kan inte starta det alls fattar inte varför det gick för 10 min sedan bara.
Vad händer när du försöker starta det? Inge text som kan vara till hjälp? :)
det står något om /bin/sh: can't access tty; job control turned off
ollebro

Inlägg av ollebro »

jag laddade ned alternativ skivan och håller på och installerar nu med den, men kom till pationeringen. jag har en hårdisk på 320gb och har en partition på 50gb till windows xp en på 20 som jag vill ha till linux och sedan en på typ 250gb till musik och annat. men jag fattar mig inte på hur jag väljer partitionerna. de ser så konstiga ut när jag ska välja vart ska installera och jag vill verkligen inte göra fel för allt jag har vill jag ha kvar! hjälp!
mannealm

Inlägg av mannealm »

ollebro skrev: jag laddade ned alternativ skivan och håller på och installerar nu med den, men kom till pationeringen. jag har en hårdisk på 320gb och har en partition på 50gb till windows xp en på 20 som jag vill ha till linux och sedan en på typ 250gb till musik och annat. men jag fattar mig inte på hur jag väljer partitionerna. de ser så konstiga ut när jag ska välja vart ska installera och jag vill verkligen inte göra fel för allt jag har vill jag ha kvar! hjälp!
Jag har gjort så att jag döpte om de olika partitioner(nu heter de väl typ "hdo/sda2" osv. Tex så kallar jag min windowspartition "/windows", min musik och filpartition "/lagrat" och den partition där man ska installera linux måste heta bara "/". En liten swap säger dom att man bör ha oxå(fast jag har inte fattat om det är nödvändigt om man har över 1 gig i ram?). Swap väljer man där man väljer filsystem. Det är bara att gå i i "edit partition" för att ändra namnen(monteringspunkterna)

och sen fortsätta så hamnar linux på den partitionen du döpt "/"
Nybliven nörd!
ollebro

Inlägg av ollebro »

tack för svar, men jag fattar inte? när jag ska installera ser jag tre partitoner, en på 50gb alltså min windows partition. sedan är den en tom 20gbare och sedan mina 250gb. då ska jag alltså ta min 50gbare och döpa den till /windows? och då kommer inget hända med den partitonen? och så döper jag 20gbaren till / som då är linux? och så kan jag döpa mina 250gb till /nadladdat då eller? och ingen av partitionerna kommer påverkas förutom "/" då eller? jag har ju läst att man ska ha olika typ "/" ""/swap" "/home" är detta inget jag behöver?
mannealm

Inlägg av mannealm »

ollebro skrev: tack för svar, men jag fattar inte? när jag ska installera ser jag tre partitoner, en på 50gb alltså min windows partition. sedan är den en tom 20gbare och sedan mina 250gb. då ska jag alltså ta min 50gbare och döpa den till /windows? och då kommer inget hända med den partitonen? och så döper jag 20gbaren till / som då är linux? och så kan jag döpa mina 250gb till /nadladdat då eller? och ingen av partitionerna kommer påverkas förutom "/" då eller? jag har ju läst att man ska ha olika typ "/" ""/swap" "/home" är detta inget jag behöver?
Du behöver inte döpa om dem alls, det är bara att jag tycker det är smidigare om de heter nåt vettigt. Detta med omdöpandet påverkar heller inte partitionen på nåt sätt, bara var du hittar den i filssystemet och vad den heter där. Låter man dem heta typ /media/sda eller vad det här så lägger de sig så på skrivbordet - vilket jag tycker är irriterande.

Det enda sättet att påverka partitionerna är om du ändrar nåt annat.

Det du kan göra för att fixa en swap är att först markera den tomma 20 gig partitionen, ta edit och skapa en swap på några hundra mb, markera sen återstående av det tomma utrymmet och skapa en ext partition som du monterar till /. Dessa två måste även formateras, dvs den där rutan ska vara iklickad(kolla så att den inte är iklickad på din windows eller nerladdat-partition).

Se är det bara att köra.

Säg till om det är nåt mer du undrar över.
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 12 gånger.
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Swap kanske alltså är bra att ha, men /home vettesjutton. Det sista är nog lite som man tycker. Det som händer när man skapar en separat homepartition är bara att home-mappen(typ motsrarande din Dittnamn-mapp i windows får en egen partition. Där sparas alla inställningar och så dessutom kan det ju funkar som en sån där "nerladdat" mapp. Men är du inte rädd om dina inställningar och du tänkt spara allting på din 250 gigpartition så ser jag ingen mening med en separat home-partition.

Edit: just ja, du använder alternativ skivan. Jag tänkte live-skiva hela tiden. Men det är inte så stor skillnad funkar typ lika. finns bara igen "ruta" att klicka i för formateradet, får gå in på partitionen och ändra den raden istället, om det behövs.
Nybliven nörd!
ollebro

Inlägg av ollebro »

okej men då ska jag alltså ta och göra min 20gb till en "/" som då är linux och så gör jag om min 50gbare till "/windows" och 250gbaren till "/nedladdat" men jag undrar. ska jag med norton partition magic ändra 20gbare till en 19,5gbare och sedan men norton göra 512mb till swap eller ska jag låta 20gbaren vara och så sköter Linux hela uppdelningen av 20gbaren?
mannealm

Inlägg av mannealm »

ollebro skrev: okej men då ska jag alltså ta och göra min 20gb till en "/" som då är linux och så gör jag om min 50gbare till "/windows" och 250gbaren till "/nedladdat" men jag undrar. ska jag med norton partition magic ändra 20gbare till en 19,5gbare och sedan men norton göra 512mb till swap eller ska jag låta 20gbaren vara och så sköter Linux hela uppdelningen av 20gbaren?
Tror bara det är om man kör "guidad partitionering" som installationsprogrammet automatiskt fixar en swap. Kör du manuell partitionering, vilket är bäst för det du ska göra, så behöver du inte anväda partition magic, även om det kanske funkar det med. Går minst lika bra att fixa det med installationsprocessens partitionerare. Bara att antingen först skapa en 19.5 partition som du döper till / och sedan en en swap av resten av det fri utrymmet, alternativt först fixa swappen och sedan göra en / av återstående.
Nybliven nörd!
ollebro

Inlägg av ollebro »

okej! tack så mycket! :) ska sätta mig nu och testa hur det blir! om det blir problem åkerkommer jag!
ollebro

Inlägg av ollebro »

skit! jag lyckades installera ubuntu! men jag får samma felmedelande som jag fick förr "job control turned off" och så något mer. gud vad jobbigt.
mannealm

Inlägg av mannealm »

ollebro skrev: skit! jag lyckades installera ubuntu! men jag får samma felmedelande som jag fick förr "job control turned off" och så något mer. gud vad jobbigt.
Vad betyder det felmeddelandet?
Nybliven nörd!
ollebro

Inlägg av ollebro »

/bin/sh: can't access tty; job control turned off står det har sökt och sökt men får lite olika svar, vissa säger att det har med att min dvdbrännare är kopplad med en sataslad, andra säger att det har något med grafikkortet. jag har ingen aning.. så jobbigt att stöta på sådant här när jag inte kan något om linux(än^^) och hatar windows!
mannealm

Inlägg av mannealm »

ollebro skrev: /bin/sh: can't access tty; job control turned off står det har sökt och sökt men får lite olika svar, vissa säger att det har med att min dvdbrännare är kopplad med en sataslad, andra säger att det har något med grafikkortet. jag har ingen aning.. så jobbigt att stöta på sådant här när jag inte kan något om linux(än^^) och hatar windows!
Låter jobbigt. Här hittade jag nån länk: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... turned+off

Men om jag var du så skulle jag testa att ladda ner nyaste triben(4) av Gutsy istället. Kanske är nån bugg i Feisty kärnan som gör att det blir sådär?

Gutsy hittar man här: http://cdimage.ubuntu.com/releases/gutsy/

Vad är det förresten som händer när man får det där felmeddelandet, går det inte att använda operativsystemet alls då?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Här hittade jag något, fast det har du kanske läst? något om sata och att man måste byta till sd istället för hd.

ozamosi skriver i tråden http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,817.0.html att:
Du har en SATA-disk. SATA använder SCSI-systemet, vilket innebär att det använder namngivningssystemet /dev/sd?# istället för /dev/hd?# (ersätt ? med en bokstav för enhetsnummer, ersätt # med en siffra för partitionsnummer på den enheten)

Linux vill hitta systemet på CD-läsaren (hda), och där finns inte Ubuntu, så därför blir det jätteledsen.

När du startar datorn kommer GRUB fram. Antingen får du en meny, eller så står det ungefär "tryck esc för att visa meny". Se till att du är vid menyn, ha standardalternativet valt, och tryck "e" (har jag för mig - du vill ändra på uppstartskommandot, och det finns en beskrivning under menyn där det här alternativet står med). Följ instruktionerna för att redigera raden som innehåller root=/dev/hda1. Byt ut hda1 mot sda1. Spara, och boota. Förhoppningsvis startar datorn då.

Kan det va nåt?
Nybliven nörd!
ollebro

Inlägg av ollebro »

jag har testat gutsy tror jag... men när jag ska starta upp linux från hårddisken så kommer den vanliga laddnings bilden upp och det står Ubuntu och en en statusbar fylls långsamt och så stannar den. get går två tre minuter och sedan får jag felmeddelandet. /bin/sh: can't access tty; job control turned off
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"