Karta för Ubuntuanvändare i Sverige
petri0: Råch kanske bor där på en liten ö?
[quote="sebastean"]petri0: Råch kanske bor där på en liten ö?[/quote]
ubuntuö?
...jag tror att han är ute och simmar.
Nä men tidigare var rakt upp på land så jag misstänkte att nåt gått fel men det visst kan vara så att han har själv flyttat på sin plutt. Till ön?
ubuntuö?

...jag tror att han är ute och simmar.
Nä men tidigare var rakt upp på land så jag misstänkte att nåt gått fel men det visst kan vara så att han har själv flyttat på sin plutt. Till ön?
petri0: En Ubuntuö kanske ja. Fast har ploppen flyttat på sig igen lär han vara ute och resa. Jag tror jag ska ta och se efter..
- sagabusan
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Utan att ändra kordinater så flyttas den berömda ploppen om jag byter "plats"
exempel: Plats Fjärås pluppen hamnar på motorvägen, Plats Fjäråsbräcka då hamnar pluppen på en ny plats nästan vid bräckan, Plats Kungsbacka kommun då försvinner pluppen helt.
Men ingen av alternativen är riktigt bra. Frågan är prioriteras platsen före kordinaterna?
exempel: Plats Fjärås pluppen hamnar på motorvägen, Plats Fjäråsbräcka då hamnar pluppen på en ny plats nästan vid bräckan, Plats Kungsbacka kommun då försvinner pluppen helt.
Men ingen av alternativen är riktigt bra. Frågan är prioriteras platsen före kordinaterna?
Nu ska det fungera med att koordinater prioriteras över platser igen. Samtidigt fixade jag även så att man kan se en lista över ALLA som bor på en plats. Testa gärna!
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Nu syns jag inte alls.
Varken med eller utan koordinater....
Varken med eller utan koordinater....
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Meh...
Du har varken koordinater eller plats i databasen (Lund, Sverige är inte en plats som finns med). Vad skriver du för koordinater?
Du har varken koordinater eller plats i databasen (Lund, Sverige är inte en plats som finns med). Vad skriver du för koordinater?
Nu är det bara 129 pluppar på kartan jämfört med tidigare 236 st 

Ja, som sagt är den största ändringen att folk som bor på samma plats bara får en plupp, där man kan bläddra bland dem. Titta t ex på Umeå.
snyggt ozamosi och vad många det var i Uppsala 

- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Nu, när jag skrivit Lund, utan Sverige, så finns jag återigen på kartan, tillsammans med resten av lunda-borna. däremot funkar koordinaterna fortfarande inte för mig.
+55.7065
+13.1906
är mina koordinater som jag försöker med.
+55.7065
+13.1906
är mina koordinater som jag försöker med.
Errare humanum est
Och vad är detta nu då? Jag vill ta bort mig från kartan men det går inte! 
EDIT: Anledning är att jag inte bor "på samma plats".

EDIT: Anledning är att jag inte bor "på samma plats".
petri0: hm, den funktionen har jag faktiskt inte tänkt på förut, så det stämmer nog att ort-id:t inte nollas om du tar bort orten... Om du först skriver ett mellanslag bara i orten, och sedan tar bort den, så bör du försvinna, men jag ska självklart se till att det fungerar av sig självt.
Edit: nej, det ser ut som att jag ändå på något skumt sätt har tänkt på det, dock hade jag skrivit fel variabelnamn *skäms* Nu ska det fungera om du bara sparar inställningarna igen.
dacovale: jobbar på det.
Edit: nu ser det faktiskt ut att fungera på riktigt!
Tack så hemskt mycket för all debug-hjälp ni bidrar med!
Edit: nej, det ser ut som att jag ändå på något skumt sätt har tänkt på det, dock hade jag skrivit fel variabelnamn *skäms* Nu ska det fungera om du bara sparar inställningarna igen.
dacovale: jobbar på det.
Edit: nu ser det faktiskt ut att fungera på riktigt!
Tack så hemskt mycket för all debug-hjälp ni bidrar med!
Ã…ååh, en alldeles egen liten plutt
Tack ozamosi!
P.S. Har både ortsnamn och koordinater (59.231408 etc), till de nyfikna.

P.S. Har både ortsnamn och koordinater (59.231408 etc), till de nyfikna.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
nu funkar det prima 
tack

tack
Errare humanum est
[quote="sebastean"]Med stad ej angiven och med de rätta koordinaterna hamnar jag fortfarande där de som bor i Uppsala klumpas. Har nu också fått en svart Ubuntulogga??[/quote]
Nu fungerar det
Nu fungerar det

Ah... Nu ska jag inte röra den där helvetiska uppsättningen av skript på ett tag.
...men det skulle vara kul att använda lite mer av google maps 2-apin, så att man får en liten minimap t ex. Och kanske så att man kan drag-n-drop:a sin egna plut... Och kanske... Men, som sagt senare.
...men det skulle vara kul att använda lite mer av google maps 2-apin, så att man får en liten minimap t ex. Och kanske så att man kan drag-n-drop:a sin egna plut... Och kanske... Men, som sagt senare.
ojoj, nån gång kanske 

(en kombinerad gnäll- och skrytpost nedan. Om du inte vill höra det, läs inte)
Jag måste bara få förklara exakt hur helvetiskt allt är:
Först och främst är databasen moddad så att den innehåller latitud, longitud och stad-id. Stad-id mappar till ett id-nummer i en annan databastabell som innehåller en lista på städer i sverige. Datat där läggs till via mina moddar av de här php-sidorna, som bland annat innehåller ett i princip helt odokumenterat php-ajax-bibliotek. Både latitud och longitud innehåller massa "skräp" som inte är giltiga koordinater. Sedan har jag ett pythonskript (jag slängde ut den hemska missbildningen till php-skript som användes innan) som laddar alla med antingen latitud och longitud eller ett stads-id, kollar om både latitud och longitud finns och är giltiga, och om inte laddar in stads-id-koordinaterna istället. Detta visas sedan som en XML-fil, som laddas in av ett javaskript, som spottar ur sig HTML som visas på karta-php-sidan. Det finns så många steg att sannolikheten är väldigt nära ett för att det finns en massa buggar. Att nästan allt är cut-n-paste:at och bara lite "diskret" modifierat för att funka tillsammans med allt annat gör inte saken bättre.
Det hör till saken att de enda språk jag tycker mindre om än php är franska och javaskript
Nu tänker ni "ah, men du slapp ju i alla fall franska". Fan heller. Karta-javaskriptsfilen är full av franska kommentarer och variabelnamn, eftersom den utvecklades av en fransman.
Jag måste bara få förklara exakt hur helvetiskt allt är:
Först och främst är databasen moddad så att den innehåller latitud, longitud och stad-id. Stad-id mappar till ett id-nummer i en annan databastabell som innehåller en lista på städer i sverige. Datat där läggs till via mina moddar av de här php-sidorna, som bland annat innehåller ett i princip helt odokumenterat php-ajax-bibliotek. Både latitud och longitud innehåller massa "skräp" som inte är giltiga koordinater. Sedan har jag ett pythonskript (jag slängde ut den hemska missbildningen till php-skript som användes innan) som laddar alla med antingen latitud och longitud eller ett stads-id, kollar om både latitud och longitud finns och är giltiga, och om inte laddar in stads-id-koordinaterna istället. Detta visas sedan som en XML-fil, som laddas in av ett javaskript, som spottar ur sig HTML som visas på karta-php-sidan. Det finns så många steg att sannolikheten är väldigt nära ett för att det finns en massa buggar. Att nästan allt är cut-n-paste:at och bara lite "diskret" modifierat för att funka tillsammans med allt annat gör inte saken bättre.
Det hör till saken att de enda språk jag tycker mindre om än php är franska och javaskript

Nu tänker ni "ah, men du slapp ju i alla fall franska". Fan heller. Karta-javaskriptsfilen är full av franska kommentarer och variabelnamn, eftersom den utvecklades av en fransman.
Haha. Kanske dax att städa upp koden lite?