Surfa med 3G via kabel till telefonen?!
Surfa med 3G via kabel till telefonen?!
Hej alla, jag har problem att få igång min 3G-ansl till min dator. Har hittat lite på nåt forum om hur man ansl via blåtand men har inte det på min dator så ska använda kabeln istället. Grejen är att allt ser frid o fröjd ut när man pluggar in telefonen (SE W800i), det kommer upp usb0 som interface om man kör ifconfig, får adress via dhcp med. MEN det går inte att använda anslutningen. Tar man upp Network Tools och kollar på usb0 står det: Unknown interface....det är ju givetvis problemet, kanske fattas nån drivrutin lr nåt. Men har inte lyckats lösa det hittils, så jag undrar helt enkelt om någon här har fått detta till att fungera och isf hur?!
Tack på förhand
Tack på förhand
SV: Surfa med 3G via kabel till telefonen?!
Vet inte om detta kan vara någon hjälp, men så här gjorde jag för att få igång min 3G mobil via kabel.
Kopplade in telefonen (Samsung SGH-ZV40) med USB kabeln och letade upp den i System-Inställningar-Hårdvaruinformation.
Där har den hittats som "SAMSUNG CDMA Technilogies" med 3 undergrupper: USB Communication Interface, USB Data Interface, USB Raw Interface.
Under USB Communication Interface finns det en "Serial Port". Klickar man på den och kollar under Avancerat fliken så ser jag att com porten har adressen /dev/ttyACM0.
Sen använder jag helt enkelt Kppp. Ställer in modemet till /dev/ttyACM0 och gör ett konto till, i mitt fall, Telenor med nummer *99# ,inget användarnamn eller lösenord.
Detta fungerar fint för mig. Nu har ju du en annan telefon, men tillvägagångs sättet borde vara det samma.
Är det någon som vet hur man får igång Data Interfacet så jag kan kopiera filer till minneskortet på telefonen?
Kopplade in telefonen (Samsung SGH-ZV40) med USB kabeln och letade upp den i System-Inställningar-Hårdvaruinformation.
Där har den hittats som "SAMSUNG CDMA Technilogies" med 3 undergrupper: USB Communication Interface, USB Data Interface, USB Raw Interface.
Under USB Communication Interface finns det en "Serial Port". Klickar man på den och kollar under Avancerat fliken så ser jag att com porten har adressen /dev/ttyACM0.
Sen använder jag helt enkelt Kppp. Ställer in modemet till /dev/ttyACM0 och gör ett konto till, i mitt fall, Telenor med nummer *99# ,inget användarnamn eller lösenord.
Detta fungerar fint för mig. Nu har ju du en annan telefon, men tillvägagångs sättet borde vara det samma.
Är det någon som vet hur man får igång Data Interfacet så jag kan kopiera filer till minneskortet på telefonen?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag är intresserad av vilka telefoner som fungerar att använda med linux, någon som vet?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vad är Kppp?hoya skrev: ...
...
Kppp är en modemuppringare. Den är väl inte så vanlig nu för tiden då alla har bredband, men den fungerar utmärkt till mobiltelefoner oxå.
sudo apt-get install kppp
sudo apt-get install kppp
Hoya, jag har testat exakt det du säger, telefonen kopplar upp och jag får adress, MEN kan likt förbannat inte surfa, kan inte pinga nånting, får ett felmeddelande. Jag har stängt av min vanliga anslutning men det hjälper inte. Har verkligen kört fast... Och man ska inte behöva använda nåt PPP program egentligen, eftersom telefonen ansl av sig själv när man kopplar in den, men min dator verkar inte fatta att den ska använda interfacet som skapas... knäppt för jag läste i nån tråd om nån som det funka direkt för, med typ likadan telefon som mig (SE W850i)
Jaja, om det är nån som känner igen sig med exakt samma problem som mitt, skriv gärna hur ni fick rätt på det.
Jaja, om det är nån som känner igen sig med exakt samma problem som mitt, skriv gärna hur ni fick rätt på det.
-
PDouhane, har du kanske Telia som operatör? Jag brukar nämligen surfa på nätet med den inbyggda webbläsaren i min mobiltelefon men det har inte fungerat på hela dagen. Jag får bara felmeddelande om kommunikationsfel så jag misstänker att det är något problem med Telias mobilnät. Är det förresten inte så att Tele 2 delar på samma nät? I så fall borde det vara problem där också. Jag bor för övrigt i Eslöv (det kan kanske vara något lokalt problem).
-
Ja, de sade mycket riktigt precis på Radio Malmöhus att det har varit ett mer än dygnslångt driftstopp på Telias GSM- och 3G-nät när det gäller Internet. Det kom dock igång igen i morse. Jag har för övrigt märkt korta driftstopp även tidigare så det kan kanske förklara det en person skrev i en annan tråd när han försökte koppla upp sig till Internet via Bluetooth och en mobiltelefon där han först fick IP-adress men inte kunde surfa men senare fungerade det helt plötsligt att surfa utan att han visste varför.
Jag har Tele2....och detta provade jag första gången för säkert en vecka sen, och det har funkat att surfa i telefonen hela tiden. Men tack ändå, kunde mkt väl varit det.