lära barn att programmera?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: lära barn att programmera?
Tänk om någon kunde kombinera logo med ett 3D-interface, där man styr kryssningsrobotar mot otäcka monster och deras tillhåll och anordningar.
Efter hand kunde man öka tidspressen, samtidigt som det dyker upp hinder som måste undvikas och egna eller oskyldiga civilister styrkor som ska skonas.
De där sköldpaddorna, som inte ens ser ut som sköldpaddor är lite mesiga IMHO.
Efter hand kunde man öka tidspressen, samtidigt som det dyker upp hinder som måste undvikas och egna eller oskyldiga civilister styrkor som ska skonas.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
hehe.... min äldsta dotter är 8, jag föredrar en mesig sköldpadda framför kryssningsrobotar och otäcka monster.... det tror jag hon gör också 

blogg @ Gargamel.NU
Det är ju en skit bra idé. Det borde ju finnas något programmerings spel, där man ska programmera för att lösa labyrinter och sådant... annars borde någon verkligen skriva nått liknande spel!Urban Anjar skrev: Tänk om någon kunde kombinera logo med ett 3D-interface, där man styr kryssningsrobotar mot otäcka monster och deras tillhåll och anordningar.
Kanske nånting med någonting som ska göra saker och så får man poäng beroende på hur effektivt man har gjort det.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jag vet att detta är en halv-gammal post, men jag snubblade på en länk till denna sida precis nu:Barre skrev: Tjo...
Jag tänkte försöka få ungarna (åtminstone den äldsta) att börja "intressera sig"/"förstå sig på" programmering.
Jag tror mig minnas att det skulle finnas ett spel liknande program där man skulle styra en robot (som förövrigt bara kunde svänga vänster) att utföra vissa uppdrag..
är jag ute och cyklar, eller har någon en länk på hög?
cheers
Teach a Kid to Program från Wired.com
http://howto.wired.com/wiredhowtos/inde ... egory=Live
/Per
programmerare drivs av skaparglädje...börja med att få barnen att intressera sig för att göra saker med händerna kanske?
Finns det en skaparglädje kan det räcka med att visa ett eller två lätta program så är dom fast sen
Finns det en skaparglädje kan det räcka med att visa ett eller två lätta program så är dom fast sen

Ligger något i det.Det 'r verkligen skaparglädje som driver en programmerare 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Om jag kunde programmera bra skulle jag lätt dratt igång ett projekt där vi skulle göra ett sånt här spel. Det låter mycket roligtChippen skrev:Det är ju en skit bra idé. Det borde ju finnas något programmerings spel, där man ska programmera för att lösa labyrinter och sådant... annars borde någon verkligen skriva nått liknande spel!Urban Anjar skrev: Tänk om någon kunde kombinera logo med ett 3D-interface, där man styr kryssningsrobotar mot otäcka monster och deras tillhåll och anordningar.
Kanske nånting med någonting som ska göra saker och så får man poäng beroende på hur effektivt man har gjort det.

allt prat om grafik och sköldpaddor får mig att minnas tillbaka till tiden med borlands turtlegraphics 

- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
När jag var mindre så brukade jag "koda" mina små spel(som ofta handlade om flygande får
) i Klik'n'Play eller The Games Factory, ett gäng produkter från Clickteam som gjorde det möjligt att plocka ihop både grafik och "kod" med ett enkelt drag'n'drop-gränssnitt.
Även om man inte skrev någon kod så förstod man ju sig på hur själva strukturen fungerade.

Även om man inte skrev någon kod så förstod man ju sig på hur själva strukturen fungerade.

-
- Kontakt:
Ah, det fick mig att komma ihåg Game Maker. Det är något liknande Klik'n'Play eller The Games Factory. Simpel drag-n-drop programmering.DrMegahertz skrev: När jag var mindre så brukade jag "koda" mina små spel(som ofta handlade om flygande får) i Klik'n'Play eller The Games Factory, ett gäng produkter från Clickteam som gjorde det möjligt att plocka ihop både grafik och "kod" med ett enkelt drag'n'drop-gränssnitt.
Även om man inte skrev någon kod så förstod man ju sig på hur själva strukturen fungerade.![]()

Om man ska lära barnen att programmera så bör man ju börja på en låg nivå, jag tror att kärnan är det bästa stället för den nyfikna 4-5 åringen, sedan när barnen börjar utveckla en sinne för abstraktioner så kan man börja introducera dom till högnivåspråk som C, sedan runt 10-11 års åldern så borde dom är redo för ett objektorienterade språk, Ruby eller Java borde vara ett lekfullt nog språk!
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
- PappaBj0rn
- Kontakt:
Finns ju också Colobot (.com) där man kan koda sina robotar för att hämta resurser, åka o ladda sig m.m.
Minns inte allt man kunde göra och jag var inte så vass då heller när jag testade... man kanske skulle testa det lite igen nång gång. Har för mig att jag störde mig på att det inte gick att ställa upp grafiken så högt.
Minns inte allt man kunde göra och jag var inte så vass då heller när jag testade... man kanske skulle testa det lite igen nång gång. Har för mig att jag störde mig på att det inte gick att ställa upp grafiken så högt.