textfält i openoffice exel?
textfält i openoffice exel?
Jag kan inte excel och följaktligen inte heller openoffice
Jag har dock lyckats snickra ihop en faktura
Jag skulle dock vilja ha ett lite större textfält där jag kan skriva fakturaadress m.m. , som upptar flera fält.
Jag antar att detta är tämligen enkelt, men jag letar som en dåre utan att finna något.
Jag har dock lyckats snickra ihop en faktura
Jag skulle dock vilja ha ett lite större textfält där jag kan skriva fakturaadress m.m. , som upptar flera fält.
Jag antar att detta är tämligen enkelt, men jag letar som en dåre utan att finna något.
SV: textfält i openoffice exel?
Går det inte att dra i kanten av fälten? 

The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Markera cellerna och välj format-sammanfoga celler
onödigt att man inte kan stretcha fälten. 

Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag vet inte om det här är vad du är ute efter men det går att sammanfoga celler.
1. Markera 2 celler bredvid varandra.
2. Gå till Format - Sammanfoga celler.
3. Nu ska de 2 cellerna ha blivit en som sträcker sig över 2 kolumner.
1. Markera 2 celler bredvid varandra.
2. Gå till Format - Sammanfoga celler.
3. Nu ska de 2 cellerna ha blivit en som sträcker sig över 2 kolumner.
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Det går också att infoga en textruta, som inte är "fast" i en cell:
1. hämta verktygsfältet "Teckning" den finns i menyn Visa - Verktygsrader.
2. Välj Text, och du kan göra en ruta att skriva i, som går att stretcha, flytta, vrida mm.
1. hämta verktygsfältet "Teckning" den finns i menyn Visa - Verktygsrader.
2. Välj Text, och du kan göra en ruta att skriva i, som går att stretcha, flytta, vrida mm.
Jag har hittat merge/sammanfoga och angett att det skall vara text fält, men texten hamnar nertill i rutan och går inte att radbryta
jag inser att det inte är lätt att ge råd när man inte ser det framför sig,
men jag kan inte heller förklara det bättre
jag inser att det inte är lätt att ge råd när man inte ser det framför sig,
men jag kan inte heller förklara det bättre
- maths57
Försök med att högerklicka i cellen.
Välj Formatera celler.
Längst ner under fliken Justering hittar du Radbryt text automatiskt.
Längst upp kan du också justera texten horisontellt och vertikalt.
Du hittar även andra bra inställningar att justera under de andra flikarna.
Välj Formatera celler.
Längst ner under fliken Justering hittar du Radbryt text automatiskt.
Längst upp kan du också justera texten horisontellt och vertikalt.
Du hittar även andra bra inställningar att justera under de andra flikarna.
ctrl + enter ger ny rad i cellen
jag ber att få tacka
finns det någon enkel how to på nätet så att jag kan lära mig lite?
finns det någon enkel how to på nätet så att jag kan lära mig lite?
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Bara en liten, och kanske löjligt onödig, detalj: Det finns inget som heter OpenOffice.org Excel. Däremot Microsoft Excel (har inget med OpenOffice.org att göra) och OpenOffice.org Calc (är inte Excel, men ganska kompatibelt med det).
Som sagt så kan du alltså radbryta i en cell eller i sammanfogade celler. Högerklickar du dessutom på cellen kan du välja om texten ska komma nertill, upptill, i mitten, till höger eller till vänster. Efter högerklick, klickar du på Formatera celler. Klicka sedan bara på fliken Justering, därefter kan du under "textjustering" välja horisontell och vertikal justering.
Men är det inte smidigare att mata in delar av adressen i OLIKA celler och istället rama in cellerna så att det SER UT som en enda cell? Om du inte vill att de grå linjerna runt varje cell ska synas på skärmen heller (de kommer inte att skrivas ut i vilket fall, om du inte begär det), kan du stänga av dem: Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org Calc - Vy. Bocka ur "Gitterlinjer".
För att rama in adressen, markera du de celler du vill ha inramade. Högerklicka på markeringen, därefter Formatera celler - Inramning.
Johnny Andersson (snart Rosenberg)
Som sagt så kan du alltså radbryta i en cell eller i sammanfogade celler. Högerklickar du dessutom på cellen kan du välja om texten ska komma nertill, upptill, i mitten, till höger eller till vänster. Efter högerklick, klickar du på Formatera celler. Klicka sedan bara på fliken Justering, därefter kan du under "textjustering" välja horisontell och vertikal justering.
Men är det inte smidigare att mata in delar av adressen i OLIKA celler och istället rama in cellerna så att det SER UT som en enda cell? Om du inte vill att de grå linjerna runt varje cell ska synas på skärmen heller (de kommer inte att skrivas ut i vilket fall, om du inte begär det), kan du stänga av dem: Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org Calc - Vy. Bocka ur "Gitterlinjer".
För att rama in adressen, markera du de celler du vill ha inramade. Högerklicka på markeringen, därefter Formatera celler - Inramning.
Johnny Andersson (snart Rosenberg)
Grattisguraknugen skrev: Johnny Andersson (snart Rosenberg)

Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp?