GNOME eller KDE?
SV: GNOME eller KDE?
samma här...nån gång kan KDE kännas som en frisk fläkt 

Första gången jag prova Linux var med Kubuntu Edgy. Tyckte det var för struligt så jag gav upp Linux totalt under ett tag. Tyckte då det var kul att testa iallfall, var ett total nybi inom området
. Sen nu när Vista kom tänkte jag att skulle prova igen och då blev det Kubuntu Feisty. Och nu har jag fastnat rejält! Höll på med det ett tag och blev sedan sugen på att installera GNOME för att se om jag tyckte det var bättre. Tyckte det vara snyggt och fint det också, men skillnaderna tyckte jag inte var så stora ändå faktiskt. KDE kändes lite bättre (kanske för att jag var van med det). Men att jag gett upp nu med GNOME betyder inte att det var dåligt. KDE tycker jag känns mer spännande då KDE4 är på gång just nu. Dessutom finns det många bra program på KDE som jag gillar, Kontact, Amarok, Kopete, Superkaramba, KPlayer, Guarddog, Adept-Manager. Många av dessa program fungerar självklart väl på GNOME, och självklart har GNOME många motsvarigheter av dessa program också. Men KDE känns mer fräscht och spännande just nu. Och sen som sagt tycker jag att det inte verkar vara en sådan stor skillnad mellan GNOME och KDE rent tekniskt, tror nog att det är smaken (som självklart är som baken) som avgör vilket man ska köra. Sen tror jag att KDE är mer lättanvänt för nybörjare. Rätta mig om jag har fel...

/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Het tråd
Jag gillar GNOME, jag tycker inte om KDEs "crystal" tema som verkar vara standarden för jag ser den i varje KDE program jag installerar på GNOME. Sen har också varje KDE program jag installerat bl a k3b varit krångliga när man ska leta efter någon/några filer. Om man klickar på en mapp så ska den i regel markeras men i varenda KDE program jag har så har den öppnats direkt vilket jag inte gillar. Det blir svårare att markera de mapparna man vill med SHIFT+klick för att mappen öppnas :/ Men som plun sa här innan "smaken är som baken" 
Det enda jag tycker är tråkigt i GNOME är att man inte helt kan redigera huvudmenyerna som ni nämnde innan. Man kan t ex inte ändra i "Platser" menyn

Det enda jag tycker är tråkigt i GNOME är att man inte helt kan redigera huvudmenyerna som ni nämnde innan. Man kan t ex inte ändra i "Platser" menyn

- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Du är inte ensam om att störa dig på det!Om man klickar på en mapp så ska den i regel markeras men i varenda KDE program jag har så har den öppnats direkt vilket jag inte gillar.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Ni är sååååååååååå insyltade i WindowseBossieman skrev:Du är inte ensam om att störa dig på det!Om man klickar på en mapp så ska den i regel markeras men i varenda KDE program jag har så har den öppnats direkt vilket jag inte gillar.

Det är egentligen en propp i hjärnan som vill ha dubbelklick, gäller att vänja bort hjärnan med det

1 vecka i KDE så grämer man sig att gnome inte öppnar program när man klickar 1 gång

Det går ju att välja om det är dubbel- eller enkelklick som gäller. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Hur då om man kör t.ex. Amarok i Gnome?Hund skrev: Det går ju att välja om det är dubbel- eller enkelklick som gäller.![]()
Exakt! Det är bara att gå in i Systeminställningar->Tangentbord och mus->Mus->Allmänt.Hund skrev: Det går ju att välja om det är dubbel- eller enkelklick som gäller.![]()
Där kan man ändra om man vill öppna filer och kataloger med enkel- eller dubbelklick.
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
Ok i 1 vecka framåt blir det KDE för mig! Efter det så säger vad vilket jag tycker bäst om..måste ge det en riktig chans 
Nästa södag får ni veta

Nästa södag får ni veta

-
- Kontakt:
Jag vet inte om ni eller jag missförstod vad som nyss skrivits, men jag menar att man dubbelklickar i GNOME vilket är bra enligt mig och i KDE är det bara enkelklick 

Som DEFAULT ja... det de säger är att det är inställbart.koch skrev: Jag vet inte om ni eller jag missförstod vad som nyss skrivits, men jag menar att man dubbelklickar i GNOME vilket är bra enligt mig och i KDE är det bara enkelklick![]()
Orkar du inte ställa in är det ju bara att köra på GNOME

-
- Kontakt:
Precis därför kör jag GNOME XD nä skojja baraupnorth skrev:Som DEFAULT ja... det de säger är att det är inställbart.koch skrev: Jag vet inte om ni eller jag missförstod vad som nyss skrivits, men jag menar att man dubbelklickar i GNOME vilket är bra enligt mig och i KDE är det bara enkelklick![]()
Orkar du inte ställa in är det ju bara att köra på GNOME![]()

lmao....jag gav det ett försök iallafall....
-
- Kontakt:
Ja, så långt har jag inte kommit än. Ska testa KDE och lite andra fönsterhanterare samt testa lite olika distros, en dagGalgalid skrev: lmao....jag gav det ett försök iallafall....

edit: skrev lite oförståligt XD
Senast redigerad av 1 koch, redigerad totalt 28 gånger.
aa..jag tar med en förbandslåda ifall ifall 

-
- Kontakt:
braGalgalid skrev: aa..jag tar med en förbandslåda ifall ifall![]()

Nej! Nu blir det OT, back to topic!
-
- Kontakt:
jepp, sryGalgalid skrev: Nej! Nu blir det OT, back to topic!
KDE, ta hem theme manager för KDE. Ta hem en grym Theme....sen är hela jäkla skrivbordet omgjort med mjuka färger. +1 för det 

Har pillat runt i dem alla en stund nu och måste tyvärr säga att jag inte över huvud taget kom in i KDE. Inställningarna var jobbiga och allt ovant. Men främst störde jag mig över utseendet. Men det är juh smaksak. XFCE verkar roligt men inte riktigt färdigt ännu, inte samma helhet som gnome. Men, vanesak.
Framtiden får avgöra.
Framtiden får avgöra.

Tillsammans.