Nybörjar problem troligtvis !?!?!?
Nybörjar problem troligtvis !?!?!?
Jag är en riktig nybörjare på detta. Har installerat ubuntu och börjar trivas bra med detta. Har dock lite frågor.
1. När jag startar upp ubuntu så måste jag varje gång ange lösenordet till mitt internet. Jag kör trådlöst via en router, går det att fixa på nåt sätt så att datorn kommer ihåg lösenordet så jag slipper skriva i det varje gång.
2.Frugan ville ha något som påminde om msn till windows så jag laddade ner amsn och fick det till att fungera, nu vill hon också ha någon ny "skin" som är nerladdad men när man har packat upp denna och ska lägga över den i rätt katalog så kommer det upp ett meddelande där det står " you don have permissons to write to this folder" vad göra ?
3. Försöker logga in på lärarnas e-kassa som då körs med java. Det enda jag får upp i den rutan är "error loading applet" detta trots att jag installerat sun java 6.0 via "system-administration-pakethanteraren synaptic"
1. När jag startar upp ubuntu så måste jag varje gång ange lösenordet till mitt internet. Jag kör trådlöst via en router, går det att fixa på nåt sätt så att datorn kommer ihåg lösenordet så jag slipper skriva i det varje gång.
2.Frugan ville ha något som påminde om msn till windows så jag laddade ner amsn och fick det till att fungera, nu vill hon också ha någon ny "skin" som är nerladdad men när man har packat upp denna och ska lägga över den i rätt katalog så kommer det upp ett meddelande där det står " you don have permissons to write to this folder" vad göra ?
3. Försöker logga in på lärarnas e-kassa som då körs med java. Det enda jag får upp i den rutan är "error loading applet" detta trots att jag installerat sun java 6.0 via "system-administration-pakethanteraren synaptic"
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: Nybörjar problem troligtvis !?!?!?
1. Läs här om det är keyringmanager du menar: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10972.0.html
2. Du behöver göra det hela som root. Alt-F2 och skriv in gksudo nautilus
3. Kan du bekräfta att java fungerar på en annan java sida: t.ex. http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml
2. Du behöver göra det hela som root. Alt-F2 och skriv in gksudo nautilus
3. Kan du bekräfta att java fungerar på en annan java sida: t.ex. http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Tack för det snabba svaret.
1. Jag har installerat "libpam-keyring" men jag kan inget om hur redigerar. Jag vet var man kommer åt terminal fönstret, men jag kan inga kommandon eller så. Hur göra.
2. Vad menas med att göra det hela som root ?
3. Jag var inne på java sidan och den där dansande pingvinen eller vad det var kom upp, sen stog det i en ruta att jag hade en äldre version av java. Men om jag kan se den där dansande saken där så borde jag väl kunna komma åt och skriva på denna sida
https://ekassan2.akassa.com/lararna/log ... p?level=20
Hoppas du har tålamod och ork att hjälpa mig vidare.
1. Jag har installerat "libpam-keyring" men jag kan inget om hur redigerar. Jag vet var man kommer åt terminal fönstret, men jag kan inga kommandon eller så. Hur göra.
2. Vad menas med att göra det hela som root ?
3. Jag var inne på java sidan och den där dansande pingvinen eller vad det var kom upp, sen stog det i en ruta att jag hade en äldre version av java. Men om jag kan se den där dansande saken där så borde jag väl kunna komma åt och skriva på denna sida
https://ekassan2.akassa.com/lararna/log ... p?level=20
Hoppas du har tålamod och ork att hjälpa mig vidare.
2. Du behöver rättigheter (Super User DO), vilket du får om du skriver sudo framför kommandot.
Fast är det program med ett GUI du ska öppna via terminalen lär man använda sig av gksu ist för sudo som man använder när man ska utföra kommandon i enbart terminalen så att säga.
T.ex för att öppna Nautilus (Filhanteraren) med Root rättigheter skriver du gksu nautilus då kan du flytta temat till den plats det ska vara.
3. Jag installerade Java genom att skriva detta i terminalen: sudo aptitude install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
Edit: Stavningsfel 2000.
Fast är det program med ett GUI du ska öppna via terminalen lär man använda sig av gksu ist för sudo som man använder när man ska utföra kommandon i enbart terminalen så att säga.
T.ex för att öppna Nautilus (Filhanteraren) med Root rättigheter skriver du gksu nautilus då kan du flytta temat till den plats det ska vara.

3. Jag installerade Java genom att skriva detta i terminalen: sudo aptitude install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
Edit: Stavningsfel 2000.

Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 30 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
1. skriv in följande i en terminal:
sudo gedit /etc/pam.d/gdm
Ett textdokument öppnas.
Lägg til följande rader längst ner i filen:
auth optional pam_keyring.so try_first_pass
session optional pam_keyring.so
Spara sedan filen och starta om datorn.
2. I Ubuntu så kan inte vem som helst ständigt skriva över filer hur som helst. Därav måste du vara root eller göra det som sudo user (SuperUser DO). Detta är en säkerhetsgrej. Så länge du inte är suso (root) så kan du inte förstöra systemet. Om du däremot är root kan du ta bort och förstöra massor. Man ska vara väldigt försiktig som root.
3. Installera senaste Java: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -java.html
sudo gedit /etc/pam.d/gdm
Ett textdokument öppnas.
Lägg til följande rader längst ner i filen:
Spara sedan filen och starta om datorn.
2. I Ubuntu så kan inte vem som helst ständigt skriva över filer hur som helst. Därav måste du vara root eller göra det som sudo user (SuperUser DO). Detta är en säkerhetsgrej. Så länge du inte är suso (root) så kan du inte förstöra systemet. Om du däremot är root kan du ta bort och förstöra massor. Man ska vara väldigt försiktig som root.
3. Installera senaste Java: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -java.html
Hej igen !
Nu har jag klarat av 2 och 3 men får fortfarande inte keyringmanager att försvinna vid uppstart.
så här ser min fil ut
#%PAM-1.0
auth requisite pam_nologin.so
auth required pam_env.so
@include common-auth
@include common-account
session required pam_limits.so
@include common-session
@include common-password
Och vad jag kollat runt här så ska det ju stämma. Kan man installera Libpam-keyring på nåt annat sätt kanske ?
Via terminal fönstret eller något. Jag har ju enbart använt mig av pakethanteraren-synaptic när jag lagt in nåt program eller dylikt.
Nu har jag klarat av 2 och 3 men får fortfarande inte keyringmanager att försvinna vid uppstart.
så här ser min fil ut
#%PAM-1.0
auth requisite pam_nologin.so
auth required pam_env.so
@include common-auth
@include common-account
session required pam_limits.so
@include common-session
@include common-password
Och vad jag kollat runt här så ska det ju stämma. Kan man installera Libpam-keyring på nåt annat sätt kanske ?
Via terminal fönstret eller något. Jag har ju enbart använt mig av pakethanteraren-synaptic när jag lagt in nåt program eller dylikt.
Man kan ju välja automatisk inloggning under system, fönsterhanteraren, säkerhet. Så slipper man ju skriva någonting alls.Okunnig skrev: Jag är en riktig nybörjare på detta. Har installerat ubuntu och börjar trivas bra med detta. Har dock lite frågor.
Fast det kanske inte var det du frågade efter, ifall frugan har en egen inloggning eller nåt?
Nybliven nörd!
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Okej, ursäkta om jag lägger mig i, men jag har nu funderat länge över betydelsen av sudo. Dock har jag inte sett någon som helst förklaring till vad DO betyder... Betyder det inget, varför räcker det då inte med att skriva su, som man gjorde i Unix förr (och kanske nu)? Eller menar ni att det är engelskans "do" som avses? Fast så enkelt kan det ju inte vara, eller?Bossieman skrev: Därav måste du vara root eller göra det som sudo user (SuperUser DO).
Och vad gäller gksu, som någon nämnde efter att ha föreslagit ett kommando som inleddes med gksudo: Vad är det för skillnad mellan gksu och gksudo?
Johnny Andersson
Måste in "do" betyda att "det", "su", bara gäller för det man "gör" näst gång. Medan "su" gör att man blir "superuser" hela tiden, alltså inte bara får rättigheterna för det kommandot som man just skrivit in?
Nybliven nörd!
Superuser do = Superanvändare gör.guraknugen skrev:Okej, ursäkta om jag lägger mig i, men jag har nu funderat länge över betydelsen av sudo. Dock har jag inte sett någon som helst förklaring till vad DO betyder... Betyder det inget, varför räcker det då inte med att skriva su, som man gjorde i Unix förr (och kanske nu)? Eller menar ni att det är engelskans "do" som avses? Fast så enkelt kan det ju inte vara, eller?Bossieman skrev: Därav måste du vara root eller göra det som sudo user (SuperUser DO).
Och vad gäller gksu, som någon nämnde efter att ha föreslagit ett kommando som inleddes med gksudo: Vad är det för skillnad mellan gksu och gksudo?
Johnny Andersson
http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!