X startar inte som det ska -.- ger snart upp......

PatricD
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

X startar inte som det ska -.- ger snart upp......

Inlägg av PatricD »

Hej alla, jag har precis lyckats installera Ubuntu 7.04 på min stationära dator, men problemet är att när jag bootar som vanligt så slocknar skärmen helt (ingen signal). Vet att det är fler inlägg med liknande problem men jag har inte lyckats lösa mitt med hjälp av dem. Enda sättet jag kan få igång X är att i recovery mode (som root) skriva gdm, då startar allt som vanligt och jag kan logga in med mitt vanliga användarnamn. Misstänker att problemet har med rättigheter att göra, för väl inloggad så kan jag inte ändra i t.ex. Network eller i Users and Groups...... men det roliga är att jag inte kan ändra i dessa om jag loggar in som root heller....har kollat i filen groups och där finns min användare med i admin. Fattar inte ett dugg, vill så gärna använda 7.04, har det på min bärbara samt 6.06 på en annan bärbar och de funkar helt perfekt.

AMD64 3400+, Radeon X800 Pro, 1 gig RAM, HP Lcd 19" wide
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: X startar inte som det ska -.- ger snart upp......

Inlägg av zenbios »

Hej.
slocknar det innan du kan logga in?
eller kommer du åtminstonde så det är textbaserat
så att säga, som det ser ut som i terminal?
Har det blevit efter du installerade drivar för dit kort?
iså fall hur installerade du dem?
Bild
PatricD

Inlägg av PatricD »

Ja det slocknar i princip direkt efter man tryckt enter i Grub, går inte heller att trycka ctrl-alt-f2 lr f1, det är bara omstartsknappen som funkar ;(
Det har varit så från första början, trodde först att det var nåt med grafikkorts drivisar, men sen märkte jag att det gick att starta X från root prompten. Men visst jag har ändå installerat fglrx med hjälp av Zindens utmärkta skript :) Säg till om jag ska posta nån output, typ dmesg lr nåt.
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

trycker själv aldrig enter under uppstart, det laddar själv.
har det blevit så direkt efter du installerat drivarna,
eller har du kunnat starta den nån gång riktigt efter det?
kommer du åtminstonde så du kan logga in med ditt namn o lösen,
där det ser ut som terminal så du kan reconfigurera din xorg.conf?
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

PDouhane skrev: Ja det slocknar i princip direkt efter man tryckt enter i Grub, går inte heller att trycka ctrl-alt-f2 lr f1, det är bara omstartsknappen som funkar ;(
Då är det iallefall inte grafiken som strular. För annars borde ctrl+alt+f2 funka.

PDouhane skrev: Men visst jag har ändå installerat fglrx med hjälp av Zindens utmärkta skript :)
Får tacka så himla mycket för dem fina orden, har funderat på försöka göra ett program istället för scriptet. Typ Envy liknande.
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

Zinden skrev:
PDouhane skrev: Ja det slocknar i princip direkt efter man tryckt enter i Grub, går inte heller att trycka ctrl-alt-f2 lr f1, det är bara omstartsknappen som funkar ;(
Då är det iallefall inte grafiken som strular. För annars borde ctrl+alt+f2 funka.
Då kan ja nog inte hjälpa till så mycket, tror ja.
Bild
PatricD

Inlägg av PatricD »

Nä det har förmodligen inget alls med grafiken att göra, utan nåt med att jag inte får starta X, för det kan jag inte göra från prompten heller (i recovery mode), får bara att jag inte har rättigheter till det....
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

PDouhane skrev: Nä det har förmodligen inget alls med grafiken att göra, utan nåt med att jag inte får starta X, för det kan jag inte göra från prompten heller (i recovery mode), får bara att jag inte har rättigheter till det....
inte ens om du skriver  sudo    innan? 
superuserdo
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 9 gånger.
Bild
PatricD

Inlägg av PatricD »

Jodå jag kan starta med sudo, men nåt är superskumt..... Gjorde det precis och kom rakt in i Gnome, men allt jag ställt in, ikoner, compiz m.m var borta.... Innan har jag startat gdm från root prompt, och sen loggat in med mina vanliga uppgifter, man kan ju tycka att det borde se ut som jag fixat det, även om jag inte gick via gdm eller?
PatricD

Inlägg av PatricD »

Provade att starta Users and Groups från terminalen....då fick jag detta, kanske nån som kan uttyda vad som kan vara felet?

Kod: Markera allt

patric@sabretooth:~$ gksu users-admin

(users-admin:4609): Liboobs-WARNING **: Failed to connect to socket /var/run/dbus/system_bus_socket: No such file or directory

(users-admin:4609): Liboobs-WARNING **: OobsSession object hasn't connected to the bus, cannot register OobsObject

(users-admin:4609): Liboobs-CRITICAL **: run_message: assertion `oobs_session_get_connected (priv->session)' failed

(users-admin:4609): Liboobs-WARNING **: OobsSession object hasn't connected to the bus, cannot register OobsObject

(users-admin:4609): Liboobs-CRITICAL **: run_message: assertion `oobs_session_get_connected (priv->session)' failed

(users-admin:4609): Liboobs-CRITICAL **: oobs_session_get_platform: assertion `priv->connection != NULL' failed
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

kör sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

kolla in här för mer info, där finns även vad du ska trycka på under återställningen

http://ubuntu-se.org/drupal/node/249

Det kan hjälpa...värt att prova
PatricD

Inlägg av PatricD »

Har provat det som Galgalid förelsog, ingen skillnad... jag får krupp snart, haft både Gentoo & FC6 på samma maskin och visst har jag haft vissa problem med dem med, men inga jag inte lyckats lösa med lite hjälp från diverse forum....Detta är ju helt sjukt, tror inte heller en ominstallation hjälper då jag redan gjort det 2 ggr. Det skulle vara om det är nåt klödd för att jag inst med den Alternativa cd, men det var enbart för att min skärm slockar så fort jag drar igång liveCD...så vetefan hur jag ska göra nu egentligen... Ingen som har några fler bra ideér?
PatricD

Inlägg av PatricD »

Jag tröttnade och installerade 6.06 istället, inga större bekymmer, fick dock använda en vanlig CRT-skärm för att kunna köra Live-cd...När det var klart lyckades jag med en distupgrade till 6.10 och har fått allt att fungera tillfredställande....stannar nog här, vågar inte köra en dist-upgrade till hehe.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"