Statisk dns
Statisk dns
Har tänkt att ändra dns på min ubuntu-server så att den pekar mot någon annan än telias. Har testat att ändra i /etc/resolv.conf men det ändras ju tillbaka så småningom.
Så jag undrar hur man permanent ändrar dns:en??
Så jag undrar hur man permanent ändrar dns:en??
- gothenburg
- Kontakt:
Statisk dns
Kan man ändra det till ett annat bolag fast man inte har det bolaget?
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Statisk dns
[quote="gothenburg"]Kan man ändra det till ett annat bolag fast man inte har det bolaget?[/quote]
Hittade tråden "Dl-804 Router problem" där det nämndes opendns. Har lyckats få in den på min klient-dator utan problem men inte på servern
Hittade tråden "Dl-804 Router problem" där det nämndes opendns. Har lyckats få in den på min klient-dator utan problem men inte på servern
Statisk dns
men opendns är väll bara för att rikta förbi routern så att datorn kan verka ansluta direkt till internet... tror inte att du kan använda det för att använda någon annan dns än den som är given dig...
Statisk dns
Verkar ha fått rätt på det nu. Gick in i /etc/dhcp3/dhcpclient.conf och tog bort att den skulle "requesta" "domain-name-server" och sen ändrade jag i /etc/resolv.conf från telias dns till opendns
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Statisk dns
För att klargöra DNS. Så länge DNS:n inte är låst till en viss serie IP-adresser, kan man använda den. Det handlar alltså inte om att Telias kunder bara kan använda Telias DNS, utan att Telias kunder är de enda som kan använda Telias DNS. Det finns gott om öppna DNSer på internet. Frågan är snarast vilka man ska lita på.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Homines quod volunt credunt
Statisk dns
[quote="dacovale"]För att klargöra DNS. Så länge DNS:n inte är låst till en viss serie IP-adresser, kan man använda den. Det handlar alltså inte om att Telias kunder bara kan använda Telias DNS, utan att Telias kunder är de enda som kan använda Telias DNS. Det finns gott om öppna DNSer på internet. Frågan är snarast vilka man ska lita på.[/quote]
där ser man, alltid lär man sig nått nytt
men vad har man för nytta av att byta då?
där ser man, alltid lär man sig nått nytt

men vad har man för nytta av att byta då?
Statisk dns
[quote="Råch"]men vad har man för nytta av att byta då?[/quote]
Personligen "känner" jag bara till opendns. Refererar till deras faq
http://www.opendns.com/faq/
Personligen "känner" jag bara till opendns. Refererar till deras faq