Har googlat och sökt på diverse forum men inte hittat exakt rätt svar.
När man kompilerar program kör man ju typ ./configure
Till detta kan man lägga till extra flaggor typ 'CFLAGS'. I vissa fall sägs det att man skall skriva typ ./configure CFLAGS="-mtune -O2 .... .... " osv.
I andra fall skrivs det så här;
env CFLAGS="-mtune -O2 osv ...." ./configure
Vilket är rätt?
Kompilera program med optimerings flaggor (CFLAGS)
Kompilera program med optimerings flaggor (CFLAGS)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
SV: Kompilera program med optimerings flaggor (CFLAGS)
Båda sätten fungerar på nästan lika dana sätt, i det fösta exemplet så ges CFLAGS variabeln som argument till configure scriptet och och configure kan sedan skriva CFLAGS till MakeFilerna. I det andra fallet så sätts det en enivorment variabel som heter CFLAGS som configure scriptet kan läsa och sedan skriva till Makefilerna.
Du kan kolla i Makefilerna och se att CFLAGS blir ändrad om du testar med att ange CFLAGS respektive inte ange dom....
Du kan kolla i Makefilerna och se att CFLAGS blir ändrad om du testar med att ange CFLAGS respektive inte ange dom....
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Tackar tackar! Fint tips att kolla i Makefilerna också! Det skall jag göra direkt!
Jag försöker optimera för powerpc, som ju är lite udda hårdvara, trots allt.
Jag försöker optimera för powerpc, som ju är lite udda hårdvara, trots allt.
nice, vad är det för burk du har, nån äldre mac eller ?
Jag skulle också villja testa nån annan platform än x86 för en gångs skulle ^_^
Jag skulle också villja testa nån annan platform än x86 för en gångs skulle ^_^
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
Jag har en Apple Powermac G4 400 Mhz, alltså en rätt trött burk. Men Ubuntu går fin-fint på den, men man vill ju optimera om man kan.
I manualen till GCC-kompilatorn finns en mängd optimeringsmöjlöigheter för olika plattformar. MAn kan kolla i terminalen med 'man gcc'.
ha dé....
I manualen till GCC-kompilatorn finns en mängd optimeringsmöjlöigheter för olika plattformar. MAn kan kolla i terminalen med 'man gcc'.
ha dé....