Tv-spel

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Vilken konsoll är intressantast?

Playstation 3
14
32%
Xbox360
3
7%
Wii
27
61%

Antal röster: 44

mannealm

Tv-spel

Inlägg av mannealm »

Kollade nyss på den här 720p-videon med snuttar från Gran Turismo till ps3. Helt sjukt snyggt verkligen. Blev sugen på en sån där maskin!

Tänkte att det kunde vara kul att diskutera lite konsoller här. Är det tex så att det är ps3 an som gäller, eller kommer det komma precis lika snygga spel till xbox360? Skulle xboxen exempelvis fixa GT5 med samma underbara grafik? Vilken maskin är kraftfullast, och hur jämför sig dessa med en pc?

Sen har vi ju även outsidern Wii.

Tja, vad bör man skaffa för nåt? Sugen på tv-spel blev jag nu i alla fall.
Nybliven nörd!
mannealm

SV: Tv-spel

Inlägg av mannealm »

Jag börjar luta åt ett Wii. Kan nog vara riktigt skoj.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Tv spel behöver inte vara svin snygga enligt mig, det ska vara roligt. Därför anser jag att nintendo fortfarande är det bästa på marknaden...

Jag skulle inte tro att 360 kommer upp i samma kvalitet som ps3
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Wii är nog det solklara valet för folk som uppskattar bra spel, och spelglädje. Detta av flera anledningar: Nintendo har historiskt sett varit bra på att locka till sig riktigt roliga spel till sina konsoler, även om de tyvärr (?) inte sällan präglats lite väl mycket av en gullig fasad (speciellt de spel som kommer från Rare, men det lär vi inte se mycket av till Wii, eftersom alla vettiga Rare-utvecklare drog så fort Microsoft köpt upp dem ;)).

Dessutom lyckades Nintendo bra med det nya greppet som deras kontroller innebär (accelerometrar och IR-"sikte"), även om vissa av de första spelen inte lyckades jättebra med kontrollen, men det har också blivit bättre (själv älskar jag Red Steel, som ändå anses ha "dålig" kontroll). Wii ger ju även möjligheten att spela äldre (men garanterat inte sämre) spel, dels genom att den läser Game Cube-spel, och dels genom "Virtual Console", där man kan köpa och ladda ner spel till en drös gamla konsoler (N64, SNES, Turbografx, Sega Mega Drive m.fl.).

Tyvärr har vi inte sett någon som utnyttjar prestandan fullt ut ännu. De flesta av de första spelen var utvecklade på Game Cube, eftersom det tyvärr tog lite lång tid att få ut konsoler till utvecklarna, efter vad jag har hört. Men förhoppningsvis kommer ett par spel som använder hårdvaran ordentligt snart (Mario Galaxy ser lovande ut).

Är man ute efter absolut fetaste grafiken och verkligen vill utnyttja sin (för) dyra HD-TV så är Wii kanske inte ett lika bra val, men för oss som fortfarande sätter sig och lirar Super Mario Bros. 3 ibland, för att känslan är det viktiga, så är det givet.

Men jag tror att så länge inte HD-TVn får sitt stora genomslag (vilket det inte verkar som just nu) så kommer Wii garanterat att äga scenen, dessutom har den en klar fördel när det gäller t.ex. studenter och flerbarnsfamiljer: priset.

Ha klart för er att min bild är ganska hårt präglad av ett par månader med en liten, snygg, vit och alldeles underbar spelkonsol framför TVn ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Då Final Fantasy spelen bara släpps till så PS3 så får det bli en PS3 någongång.

//Lobo
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Jag är för insyltad i Final Fantasy serien, Gran Turismo och så många andra serier att det solklart blir en PS3:a för mig. Får inte att glömma MGS4 heller: http://download.gametrailers.com/gt_vau ... p_h264.wmv
Senaste röjde jag igenom SOTC och GOWII, saknar ord.....
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

ps3 eller laptop? kan inte välja!  :'(
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Iceron skrev: ps3 eller laptop? kan inte välja!  :'(
Laptop lätt i dagsläget. Vänta ett år eller två till PS3an är nere i 4000 kroners prisklassen och Blue-Ray blivit standard. Då blir det åka av.
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

PS3 eftersom den är otroligt öppen vilket underlättar homebrews och man kan installera linux operativ system på det.

Wii eftersom den är inovativ och har allmänt intressanta och bra titlar (speciellt i framtiden).
Åsa-Nisse

Inlägg av Åsa-Nisse »

Jag röstade på PS3, trotts det kommer jag nog att köpa ett wii snart.

PS3 kostar helt enkelt för mycket pengar, jag säger inte att den är väldigt dyr sett till vad man får. Men 6000 är väldigt mycket pengar för mig och ett wii har jag nog råd med.

Wii tycker inte jag är så billig egentligen om man skall köpa alla nödvändiga handkontroller m.m. Och när man ser till vad den har för hårdvara så känns det lite väl snålt tilltaget. Det följer ju inte ens med en vettig dvdspelare vilket hade vart smidigt, jag som inte har någon dvd till TV'n.

Ni som köpt ett wii, hade wii vart ett lika självklart val även om PS3 hade kostat lika mycket eller mindre?
Har nintendo verkligen så sjukt mycket roligare spel eller är det lite som för mig, att ekonomin spelar stor roll?

Edit: Flyttade om styckena lite
Senast redigerad av 1 Åsa-Nisse, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dimi »

Jag sitter med min gamla svarta xbox. Tycker att den är grym som mediaspelare. Hur är Wii och PS3 i det avseendet? Jag har egentligen ingen aning men det känns som om en chippad xbox fortfarande står sig bra. Den spelar  varenda format jag kommit över. Mjukvaran utvecklas ju ständigt och blir ständigt bättre. Det som inte är så bra dock är att den inte klarar multitasking och spelen som varken släpps längre plus att de som finns inte är så jättesnygga (längre).
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jag gjorde misstaget att köpa en xbox 360...den fungerar knappt längre :P..oväntat ;D
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Här är källan till problemet:
http://www.microsoft.com/Presspass/pres ... ionPR.mspx

“The majority of Xbox 360 owners are having a great experience with their console and have from day one. But, this problem has caused frustration for some of our customers and for that, we sincerely apologize,” said Robbie Bach, president of Microsoft’s Entertainment & Devices Division.
Microsoft will take a $1.05 billion to $1.15 billion pre-tax charge to earnings for the quarter ended June 30, 2007 for anticipated costs under its current and enhanced Xbox 360 policies.
Alla xbox 360 maskinerna är defekta i sin design men Microsoft jobbar på att ta fram ett nytt moderkort.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

I mitt fall rör det sig om DVD-läsaren + smått buggad mjukvara.....man har tur om en skiva går att läsa.....jag använder dock aldrig min 360 nuförtiden..onda energier strömmar ut från den och formar "Microsoft" i luften ;)
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Bossieman skrev:
Iceron skrev: ps3 eller laptop? kan inte välja!  :'(
Laptop lätt i dagsläget. Vänta ett år eller två till PS3an är nere i 4000 kroners prisklassen och Blue-Ray blivit standard. Då blir det åka av.
Mjoo, vill ju ha hd, så det kommer lätt upp till ca 8000 med ps3+spel+hdfury(hdmi till rgb). vilket man knappast har råd med under det närmaste året:P
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

En wii, ska köpa när jag får pengar. Grym kul kontroll.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Man kan styra Beryl med wii-controllen btw ;D  såg det på youtube
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Själv har jag en Wii som jag kan leka med ;)
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

NU ska jag köpa en ps2. Konsolen kostar typ 1200 kronor. Spel finns i mängder till bra priser. Begangnade spel är också nice :)

Jag ska köpa 2 spel som start. Mitt eget förslag är God of War och FF10/Kingdom Hearts

Har ni någon bättre kombination? Det ska vara ett action och ett "äventyr"...alltså Final Fantasy ..typ :P
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Galgalid skrev: NU ska jag köpa en ps2. Konsolen kostar typ 1200 kronor. Spel finns i mängder till bra priser. Begangnade spel är också nice :)

Jag ska köpa 2 spel som start. Mitt eget förslag är God of War och FF10/Kingdom Hearts

Har ni någon bättre kombination? Det ska vara ett action och ett "äventyr"...alltså Final Fantasy ..typ :P
Varför inte köpa Final Fantasy X + Final Fantasy XII?  :)

//Lobo
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"