Några undringar
Några undringar
Hej
Jag har kört Ubuntu ett par veckor nu och har några funderingar.
(1) Hur justerar jag lättast volymen på basen? Det är den allmänna basen jag vill ändra då den är för hög generellt (billiga 2.1-högtalare utan reglage) i alla program.
(2) I "Listen" valde jag "Enable panel icon" och "Close to panel" men ingen ikon dök upp men ljudet snurrade på. Måste man ställa in det själv? (3) Jag skulle också vilja att Gaim lägger sig i panelen istället för aktivitetsfältet(?). Kan man det?
(4) Jag har lagt alla paneler nederst (ja ja, lite Windowsskadad) men tycker Appl/Places/System tar lite stor plats. Kan man få dem att poppa upp som en meny med endast ubuntu-loggan synlig (likt win "Start")?
(5) Hur väljer jag vilket program som ska vara standard program för en viss filtyp?
(6) Kan man välja "Enqueue as default" i XMMS?
Jag har försökt att hitta info om dessa problem lite överallt utan att nå några tillräckligt tillfredställande lösningar.
Mvh
Björn
Jag har kört Ubuntu ett par veckor nu och har några funderingar.
(1) Hur justerar jag lättast volymen på basen? Det är den allmänna basen jag vill ändra då den är för hög generellt (billiga 2.1-högtalare utan reglage) i alla program.
(2) I "Listen" valde jag "Enable panel icon" och "Close to panel" men ingen ikon dök upp men ljudet snurrade på. Måste man ställa in det själv? (3) Jag skulle också vilja att Gaim lägger sig i panelen istället för aktivitetsfältet(?). Kan man det?
(4) Jag har lagt alla paneler nederst (ja ja, lite Windowsskadad) men tycker Appl/Places/System tar lite stor plats. Kan man få dem att poppa upp som en meny med endast ubuntu-loggan synlig (likt win "Start")?
(5) Hur väljer jag vilket program som ska vara standard program för en viss filtyp?
Jag har försökt att hitta info om dessa problem lite överallt utan att nå några tillräckligt tillfredställande lösningar.
Mvh
Björn
Senast redigerad av 1 Bjoorn, redigerad totalt 25 gånger.
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
SV: Några undringar
5: Högerklicka på filen, välj egenskaper och öppna med
4: Det finns en sådan om du högerklicka på en ledig yta på panelen och väljer "lägg till i panelen" så finns den ganska långt ned under namnet "huvudmeny"
4: Det finns en sådan om du högerklicka på en ledig yta på panelen och väljer "lägg till i panelen" så finns den ganska långt ned under namnet "huvudmeny"
Tack. Precis så jag ville ha det.
När det gäller ditt ljudproblem så vet jag inte riktigt hur man löser problemet för
jag har ett ganska basic ljudkort min bas sitter istället inbyggd i mitt högtalar system
men om nu ditt ljudkort har inbyggda funktioner för basen så bör du kunna ändra på dom
genom att installera en mixer
alsamixern installerar du så här:
Efter installation så hamnar mixern under program -> Ljud och video
Kan hända att du redan har mixern så jag bifogar en screenhsot på den
[img width=800 height=640]http://static.pici.se/pictures/QjwnOsEvG.jpg[/img]
jag har ett ganska basic ljudkort min bas sitter istället inbyggd i mitt högtalar system
men om nu ditt ljudkort har inbyggda funktioner för basen så bör du kunna ändra på dom
genom att installera en mixer
alsamixern installerar du så här:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install alsamixergui
Kan hända att du redan har mixern så jag bifogar en screenhsot på den
[img width=800 height=640]http://static.pici.se/pictures/QjwnOsEvG.jpg[/img]
Senast redigerad av 1 toxic76, redigerad totalt 26 gånger.
3. Panelen är ju där du har åtkomst till dom program du kör, på aktivitetsfältet har du ikonerna så att säga. Men jag förmodar det är detta du eftersöker?
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... fritt.html
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... fritt.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Toxic: Volymkontrollen har jag men i t ex XMMS Equalizer kan man sänka basen. Jag skulle istället vilja sänka basen generellt för samtliga program. Mitt ljudkort är simpelt och även högtalarna men de ger ifrån sig för hög bas vilken jag i drivrutinen i Windows kan sänka men skulle gärna även kunna det här.
Hund: Jag vill inte ha en permanent länk till programmet utan bara efter att jag startat det ska det minimeras likt MSN gör i Windows, längst ner till höger. Det var dock en ball funktion med snabbstart.
Hund: Jag vill inte ha en permanent länk till programmet utan bara efter att jag startat det ska det minimeras likt MSN gör i Windows, längst ner till höger. Det var dock en ball funktion med snabbstart.
Vad gäller ljudet är jag novis själv, så det har jag inga tips på...men diggar du windows-utseende skulle jag vilja rekommendera Kubuntu!
Det enda du behöver göra är att installera KDE, det kan du göra i Synaptic, då Kubuntu = Ubuntu med skrivbordsmiljön KDE. För att sedan använda KDE byter du bara session genom att logga ut, välja menyn för inställningar nere i vänstra hörnet vid inloggningsskärmen och där markera KDE. Givetvis kan du också byta tillbaka!
Detta innebär att du kan köra Ubuntu och Gnome eller KDE beroende på vad du känner för. Gnome har ju Synaptic som automatiskt hanterar beroenden medan KDE är lättare om man vill ha tillgång till inställningar och gillar windows-looken medan man lär sig linux. Så det finns godbitar i båda
Finns massor av läsvärda trådar om dessa två (Ubuntu och Kubuntu) här på forumet och även på http://www.ubuntu-se.org om du vill läsa mer!
Det enda du behöver göra är att installera KDE, det kan du göra i Synaptic, då Kubuntu = Ubuntu med skrivbordsmiljön KDE. För att sedan använda KDE byter du bara session genom att logga ut, välja menyn för inställningar nere i vänstra hörnet vid inloggningsskärmen och där markera KDE. Givetvis kan du också byta tillbaka!
Detta innebär att du kan köra Ubuntu och Gnome eller KDE beroende på vad du känner för. Gnome har ju Synaptic som automatiskt hanterar beroenden medan KDE är lättare om man vill ha tillgång till inställningar och gillar windows-looken medan man lär sig linux. Så det finns godbitar i båda

Finns massor av läsvärda trådar om dessa två (Ubuntu och Kubuntu) här på forumet och även på http://www.ubuntu-se.org om du vill läsa mer!
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 27 gånger.
- Prometheus
- Kontakt:
Eller i en terminal:upnorth skrev: Det enda du behöver göra är att installera KDE, det kan du göra i Synaptic
sudo apt-get install kubuntu-desktop
/ Mattias från designbilder.se
- Bossieman
- Kontakt:
Hur funkar det i Windows? Jag har en ikon vid min klocka. Klickar jag på den så öppnas gaim. Trycker jag på minimera så minimeras den till aktivitetsfältet. Trycker jag på krysset så återgår den till att bara vara en ikon vid klockan.Bjoorn skrev: Jag vill inte ha en permanent länk till programmet utan bara efter att jag startat det ska det minimeras likt MSN gör i Windows, längst ner till höger.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Tack för den varianten, hade glömt hur den såg utMattias skrev:Eller i en terminal:upnorth skrev: Det enda du behöver göra är att installera KDE, det kan du göra i Synaptic
sudo apt-get install kubuntu-desktop

Det använde jag för att installera Edubuntu...jättesmidigt faktiskt!
Bossieman: Ja, jag märkte just att det finns en sådan inställning i Gaim. Dock är den redan inställd på rätt men jag verkar ha strulat till något med panelen för jag får inte något program att minimeras eller ens visas där ordentligt trots att inställningarna finns. Jag hade helt enkelt inte Notification Area framme. Sorry, nybörjare.
Upnorth/Mattias: Jag ger KDE ett försök. Trodde processen skulle vara mer omständig men det där låter ju ganska simpelt.
Upnorth/Mattias: Jag ger KDE ett försök. Trodde processen skulle vara mer omständig men det där låter ju ganska simpelt.
Senast redigerad av 1 Bjoorn, redigerad totalt 28 gånger.
- Bossieman
- Kontakt:
1. Dubbelklicka på högtalarikonen. Därefter Redigera --> Inställningar. Du får då upp ett fönster. Klicka i det som är markerat på bilden nedan och du kan ställa in basen.
[img width=150 height=126]http://img223.imageshack.us/img223/2493/skrmbildnr2.th.png[/img]
[img width=150 height=126]http://img223.imageshack.us/img223/2493/skrmbildnr2.th.png[/img]
Boss: Jag har tyvärr inte LFE som val där. Och inget av alternativen ger någon inställning för bas. Beror kanske på vilken drivrutin/ljudkort man har.
Jag installerade Kubuntu och allt gick väl okej förutom att jag nu inte får någon ordning på min externa hårddisk varken i Ubuntu eller Kubuntu. Den vägrar mounta automatiskt och försöker jag unmounta den från skrivbordet (efter att ha mountat den via terminalen "mount -a". fstab:
LABEL=Lacie <monteringspunkt> auto nouser,atime,noauto,rw,nodev,noexec,nosuid 000$
/dev/sdb1 /media/Lacie ntfs ro,nls=utf8,umask=000 0 0
) så säger den att enheten inte är mountad. får jag upp ett felmeddelande:
Jag installerade Kubuntu och allt gick väl okej förutom att jag nu inte får någon ordning på min externa hårddisk varken i Ubuntu eller Kubuntu. Den vägrar mounta automatiskt och försöker jag unmounta den från skrivbordet (efter att ha mountat den via terminalen "mount -a". fstab:
LABEL=Lacie <monteringspunkt> auto nouser,atime,noauto,rw,nodev,noexec,nosuid 000$
/dev/sdb1 /media/Lacie ntfs ro,nls=utf8,umask=000 0 0
) så säger den att enheten inte är mountad. får jag upp ett felmeddelande:
men enheten unmountas ändå. För att mounta den måste jag dock köra terminalen "sudo mount -a" med raden "LABEL=Lacie /media/Lacie auto ro,nls=utf8,umask=000 0 0" i fstab. Pluggar jag in sladden får jag upp ett felmeddelande om att den inte kan mountas."Cannot unmount volume. You are not privileged to unmount the volume 'Lacie'. Details: umount: Only root can unmount LABEL=Lacie from /media/Lacie"
Senast redigerad av 1 Bjoorn, redigerad totalt 28 gånger.
Jag löste mount-problemet m h a någon uppdatering som bytte ut Eject mot Unmount och så raderade jag raderna om den disken i fstab, så nu funkar den biten.
4. högerklicka på panelen, main menu och dra dit du vill ha den.
Edit: Fel siffra
Edit: Fel siffra
Senast redigerad av 1 Gryshnozk, redigerad totalt 28 gånger.
Jag vill att när man dubbelklickar på en mp3-fil läggs den till i spellistan. Borde vara något attribut att lägga till till kommandot.
Jag vill att när man dubbelklickar på en mp3-fil läggs den till i spellistan. Borde vara något attribut att lägga till till kommandot.