Mitt nya projekt - Att byta dator med farsan!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Ja, detta kan verka lite trivialt och löjligt att skapa en tråd om, men ska det vara skitsnack så ska det vara skitsnack på hög nivå!

Jag kom på mig själv med att undra varför datorfördelningen ser ut som den gör hemma hos oss.

Min dator:

AMD Athlon XP 2400+
512 mb ram
Nvidia grafik (vet inte vad det heter) 64mb
80gb hd
Gammal sketen CD-ROM som inte ens bränner

Farsans dator:

AMD Athlon 64 3400+
1024 mb ram
Nvidia grafik (ingen koll här heller) 128 mb
320 gb SATA hd (2 x 160gb)
Logitech MX 1000
DVD+- RW

Användningsområden:

Jag:

Allt möjligt och lite till. Mycket film, musik, bildredigering, u name it!

Farsan:

Poker. That's it. Kanske kollar ett mail i halvåret...

Så, efter att ha konstaterat denna skeva fördelning har jag beslutat mig för att byta dator med farsan. Frågan är hur man övertalar någon att byta ner sig såpass markant?

Ska jag vädja till hans förstående och medmänskliga sida?
Ska jag helt enkelt bedra honom och lura honom att min dator är bättre?

Jag tänkte att ni skulle kunna hjälpa mig med förslag till hur jag ska lyckas med mitt uppdrag!

Tacksam för svar! /johan
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
DrSnuggles

Inlägg av DrSnuggles »

Haha. Skoj.

Gor det utan att han marker det, han hade aldrig reagerat. Plocka ut allt i hans lada och stoppa in i din egen och vice versa. Anvand Norton Ghost (eller lampligt linuxalternativ) och "ghosta in" hans gamla filer pa den nya harddisken.

......eller var arlig och sag som det ar och erbjud honom att klippa graset.
mrphonk

Inlägg av mrphonk »

Det låter ju verkligen som att ett datorbyte är på sin plats. Har aldrig förstått vad dessa "jag-använder-bara-datorn-till-en-resurssnål-appliaktion"-människor har för nytta av värstingdatorer. Teoretiskt kan du ju sätta honom på en 5-6 år gammal dator utan att han märker någon direkt skillnad :D

Jag tror helt enkelt du ska fråga om han vill byta... och att ni kan "testa en månad" eller något.
DrSnuggles

Inlägg av DrSnuggles »

Hoho. Ja "testa en manad" ar bra.

Eller sa lagger du in ett elakt virus pa hans dator som gor den helt sjukt seg och dryg att anvanda. Du erbjuder dig att fixa det och sitter och sliter ditt har i flera timmar. Sen, nar hans pokerbehov blir for stort, erbjuder du honom att anvanda din dator... och eftersom du inte far ordning pa det hela sa erbjuder du honom att byta dator och sa kan du lamna ivag hans dator till en ubergrymfixarkompis som fixar biffen!
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

[quote="DrSnuggles"]Haha. Skoj.

Gor det utan att han marker det, han hade aldrig reagerat. Plocka ut allt i hans lada och stoppa in i din egen och vice versa. Anvand Norton Ghost (eller lampligt linuxalternativ) och "ghosta in" hans gamla filer pa den nya harddisken.[/quote]
Tanken har slagit mig. Problemet är väl att jag inte skulle hinna allt pill med att byta ut saker under en vanlig arbetsdag... Jag är inte någon skruva-skruvar-kille direkt... =/

[quote="DrSnuggles"]Eller sa lagger du in ett elakt virus pa hans dator som gor den helt sjukt seg och dryg att anvanda. Du erbjuder dig att fixa det och sitter och sliter ditt har i flera timmar. Sen, nar hans pokerbehov blir for stort, erbjuder du honom att anvanda din dator... och eftersom du inte far ordning pa det hela sa erbjuder du honom att byta dator och sa kan du lamna ivag hans dator till en ubergrymfixarkompis som fixar biffen![/quote]
Denna taktik har jag ju iofs redan påbörjat. Han har ju XP installerat nu... Med tiden kommer systemet kollapsa eftersom jag inte längre sitter där och rensar och fixar. Speciellt eftersom min syrra sitter på den och spelar roliga spel i IE och laddar ner fina smileys till msn... ;)
Användarvisningsbild
unk

Inlägg av unk »

HAHA!! *spela roliga spel med IE - Kan ju inte hända annat än virus efter några dagar bara.

Men som sagt, var ärlig och förklara att du känner att du inte förstår varför han sitter på killer datorn och du sitter på bankrutt AB.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Delseger!

citat: "jag ska fundera på det, inget är ju omöjligt"

!!! Verkar som att vanlig hederlig övertalningsförmåga kommer dra in denna fisken !!!

Jag får nog behålla min gamla, mycket klumpiga skärm och min gamla kringutrustning som inte heller är av högsta klass, men vad gör det? Det är ju burken jag vill åt!

Tjoho! Tårta till alla! (när det väl blir av, vill säga)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Var skickar jag min adress? ;)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

hmm... tårtan (om det blir någon) får vi nog ta på något lan eller så när flera är samlade... :p
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="flipside"]hmm... tårtan (om det blir någon) får vi nog ta på något lan eller så när flera är samlade... :p[/quote]
Om lanet är i uppsala så kommer jag! :)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

UbuntuLAN. Jippie!
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Halva segern vunnen! Farsans dator dualbootar numera med Ubuntu Dapper och windows! Stort framsteg!

Installerade också XGL och Compiz för att få alla riktigt sugna på att använda Ubuntu. :D
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

:) låter som infiltration och bearbetning på hög nivå. Själv har jag bara lyckats få en kompis att byta till ubuntu.
Flickvännen fick helt enkelt anpassa sig eftersom hon använder samma dator. Hm kanske inte rätt sätt o värva tjejer till ubuntu, men de funkar .. muhahaha
Kanske får smyga in virus på syrrans dator när jag e hemma hos henne. Och sedan tvångrekrytera henne till ubuntu :D
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Ja, för syrrans del har jag två strategier jag använder mig av.

1. Se till att linux är SNYGGT!!! XGL och Compiz gör att hon kan skryta för sina kompisar när de är här.
2. Se till att Windows blir obrukbart. Denna strategi är den lättaste eftersom det inte kräver någon input från min sida. Bara regelbunden användning av min syster under en längre period... :evil:
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

om jag skulle vilja byta dator med min far så hade jag nog satsat på taktiken att övertala honom och erbjuda hjälp med något som han själv inte klarar av... tex att hjälpa honom med dator problem är en typisk sak som han inte har råd att neka :cool:
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Nu har iofs behovet för mig att byta dator mer eller mindre försvunnit eftersom jag köpt en ny, bärbar till mig själv. :) Projektet går därför in i en annan fas: att helt byta till Ubuntu på alla datorer i familjen! :)
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Mitt nya projekt - Att byta dator med farsan!

Inlägg av Bossieman »

Johan skrev: Nu har iofs behovet för mig att byta dator mer eller mindre försvunnit eftersom jag köpt en ny, bärbar till mig själv. :) Projektet går därför in i en annan fas: att helt byta till Ubuntu på alla datorer i familjen! :)

Lycka till och uppdatera oss med info!
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Mitt nya projekt - Att byta dator med farsan!

Inlägg av upnorth »

Haha, min farsa är gammal datoringenjör och har troligtvis de bångstyrigaste komponenterna på marknaden, för den fungerar aldrig perfekt mer än en vecka  ;D
Han lirar openSUSE och Slackware för det mesta, på en rätt gammal dator.

Själv har jag en ett år gammal speldator som lirar det mesta som finns till PC på högsta inställningarna...

För att återgå till ämnet:

Du verkar inte behöva särskilt mycket hjälp härifrån, verkar ju redan gå som smort!  :D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"