I egenskap av religionsvetare vid Linköpings universitet har jag länge varit nyfiken på programmet Gnomesword som är en mjukvaru-Bibel med diverse tillbehör men detta är HELT omöjligt att få igång! Först provade jag med min gamla dator i Breezy men fick svaret "Programmet har oväntat avslutats" innan det ens startat. Tänkte att det var någon bugg som hade med min dator eller konfiguration och lämnade det. Sedan kom Dapper och jag uppgraderade genom en ren installation från formaterad hårddisk. Samma fel med Gnomesword. Lämnade det igen. Nu har jag köpt en helt ny dator, installerat Gnomesword i Amd64-versionen av Ubuntu Dapper Drake men det går fortfarande inte att starta med samma felmeddelande.
Min slutats är att programmet helt enkelt inte går att köra i Ubuntu överhuvudtaget, men då verkar det konstigt att det ens finns listat i Synaptic. Jag har ju inte lagt till några egna konstiga repositorys heller. Någon annan som använt det eller fått det att fungera? Är det helt enkelt högre makter som straffar just mig pga mitt syndiga leverne?

Det irriterar mig enormt och jag har letat mig blå efter någon orsak.
När jag nu försöker starta från en terminal för jag följande:
disse@disse-desktop:~$ gnomesword2
Initiating GNOME session handler
(gnomesword:13260): GLib-CRITICAL **: g_convert: assertion `from_codeset != NULL ' failed