Ubuntu i Raid

dampwall

Ubuntu i Raid

Inlägg av dampwall »

Tjenare tänkte instalera ubunut på min dator som nuvarande har vista ultimate och även 2 st 80 gb:s diskar i raid0(tror jag att det är dem funkar som en stor 160 gb), så jag tänkte det borde väl funka att partionera en del utav hd sen så instalera ubuntu på den "hårddisken" men icke sa nicke när jag drar igång instalationen från den alternativa cd:n så står det när jag väl kommer dit då jag ska välja disk att instalera på  och då finns bara mina 2 80 gb:are där, jag vill ju att den ska visa en disk som är på typ 150 gb en på 10 more or less, men det gör den inte.
någon som har en susning om vad det är för fel eller funkar det bara inte att göra så här?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Ubuntu i Raid

Inlägg av maths57 »

Det finns faktiskt mer än en version av Ubuntu. Antagligen har du, liksom jag, standardversionen. Har man däremot andra önskemål så ska man använda något som heter Alternate install CD. Den kan man, enligt hemsidan, använda vid följande situationer.

* creating pre-configured OEM systems;
    * setting up automated deployments;
    * upgrading from older installations without network access;
    * LVM and/or RAID partitioning;
    * installs on systems with less than about 256MB of RAM (although note that low-memory systems may not be able to run a full desktop environment reasonably).

Du kan hämta den från http://se.releases.ubuntu.com/7.04/.
dampwall

Inlägg av dampwall »

maths57 skrev: Det finns faktiskt mer än en version av Ubuntu. Antagligen har du, liksom jag, standardversionen. Har man däremot andra önskemål så ska man använda något som heter Alternate install CD. Den kan man, enligt hemsidan, använda vid följande situationer.

* creating pre-configured OEM systems;
    * setting up automated deployments;
    * upgrading from older installations without network access;
    * LVM and/or RAID partitioning;
    * installs on systems with less than about 256MB of RAM (although note that low-memory systems may not be able to run a full desktop environment reasonably).

Du kan hämta den från http://se.releases.ubuntu.com/7.04/.
det är faktist så att jag endast får det att funka med alternativa cd:n eftersom jag sitter på en fujitsu siemens x1546 bärbar som har ett x1800 mobile kort i, och då funkar inte standardversionen för den hittar inte skärmen men det är ett problem jag löst med alternativa cd men nu dök detta problem upp, fast det kanske var jag som var för snabb att dömma allt men eftersom jag såg båda min diskar med 80 gb vardera trode jag inte att det funkade trode att jag skulle få se mina egna partioneringar?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Förstår jag dig rätt? Du har en bärbar dator där det finns två hårddiskar och Windows Vista finns redan installerad? Om Windows redan finns där kan man väl inte installera Linux med Raid, krävs det inte en helt ren installation för det?
dampwall

Inlägg av dampwall »

maths57 skrev: Förstår jag dig rätt? Du har en bärbar dator där det finns två hårddiskar och Windows Vista finns redan installerad? Om Windows redan finns där kan man väl inte installera Linux med Raid, krävs det inte en helt ren installation för det?

Du förstår exakt rätt men man borde väl kunna köra dual boot?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag menar så här: Raid är en mjukvara som är bunden till operativsystemet och då kan man inte använda ett annat operativsystems Raid. Det luriga är också att Windows vill ligga först, så har man väl installerat det så kan man inte lägga Linux efter. Eller har jag missat något?

Jag vet ju inte varför du vill ha båda systemen på din bärbara, men ett alternativ om du bara vill testa Ubuntu är att virtualisera. Ha kvar Vista och installera VMware eller VirtualBox. Sedan "installerar" du Linux i den virtuella datorn.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"