Wine Problem.

Okänd

Wine Problem.

Inlägg av Okänd »

Har installerat wine. men när jag ska starta det står det att den inte hittar : wine: could not load L"c:\\windows\\system32\\PROGRAM.exe": Module not found

vad har jag gjort för fel? :(
Användarvisningsbild
Petri

SV: Wine Problem.

Inlägg av Petri »

klayerone skrev: Har installerat wine. men när jag ska starta det står det att den inte hittar : wine: could not load L"c:\\windows\\system32\\PROGRAM.exe": Module not found

vad har jag gjort för fel? :(

menar du att du bara föröskte starta wine?
Du måste ha en exe fil först till det windows program du vill använda. Detta kan du göra genom att högerklciak på exe-filen och välj starta med wine.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Om du vill starta programmet i en terminal måste du således göra följande:

1. Ta reda på vart filen ligger:
  • Wine hanterar speciella kataloger som enheter i Windows (och kallar dem således c:, d: etc.). Oftast är c: katalogen .wine/drive_c/ i din hemkatalog, annars kan du starta winecfg med Alt-F2 eller i terminal och kolla under fliken "Drives".
  • Om du laddat ner en fil vet du säkert vart den ligger :) Kolla skrivbordet annars.
2. Ta dig till den katalogen i terminalen:
cd /sökväg/till/filen/

Vilket då blir exempelvis något av följande (lägg märke till att ~ betyder samma sak som din hemkatalog):
cd ~/.wine/drive_c/
cd ~/Desktop

3. Starta programmet:
wine programnamn.exe
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ok , tackar för tipset, ska prova den vägen också., Har redan f ått igång  et en annan väg, men mer kunskap är aldrig fel.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"