Packa upp RAR fil i nätverket

Tompalaz

Packa upp RAR fil i nätverket

Inlägg av Tompalaz »

Hej

Vet inte om den här tråden ska vara här eller i nätverk sektionen, gissar på här.

Har en film nertankad på en server, i massa rarfiler. Kommer åt/kan öppna alla lokala rarfiler, men i nätverket blir det som att Arkivhanteraren inte kan läsa in något, helt grå ruta. Kan inte välja packa upp här heller. Har installerat stör för 7zip och rar.
Hur kan man lösa det?
Det beror inte på att jag inte har skriv rättigheter dit (tror jag) eftersom jag kan skriva dit, göra mappar och hela trasket.
MVH
Tomas
Användarvisningsbild
HellRat

SV: Packa upp RAR fil i nätverket

Inlägg av HellRat »

När det blir grått betyder det att programmet låser sig tror jag. Kan det vara så att när du försöker öppna rar-filen försöker rar packa upp den på plats, vilket blir en himlarns massa trafik fram och tillbaka och därmed låsning i arkivhanteraren eftersom det tar sån tid innan filen visas?

Testa att låta servern packa upp filen eller att hämta filerna, packa upp och skicka tillbaka.

Eller är jag ute och cyklar?
Max 350; tecken återstår: 321
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Har, precis som du själv säger, dragit hem, packat upp. Tror inte att programet hänger sig, det är inte alls så, man kan bläddra bort till andra ställen. När jag bläddrade dit själv så sa den att den inte kunde gå dit för att det inte var en lokal mapp.
An3Azz

Inlägg av An3Azz »

Det blir precis samma sak för mig, finns det nån lösning på detta? Det skulle uppskattas. Man kan ju inte browsa till nätverket med file-roller heller, jag antar att det har nåt med det o göra.
Senast redigerad av 1 An3Azz, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Har ni provat att montera nätverksenheten till en lokal katalog?
gissar att utdelningen är SMB (tillexempel från Windows-burk):

Se gärna min artikel om samba: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba
och då gärna sektionen "Ansluta från annan Ubuntu"
An3Azz

Inlägg av An3Azz »

danno skrev: Har ni provat att montera nätverksenheten till en lokal katalog?
gissar att utdelningen är SMB (tillexempel från Windows-burk):

Se gärna min artikel om samba: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba
och då gärna sektionen "Ansluta från annan Ubuntu"
Ja men då funkar det, för då har jag ju mountat den lokalt. Men jag vill ju att det ska gå smidigt och enkelt från filhanteraren, bara packa upp liksom utan meck :)
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Ok???
Många program vill absolut inte köra filer som hittas via en icke monterad nätverksenhet.

Du kan (om du är van vid win) jämföra med att i explorer hitta till "\\server" mot att jobba på "G:\"

Annars är ju ett tipps att packa upp filerna direkt på den dator de ligger... borde dessutom gå fortare så
An3Azz

Inlägg av An3Azz »

Ja ditt exempel mot windowsmiljö är ju liksom inte relevant, eftersom i windows kan man ju via utforskaren browsa på nätverket och packa upp filer, vilket jag inte lyckas med i linux. Det var ju det som var haken här :) Sen om det är lite slöare det gör inte så mkt.

Jag föredrar att använda min klientdator till att packa upp filerna, nåt som inte verkar gå och lösa smidigt utan att mounta enheterna, men det jag tycker är märkligt är att man kan göra allt annat när man går in med filhanteraren på servern, dvs skapa mappar, köra filer osv osv, men inte packa upp?

Det är klart jag kan väl köra remote desktop/vnc eller dylikt för att packa upp på servern, men då har vi ytterligare ett moment igen.

Äh, jag får väl mappa upp dom då så dom är mountade hela tiden :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"